Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuusikymppisten vanhempien käytöstapojen puute

Vierailija
30.04.2021 |

Vertaistukea kaivataan. Olen alkanut epäillä, että noin kuusikymppisillä vanhemmillani on alkava muistisairaus tai jotain muuta vialla. Käytös on huonompaa kuin kolmevuotiaalla lapsellani. Tässä muutama viime aikoina tapahtunut.

-Äitini paukkasi omilla avaimillaan meille sisälle ilmoittamatta tulostaan. Ei millään ymmärtänyt, miksi hermostuin asiasta. Hän uskoi sitten loppujen lopuksi. Isäni oli mukana samalla reissulla, mutta jäi pihalle kastelemaan puutarhaa (miksi?). Avaimet jäi sillä reissulla meille.

-Ilmestyivät pääsiäissunnuntain aamuna pihaan "tuomaan jotain lapsille". Vanhempani eivät sitten hienovaraisella painostuksella lähteneet meiltä minnekään, joten jäivät ruokapöytään. En ollut tajunnut varata ruokaa kahdelle ylimääräiselle aikuiselle. Lähtivät sitten lopulta, kun mies meni laittamaan lapsia nukkumaan.

-Äitini kysyi, saako tulla kylään. Kerroin, että olin lähdössä lasten kanssa kävelylle ja leikkipuistoon. Äitini sitten odottikin jo leikkipuiston luona. Hän oli kuulemma käynyt jo autolla ajelemassa mahdollisia kävelyreittejä etsimässä meitä. Ilmaisin, että tällainen on mielestäni tungettelevaa ja jos ei olla mitään sovittu, ei meitä tarvitse lähteä etsimään ympäri kaupunkia. Äitini mielestä olen kohtuuton.

-Vanhempani tunkevat mukaan, kun haen lapsia hoidosta. Koronarajoitusten takia päiväkotiin saa tulla sisälle vain yksi aikuinen kerrallaan, mutta heidän täytyy saada olla oven takana naama kiinni lasissa. Ei voi odottaa vaikka meillä kotona 100 metrin päässä. Samalla yritetään saada kontaktia päiväkodin aikuisiin ja jutella kaikennäköistä ylituttavallista.

-Nyt vappuna on ollut puhetta, että vietämme aattoa naapurin perheen kanssa pihalla grillaten. Olen sanonut nätisti ja vähemmän nätisti, että nähdään joku toinen päivä (ehdotin huomista), mutta sain juuri viestin, että tuovat jotain grillattavaa kaupasta ja ovat täällä parin tunnin päästä. Kielsin tulemasta, mutta vastausta ei kuulu. Todennäköisesti ilmestyvät kohta pihaan.

Siis mitään rajoja ei kunnioiteta, meille tuppaudutaan jatkuvasti kylään, tuodaan turhia tavaroita ja muutenkin toiminta on ihan kaistapäistä. Minun ja perheeni yksityisasiat ovat myös ihan kahvipöytäkeskustelua kaikkien tuttujen kesken. Kaikki sosiaaliset taidot tuntuvat hävinneen. Vanhempani ovat olleet tuontyyppisiä jo silloin, kun olen itse ollut lapsi, esimerkiksi tunkeneet kavereideni vanhemmille kahville samalla kun itse olen leikkimässä kaverin kanssa, mutta minun lasteni syntymän jälkeen touhu on lähtenyt käsistä. Varsinkin äitini yrittää epätoivon vimmalla saada meille sellaisia superläheisiä välejä, mutta se on kyllä todella vaikeaa. Sitten kun ovat täällä, pohtivat, kenen kauan sitten kuolleen sukulaisen syntymä- tai kuolinpäivä nyt onkaan ja kuinka se ja tämä sairaus nyt vaivaa. Ihan kun vanhat ihmiset, vaikka ikää on vasta 60 vuotta! He eivät kuitenkaan suostu vahtimaan lapsia sekuntiakaan ilman, että minä tai mies olemme paikalla, edes sen hetken, että saan vaikka pyykit ripustettua. Lapset ovat ihan tavallisia ja rauhallisia. Onko tämä ihan normaalia, vai pitäisikö molemmat lähettää nuppitohtorille? Tätä menoa pääsen sinne jo pian itse.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole normaalia.

Vierailija
2/9 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Holhoukseen mokoma sakki!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse 60 v.ja sanon ettei ole normaalia vaan rajatonta menoa..Käyn töissä ja on omat harrastukset.Lapseni luo en tuppaudu väkisin kylään, käydään kylässä toisillamme sovitusti.

Onko vanhemmillasi suvussa muistisairautta?

