Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muutto 300 km päähän teini-ikäisistä lapsista, mitä huomioida?

Vierailija
01.05.2021 |

Lapset jää asumaan isän luo.

Onko järkevää? Töiden perässä olisin muuttamassa, mutta harkitsen vielä otanko paikkaa vastaan. Lapset suhtautunut kevyesti, mutta ajattelen etteivät ehkä tiedä mitä se todellisuudessa on kun emme arkisin enää sitten niin usein tapaa. Aijon pitää oman asuntoni täällä ja käydä niin usein kuin voi.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä sama tilanne, sain töitä kaukaa, tosin tilanne se että me oltu erottu. Mutta työttömyys vs. vakityö, valitsin vakityön. Yksi lapsi oli jo lähtenyt kotoa. Ehkä eniten kannattaa miettiä sitä matkan kulkemista miten sen järjestää ja jatkaa. Meillä vielä mieskin välillä työmatkoilla, eli lukiolainen joutui olemaan yksin kotona. Mietin asiaa niin, että jotkut lähtevät samassa iässä jo koulun takiakin pois ja esim. pojan serkku muutti "parempaan" lukioon maaseudulta kaupunkiin, kun kotoa olisi joka tapauksessa ollut 60 km koulumatkaa. 

Pidä  huoli siitä, että teinit osaavat tehdä itse ruokansa. Soittele usein. Mieti matkalle tekemistä. Itse kuljin autolla ja kuuntelin paljon äänikirjoja, kun radiota ei jaksanut. Minulla matka kesti 4-5 tuntia rajoituksista ja tietöiden määrästä riippuen. Kyllä he pärjäävät, kun isänsä luona voivat olla. Taloudellista puolta kannattaa myös miettiä. Luultavasti et saa verovähennyksiä, kun perheenjäsenet asuvat eri asunnossa kuin mihin sinä kuljet. Eikä niiden määrä ole lähellekään niin iso muutenkaan kuin jotkut luulevat. Oletan ainakin, että olette eronneet, kun puhut omasta asunnostasi. Jos olisitte naimisissa, saisit ne viikonloppumatkoista ja asunnosta, mutta tosiaan aika paljon jää silti maksettavaa tässäkin tapauksessa itselle. Omassa tilanteessani sain "alennusta" matkoista ja asunnosta noin 20 % laskujeni mukaan, mutta toisaalta tarvitsin hankalan matkan vuoksi oman auton, eikä auton kuluja ole tuossa huomioitu. Mutta auto hyväksyttiin koska julkisilla olisi ollut 3 junanvaihtoa ja 8 tuntia. 

Vierailija
2/17 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankala tilanne. Teinit tarvitsevat kyllä vamhempiaan ja yhteyden pitää olla tosi tiivistä.

Pystytkö tekemään yhtään etänä?

Työ on myös tärkeää ja kannattaa ounnita tarkkaan hyvät ja huonot puolet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauanko tilanne jatkui teillä? Mulla olis parin vuoden projekti jossa toki esim kesäisin vois olla lomalla täällä lasten asuinpaikkakunnalla. Taloudellinen puoli on toki haaste myös. Ajattelin myydä auton ja ostaa sähköpyörän ja kulkea välit julkisilla jos se on mahdollista. Asiat on vielä auki.

Vierailija
4/17 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet miehet kulkevat reissutöissä ja kukaan muu tai he eivät itse pohdi miten se oikein onnistuu tms.

Mutta kun äiti tekee reissutöitä tai muuttaa töiden takia kauemmas niin hän saa kuraa niskaan, varaudu siihen.

Vierailija
5/17 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet miehet kulkevat reissutöissä ja kukaan muu tai he eivät itse pohdi miten se oikein onnistuu tms.

Mutta kun äiti tekee reissutöitä tai muuttaa töiden takia kauemmas niin hän saa kuraa niskaan, varaudu siihen.

Jep, oon tämän jo kokenut! Aika paljon on joutunut omia valintoja selittelemään.

Ap

Vierailija
6/17 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teineillä kunnon tilat isänsä luona?

Vierailija
7/17 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko teineillä kunnon tilat isänsä luona?

Kyllä, isä asuu ok-talossa ja kaikilla on oma huone. Myös autotalli löytyy missä rapata mopoja ym mikä nyt kiinnostaa. Olosuhteet on siellä hyvät.

Enemmän mietin sitä omaa lähtöä, onko se lapsille liikaa?

Ap

Vierailija
8/17 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. On se lapsille varmaan rankka. Isä onneksi on ja koti.

