Onko nykyaikaiset dieselautot hyviä käynnistymään -30c pakkasella?
Auton vaihto edessä. Kilometrejä vuodessa joku 25tkm. Laskurin mukaan käytetty diesel kannattaisi. Vaan enpä ole aikaisemmin dieselautoa omistanut. Miten kovilla pakkasilla..ovatko dieselautot miten varmakäynnisteisiå. Kylmempiä sisältä mitä bensa-autot? Olen yrittäjä joten aamuisin olisi pakko aina päästä liikkeelle. Tolppapaikka on.
Kommentit (8)
Arktista dieseliä tankkiin niin kyllä starttaa, ainakin saksalaiset.
Vierailija kirjoitti:
Arktista dieseliä tankkiin niin kyllä starttaa, ainakin saksalaiset.
Arktista dieseliä on hyvin harvoin tarjolla etelässä tai edes idässä jossa on kovia pakkasia. Tuskin Lapissakaan sitä huvikseen tilaillaan kun se on kalliimpaa. Muistan yhdenkin talven Itä-Suomessa kun lämpötilat oli -33 ja -36 celsiuksen välissä niin talvidiesel oli niin jähmeää ettei säteilylämmittimellä meinannut enää pärjätä. Akku oli tosi kovilla kun vaikka lämmitti useamman tunnin niin silti hehkutti pitkään ja saattoi joutua starttaamaan pari kertaa. Sitten parin viikon jälkeen kun tankit oli tyhjät niin asemat tilasivat arktista dieseliä, mutta aivan liian myöhään kun pakkaset alkoivat jo sitten hellittää.
Joten minun mielipiteeni on selvä: Jos sinulla ei ole lämmintä tallia tai polttoainekäyttöistä lisälämmitintä ja lisäksi akun ylläpitolautauslaturia niin unohtaisin diesel auton jos se ei ajomatkojen pituuden takia ole välttämätön. Katselisin mielummin pistokehybridiä bensakoneella.
-30 on kyllä aika harvoin, ellei jossain lapissa asu. Meillä on käynnistyny hyvin diesel autot pakkasilla, mutta -30 ei ole kokemusta.
Ei oulussakaan ole -30 koko talvea, ei ollut kertaakaan viime talvena..
Kyllä autot käynnistyy ,kaikki.
tolpasta lähtee ihan hyvin, mutta kylmänä heikompi kuin bensalla. Saattaa kylmänä jäädä käynistymättä kylmemmässä kuin -20, vaikka olisi kaikki kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi diesel
Miksi ei?
Miksi diesel