Vierailija
4/9 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ihan normaalilta isovanhempien toiminnalta. Ehkäpä heillä on tylsää kotona kahdestaan ja haluavat viettää aikaa lapsensa ja ja lastenlastensa kanssa. Ovatko vielä työelämässä vai viettävätkö eläkepäiviä? Milloin viimeksi kävitte lasten kanssa heillä kylässä? Saattaisi kutsumatta kylään tuleminen vähentyä, kun poikkeaisitte useammin heillä. Ainoa mikä kuulosti oudolta, on tuo, etteivät lapsia vahdi ilman teitä, sitä kannattaisi treenauttaa niin saisitte hyvät lapsenvahdit :)

Vierailija
5/9 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa omilta vanhemmiltani vajaa 20 vuotta sitten, ikäluokkakin on sama. Äiti keksi kaikenlaisia tempauksia ja omituisia juonikuvioita, joihin tossu isäni lähti mukaan.

Esimerkiksi eroni jälkeen olin leikki-ikäisten lasteni kanssa kotona, kun yhtäkkiä ulko-oven takana oli poliisipartio, joka oli tullut selvittelemään perheväkivaltatilannetta. Olimme lasten kanssa ihan haavi auki ja poliisit yhtä hämmentyneitä. Selitys: en ollut vastannut puhelimeen äitini soittaessa ja ainoa selitys vastaamattomuudelle oli tietysti ex-mieheni harjoittama perheväkivalta. Oikeasti olin ollut lasten kanssa saunassa ja ex-mieheni nyt ei olisi vahingoittanut kärpästäkään.

Vastaavia tarinoita on paljon. Kaikki omituisia ja vainoharhaisia. Äidilläni todettiin altzheimerin tauti myöhemmin ja olen ajatellut, että nämä kaikki olivat taudin alkusoittoa.

Vierailija
6/9 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On outoa, kuusikymppinenhän on "normaalisti" töissäkin. Onko heillä nyt tapahtunut jotain muutosta elämässä, eläkkeelle jäämistä tai työttömyyttä, jolloin aikaa on vapautunut enemmän?  Vai onko ollut tuollaista lastesi syntymästä saakka?

Vierailija
7/9 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä 62v kahden lapsen mummo. En ikinä, koskaan, milloinkaan tee mitään sopimatta ennakkoon. Mulla on vara-avain, ja ehkä juuri sen takia. Olen luotettava. Vaitiolovelvollisuudesta pidetään kiinni, vaikka kuinka ois "oma lapsi", jonka asioista vois kenties kuvitella puhuvansa, kun se nyt on oma lapsi.

Tuo käytös on ihan kamalaa. Mun äiti tuppaili väkisin ja yritti itse asiassa elää mun elämän. Välit oli pakko pistää poikki. Veljeni sen sijaan ansaitsi kaiken kunnioituksen, ja äiti katsoi ylöspäin, eikä ois voinut kuvitellakaan tekevänsä mitään ilman lupaa. Rajat ne on rakkaudellakin.

Vierailija
8/9 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa ihan normaalilta isovanhempien toiminnalta. Ehkäpä heillä on tylsää kotona kahdestaan ja haluavat viettää aikaa lapsensa ja ja lastenlastensa kanssa. Ovatko vielä työelämässä vai viettävätkö eläkepäiviä? Milloin viimeksi kävitte lasten kanssa heillä kylässä? Saattaisi kutsumatta kylään tuleminen vähentyä, kun poikkeaisitte useammin heillä. Ainoa mikä kuulosti oudolta, on tuo, etteivät lapsia vahdi ilman teitä, sitä kannattaisi treenauttaa niin saisitte hyvät lapsenvahdit :)

Lapsiperheet ovat kiireisiä ja vapaa-aikaa vähän. Ei toisen aikaa voi väkisin viedä tuppautumalla jopa kiellonkin jälkeen kylään.

Vierailija
9/9 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani ovat ihan töissä, ja pärjäävät ihan hyvin. Heillä ei ole läheisiä ystäviä, varmaankin koska eivät ole koskaan oikein osanneet käyttäytyä sosiaalisissa tilanteissa. Toki joitain tuttavia, joita nähdään silloin tällöin. En vain voi ymmärtää. Käytös oli jo tuon suuntaista, kun ei ollut lapsia, mutta lasten syntymän jälkeen he ovat muuttuneet ihan höperöiksi. He eivät vahdi lapsia jonkun periaatepäätöksen takia, mutta se on jo ihan toinen tarina (minä olen tietty ollut lapsena enemmän mummolassa kuin kotona). Olen ihan oikeasti pohtinut muuttoa jonnekin kauas. Ehkä se auttaisi. Tai pihan aitaaminen jollain korkealla ja portti lukkoon (ei nyt ehkä oikeasti).

Te muutama ketjuun vastanneet kuusikymppiset, kuulostatte kivoilta ja kunnioitatte lastenne rajoja. Peukut pystyyn siitä!

Ap