Kirjanpidon alkeet
Neuvokaa miten oppia itsenäisesti? Pojan pitäisi saada pakollinen kurssi opinnoissaan läpi etänä ja vanhempana en osaa auttaa kun en ole kirjanpitäjä.
Kommentit (18)
Pyörittelet seuraavia sanoja kaikkiin mahdollisiin yhdistelmiin/yhdyssanoihin ja opettelet mitä ne tarkottaa:
- tili
- kate
- myynti
- käyttö
- rahoitus
- pääoma
- tase
Ei niitä opi. Ne ovat kuin hieroglyfejä. Joku pojan koulukaveri osaa ne ja voi antaa vastaukset.
Millaisia menoja, millaisia tuloja? Mistä tulevat ja mihin menevät. Olisi suotavaa, että menot eivät ylitä pitkässä juoksussa tuloja.
Debet on ikkunan puolella :D Paitsi jos luokkahuone onkin niin päin että ikkunat on toisella puolella.
Eikö ole mitään etäopetusta tai materiaalia? Varmaan kannattaa ostaa joku kirjanpidon perusteet -kirja ja alkaa siitä vääntämään. Ainakin pitäisi ymmärtää mikä on tuloslaskelma ja tase sekä mitä eriä näihin kirjataan. Myös ymmärrys siitä, että tase ns jatkuu ja tulostilit päätetään aina tilikauden lopussa.
Vierailija kirjoitti:
Debet on ikkunan puolella :D Paitsi jos luokkahuone onkin niin päin että ikkunat on toisella puolella.
Enää pitäisi selvittää, mitä se tarkoittaa...
Kirjauksissa itse kirjanpitoa opettelessani lähdin liikkeelle pankkitilin kirjauksista - kun tilille tulee rahaa kirjataan se debet puolelle (+) ja kun tililtä lähtee rahaa niin credit puolelle (-). Eli esim. jos olet myynyt tavaraa niin kirjaus olis: pankkitilin debet / myynti credit.
Vierailija kirjoitti:
Kirjauksissa itse kirjanpitoa opettelessani lähdin liikkeelle pankkitilin kirjauksista - kun tilille tulee rahaa kirjataan se debet puolelle (+) ja kun tililtä lähtee rahaa niin credit puolelle (-). Eli esim. jos olet myynyt tavaraa niin kirjaus olis: pankkitilin debet / myynti credit.
Toinen nyrkkisääntö on se, että jokainen erä kirjataan kahteen kertaan: yhden kerran debet-puolelle ja toisen kerran credit-puolelle. Kun muistaa tuon yllä olevan säännön pankkitilin kautta kulkevista eristä, saa tästä toisesta säännöstä jo tiedon siitä, kummalle puolelle sama erä pitää kirjata jollekin toiselle tilille.
Vierailija kirjoitti:
Millaisia menoja, millaisia tuloja? Mistä tulevat ja mihin menevät. Olisi suotavaa, että menot eivät ylitä pitkässä juoksussa tuloja.
Kiitos avusta. Pojalla on kirjat ja materiaalit mutta on saatava ensi viikon tentti läpi ja jännittää kovasti. Olen sanonut että aloittaa lukemaan ajoissa että pääsee läpi.
Vierailija kirjoitti:
Eikö ole mitään etäopetusta tai materiaalia? Varmaan kannattaa ostaa joku kirjanpidon perusteet -kirja ja alkaa siitä vääntämään. Ainakin pitäisi ymmärtää mikä on tuloslaskelma ja tase sekä mitä eriä näihin kirjataan. Myös ymmärrys siitä, että tase ns jatkuu ja tulostilit päätetään aina tilikauden lopussa.
Ymmärsin että materiaalit on netissä, josta käy läpi niitä ja kirjat ovat tuossa pöydällä. Etäopetusta on ollut mutta on keskittynyt muihin kursseihin. Tentti on pian edessä ja jännittää vaikka tekee parhaansa.
Vierailija kirjoitti:
Internet on täynnä materiaaleja
Onhan siellä mutta ehkä viisain kerrata koulun materiaaleista ja oppikirjoista.
Vierailija kirjoitti:
Tähän on erilaisia muistisääntöjä olemassa, ja pankkitilin miettiminen auttaa monia. Osa puhuu vain debetistä ja creditistä, osa vain plussasta ja miinuksesta, osa molemmista. Mun suosima logiikka on miettiä sitä, mistä raha tulee ja mihin se menee. Eli esimerkissäsi raha tulee myynniSTÄ jolloin myynti on miinus/credit ja menee pankkitiliLLE eli pankkitili plus/debet. (Olen alunperin opiskellut kirjanpitoa ruotsiksi, jolloin från ja till menee selkeämmin, suomeksi joutuu pelaamaan noiden erilaisten sijamuotoversioiden kanssa mutta sama ajatus siinäkin.)
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä opi. Ne ovat kuin hieroglyfejä. Joku pojan koulukaveri osaa ne ja voi antaa vastaukset.
Älä vitsaile. Kirjanpito ja hieroglyfit ovat kaksi aivan eri asiaa. Kopioida ei saa ja jokaisen oppilaan on tehtävä tentti itsenäisesti, jotta pääsee pakollisesta kurssista läpi.
Tärkeintä on ymmärtää debetin ja kreditin erot, sijoittaa rahat oikeille tileille niin että tuloslaskelma ja tase täsmäävät. Verotustakin on mutta niistä en osaa sanoa.
Debet on aina rahan käyttökohde ja kredit rahan lähdettä ilmoittava. Niin saadan kahdenkertainen kirjanpito automaatisesti.
Oman pääoman sijoitus: per Kassa an Omapääoma (itse asiassa se on velkaa omistajalle) 10.000 e.
Ostot an Kassa 3000 e.
Kassa an Myynti 4000 e.
Varastoa kk lopussa 1000 e.
KK lopussa tuloslaskelma osoittaa voittoa: 4000 e - 3000 e + 1000 e = 2000 e.
Tasessa on debetissä rahaa 11.000 e ja varastoa 1000 e, kreditissä oma pääoma ja voittovarat 2000 e.
Niillä kursseilla on oppimateriaali kyllä mainittu...