Muten itse jaksaisit? Löytyisikö lähempää muutamaksi vuodeksi töitä? Kävisitkö joka vkl tapaansa lapsiasi? Tulisivatko lapset sinne kauas sinua tapaamaan?

Vierailija
9/17 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko matka sellainen, että teinit pystyvät kulkemaan ilman useita vaihtoja ym. luoksesi?

Vierailija
10/17 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On minulla täällä työ mutta se on jo niin nähty ja tuo olisi kaikin puolin unelmatyö mulle. Itsekäs ratkaisu siltä osin. Toki olen tässä 13 v omat unelmat siirtänytkin, ja se on ihan ok. Nyt vaan tekis mieli tähän tarttua.

Ajatus olisi että minä kävisin täällä lähes joka vkl ja lapset saisi halutessaan tulla mun luo. Ei kuitenkaan niin että matkustaminen olisi koko ajan lasten hommaa vaan päärasitus olisi minulla. Kulkuyhteydet on ilman vaihtoja joten junalla pääsisi kätevästi tätä väliä.

Ap

Vierailija
11/17 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin ne pärjää jos asiaan ei liity mitään draamaa. Moni muuttaa itsekin pois kotoa 15-16 vuotiaana.

Vierailija
12/17 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin lapsi isäni oli etelä-Suomessa ja ulkomailla töissä, oli kotoa pois yli kuukaudenkin kerralla, äitini oli kaupassa töissä ja lapsia kolme. Niin sitä vaan elettiin, varmasti oli äidillä raskasta, mutta kun ei hän koskaan meille lapsille sitä näyttänyt. Kunnon kansalaisia meistä kaikista tuli.

Vierailija
13/17 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On minulla täällä työ mutta se on jo niin nähty ja tuo olisi kaikin puolin unelmatyö mulle. Itsekäs ratkaisu siltä osin. Toki olen tässä 13 v omat unelmat siirtänytkin, ja se on ihan ok. Nyt vaan tekis mieli tähän tarttua.

Ajatus olisi että minä kävisin täällä lähes joka vkl ja lapset saisi halutessaan tulla mun luo. Ei kuitenkaan niin että matkustaminen olisi koko ajan lasten hommaa vaan päärasitus olisi minulla. Kulkuyhteydet on ilman vaihtoja joten junalla pääsisi kätevästi tätä väliä.

Ap

No tottakai otat työn vastaan. Ja kyllä ne lapsetkin voi joskus kulkea. Opeta lapsesi huomioimaan myös muita ja arvostamaan sinua.

Vierailija
14/17 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No tottakai otat työn vastaan. Ja kyllä ne lapsetkin voi joskus kulkea. Opeta lapsesi huomioimaan myös muita ja arvostamaan sinua.

On muuten kamalaa tajuta olleensa oman vanhempansa elämän tukkeena ja haaveiden estäjänä, kun toinen on martyyrimaisesti olettanut, että hänen pitää uhrata ainoa elämänsä muiden eteen. Kyse on kuitenkin lapsen elämässä vain muutamasta vuodesta ja toisella se voi vaikuttaa koko loppuelämään. Itseasiassa minulla ei ole edes kovin hyvää käsitystä siitä mitä vanhempani teki kun olin teini. Omat mielenkiintoni oli meikeissä ja pojissa.

Vierailija
15/17 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinit tarvitsevat myös vanhempia, vaikka ei niin paljon ja jatkuvasti. Mutta jos isä on läsnäoleva ja huolehtiva, onhan hänkin vanhempi.

Itse ajattelin pidätellä seuraavaa urahaavettani vielä, kunnes nuorin on kirjoittanut. Viimeisimmän tein kun hän oli 15, aloin käydä pidempää työmatkaa, ja työhön liittyy iltakokouksia.

Vierailija
16/17 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko työ millaista? Tarkoitan sitä että jos käytössä on esim. työaikapankki/mahdollisuus olla etänä tmv. niin et välttämättä olisi edes joka viikko 5päivää pois (jos esim. voi tehdä ma-to 10h päivä ja pe. saldovapaalla) tai on ma/pe etänä.

Myös lomapäiviä/lomarahavapaita (kun noita kertynyt) voi käyttää työviikon lyhentämiseen.

Uskon että myös se työpaikan sijainti vaikuttaa siihen paljonko/kuinka mielellään tenit viettävät siellä aikaa. Jos on esim. kaupunki missä paljon tekemistä vs. "korpi" jossa ei ole mitään.

Kannattaa säilyttää se yhteys lapsiin niin että JOKA päivä soittaa videopuhelun heille.

Vierailija
17/17 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että et muuta!