Miksi moni asperger ihminen välttää riitelyä? Oon huomannu, että parisuhteissa joissa puolisolla on asperger niin he eivät juurikaan riitele
Tai toinen osapuoli ehkä hastaa riitaa ja on tyytymätön, mutta taas tämä asperger ihminen ei lähde mukaan siihen.
Mistä tämä ilmiö johtuu?
Kommentit (45)
Moni AS on sosiaalisesti kömpelö, joten joillekin on helpompaa kääntää selkänsä kuin yrittää riidellä. Jos verbaalinen akrobatia on heikosti hallussa, siinä jäisi vaan pahemmin alakynteen, ja jotkut alkavat silloin puhua nyrkeillä jos suulla ei pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Tunnistan ilmiön. Assit vihaavat kaikkea, mikä poikkeaa normaalirutiinista ja riitely poikkeaa pahasti. Me emme halua mitään muuta kuin tasaista mukavaa samanlaista elämää. Me menemme sekaisin moneksi päiväksi muusta. Riitely ei ole tasaista eikä mukavaa eikö samanlaista. Se vie voimat ja energian, jota tarvitsisin muuhun päivittäiseen selviytymiseen.
Lisäksi mä en ymmärrä riitelyn pointtia. Jotkut muka ratkoo sillä asioista, mutta en ymmärrä miten, kun eihän siinä yleensä edes puhuta niistä ratkottavista asioista ja niiden vaihtoehdoista, vaan kiukutellaan ja huudetaan ihan toisarvoisista jutuista. Ja ylipäänsä rationaalisempi keskustelu ratkoisi ongelmia tehokkaammin.
Kolmas ongelma on se, että mä en vaan pysty pahoittamaan tahallaan toisten mieltä. Se käy kyllä vahingossa, mutta ei tahallaan. Ja kun huimaan että joku hakuaa tahallaan pahoittaa mun mielen, sen vaikutus on sille ihmissuhteelle aika tuhoisa, enkä ehkä koskaan pääs
Todella hyvin kirjoitettu.
Vierailija kirjoitti:
Autisteista puhutaan joskus siihen sävyyn, että ikään kuin heillä ei voisi olla persoonallisuushäiriöitä. Voi olla ja jos on, niin lopputulos on sietämätön. Sellainen ihminen sekä haastaa jatkuvasti riitaa että ei kykene riitelemään.
Terve autisti ei ehkä ymmärrä, miten tällainen voi olla edes mahdollista. Mutta tutustu pers häiriöihin.
Toki, mutta olisko se persoonallisuushäiriöinen ihminen sitten jotenkin kovinkin paljon siedettävämpi neurotyypillisenä?
Mutta tosiaan, autisti voi olla muutakin kuin vain autisti.
Mä välttelen riutelemisestä enkä ole tietääkseni assi.
Miespuolisia asseja suvussa. Erittäin kuumakalleja ja oikein haastavat riitaa usein. Pakkomielle olla AINA oikeassa ja laittaa vaikka toinen itkemään sen takia. Myös se jänkkäys..