30-vuotiaana amkiin vai yliopistoon?
Kumpaan oon liian vanha ja mille aloille? Sote-alalle en halua muutenkaan
Kommentit (19)
Sinne missä on sinua kiinnostava ala
Vierailija kirjoitti:
Kumpaankaan et ole liian vanha. Sille alalle mikä kiinnostaa.
Ei vaan sille alalle millä on töitä. Jos se vielä sattuu kiinnostamaan, niin se on bonusta.
Olet liian vanha kumpaankin. Korkeintaan jonkun intensiivikurssin joltain alalta voinet suorittaa.
Ei kannata kumpaankaan noin lähellä eläkeikää. Mutta jos huvikseen haluaa opiskella, niin kannattaa hakeutua sinne mihin huvittaa.
Vierailija kirjoitti:
Olet liian vanha kumpaankin. Korkeintaan jonkun intensiivikurssin joltain alalta voinet suorittaa.
Perustelut?
Mene alalle, josta et ole kiinnostunut. Ajan kuluessa saatat kiinnostua siitä (tai sitten et, jolloin olet tuhlannut aikaasi!)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan sille alalle millä on töitä. Jos se vielä sattuu kiinnostamaan, niin se on bonusta.
Totta turiset. Ehkä oletin, ettei ketään uudelleenkouluttautujaa/hieman vanhempana opiskelemaan lähtijää edes voisi kiinnostaa alat, joilla työllistyminen on epävarmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perustelut?
AP on tänä vuonna 30-vuotias tai mahdollisesti 31 jos syntymäpv ei tältä vuodelta ole vielä ollut.
Haku yliopistoihin on mahdollista vasta ensi vuoden keväällä, AMK-haku taitaa olla nyt syksyllä myös.
Toisin sanoen valmistuessaan on 35-37 vuotias. Ei kukaan enää tuon ikäistä palkkaa jos löytyy alle kolmikymppisiä valmistuneita mistä valita.
Ainut vaihtoehto on kouluttautua alalle jolla on oikeasti kova työvoimapula. Mutta ei niihin opintoihin heittämällä päästä sisään varsinkaan jos lukioajoista jo yli vuosikymmen.
Mä oon 39tänä v enkö oo vielä valmis maisteri. Lisäaikaa hain. Amkin tein jo valmiiksi ku olin 24v
Täällä yks 40 v yliopisto opiskelija. Et todellakaan ole liian vanha. Valitse se ala mi kiinnostaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Mulla on kaksi tutkintoa aloilta, jotka mua ovat kiinnostaneet, mutta jotka eivät työllistä kovin hyvin. En ole koskaan tehnyt töitä kumpaankaan alaan liittyen. Jos sua ihan oikeasti kiinnostaa, esimerkiksi arkeologia, niin hae toki sinne, mutta ymmärrä, että töitä saadaksesi, sulla pitää olla erinomaiset arvosanat ja sun pitää metsästää kaikenlaisia harjotteluita kissojen ja koirien kanssa eikä niistä välttämättä makseta. Sitten voit ehkä saada töitä valmistuttuasi.
Nyt opiskelen kiinnostavaa, mutta toivon mukaan paremmin työllistävää alaa AMK:ssa ja tähän mennessä olen pitänyt huolta, että arvosanat ovat todella hyvät ja odotan kuumeisesti, että saan tarpeeksi opintoja vyön alle, että voin alkaa etsimään edes jotain suurin piirtein opintoihini liittyviä työpaikkoja. En todellakaan halua enää yhtään "turhaa" tutkintoa.
Ei kai sillä niin väliä, kunhan etsit alan mikä sinua kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Mulla on kaksi tutkintoa aloilta, jotka mua ovat kiinnostaneet, mutta jotka eivät työllistä kovin hyvin. En ole koskaan tehnyt töitä kumpaankaan alaan liittyen. Jos sua ihan oikeasti kiinnostaa, esimerkiksi arkeologia, niin hae toki sinne, mutta ymmärrä, että töitä saadaksesi, sulla pitää olla erinomaiset arvosanat ja sun pitää metsästää kaikenlaisia harjotteluita kissojen ja koirien kanssa eikä niistä välttämättä makseta. Sitten voit ehkä saada töitä valmistuttuasi.
Nyt opiskelen kiinnostavaa, mutta toivon mukaan paremmin työllistävää alaa AMK:ssa ja tähän mennessä olen pitänyt huolta, että arvosanat ovat todella hyvät ja odotan kuumeisesti, että saan tarpeeksi opintoja vyön alle, että voin alkaa etsimään edes jotain suurin piirtein opintoihini liittyviä työpaikkoja. En todellakaan halua enää yhtään "turhaa" tutkintoa.
Mikä ala?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ala?
Sähkötekniikkaa.
AMK:ssa yleensä on pakollisia työharjoitteluita joiden kautta voi saada jalkaa oven väliin. Yliopistossa usein ei ole. AMK-opetus yleensä hyvin työelämälähtöistä ja opintoprojektit ja opinnäytteetkin tehdään yleensä yrityksille. Yliopisto taas yleensä keskittyy kouluttamaan tutkijoita tutkimuslaitoksiin - tosin opintosuuntien väillä suuria eroja.
Jos teoreettisempi mietiskely ja tutkiskelu on sun juttu niin sitten yliopisto. Jos taas tähtäät teollisuuden palvelukseen niin sitten AMK.
Mihinkään et ole liian vanha. Molemmista löytyy myös monimuoto-opetusta jossa enemmän hieman varttuneempaa porukkaa.