Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yh, paljonko nettotulosi ovat kuukaudessa?

Vierailija
29.04.2021 |

Eli lasten määrä ja käytettävissä olevat nettovarat per kuukausi? Koetko pärjääväsi hyvin, ok vai elätkö kädestä suuhun?
Ap aloittaa. 3 alakouluikäistä, tulot nettona elareineen ja palkka yht. 3100. Riittää peruselämiseen ja pieniin lomareissuihin.

Kommentit (72)

Vierailija
21/72 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yh saa enemmän rahaa kuin moni ydinperhe.

Niin saa jos on tarpeeksi hyväpalkkainen. Onko tätä vaikea ymmärtää?

Vähän vaikea on ymmärtää...Tarvisee nimittäin todella olla hyväpalkkainen kun Suomen verotus on henkilö- ei perhekohtainen. Jos mun brutto jaettais kahden tuloiksi käteen tulis huomattavasti enemmän.

Vierailija
22/72 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on mennut brutto ja netto sekaisin. Ilmoitetuilla tuloilla olevat ihmiset eivät vaivaudu näille sivustoille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/72 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolme alaikäistä, tulot 2300. Lastenvalvojan mukaan ei oikeuta elareihin koska elatuskyky niin hyvä. Ärsyttää kun koko ajan on rahat lopussa ja huolia siitä millä asiat kustannetaan. Tällä hetkellä tiskikone rikki (ei varaa uusia) ja auto oottaa korjaamolle menoa ja lapsille pitäis uutta vaatetta ostaa.

Jotkut lastenvalvojat eivät ole ollenkaan tilanteen tasalla. Mullekin yksi yritti kerran vängätä, että lasten huonotuloisen isän ei tarvitse osallistua lastensa elatukseen, koska mulla on niin hyvät tulot, että mun elatuskyky riittää. Sille sai ihan tosissaan selittää sen omaan työhön kuuluvia pykäliä.

Vierailija
24/72 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi päiväkoti-ikäistä lasta. Tulot mulla palkka 2300 + lapsilisä 324? + perhe-eläke 900 €. Elareita en saa erikseen.

Ei tarvi kituuttaa. Saadaan ihan hyvin kaikki mitä tarvitaan ja vähän ylikin.

Vierailija
25/72 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2400, en saa mitään tukia, lapset ovat jo täysi-ikäisiä, nuorin asuu vielä kotona. Pystyn avustamaan molempia lapsia useammalla satasella kuussa ja asumaan kivassa omistusasunnossa, jonka lainaa lyhennän n 300 kuussa. Elän säästäväisesti, koska haluan auttaa lapset elämän alkuun ilman opintolainaa. Auto on pari vuotta vanha, eikä meiltä puutu mitään. Tyytyväinen elämään.

Opintolaina on halvinta lainaa mitä tulee ikänä saamaan, sekä osan kuittaa valtio kun valmistuu ajoissa. Kannattaa nostaa maksimit ja laittaa vaikka rahastoihin, niistä voi sitten aikoinaan käyttää vaikka omistusasunnon käsirahaksi. 

Vierailija
26/72 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin saa jos on tarpeeksi hyväpalkkainen. Onko tätä vaikea ymmärtää?

Vähän vaikea on ymmärtää...Tarvisee nimittäin todella olla hyväpalkkainen kun Suomen verotus on henkilö- ei perhekohtainen. Jos mun brutto jaettais kahden tuloiksi käteen tulis huomattavasti enemmän.

No just näin. Minun, joka olen siis myös yh, bruttopalkka on 6000 ja vähän päälle. Käteen siitä jää 3800. Paljonko jää käteen perheelle, jossa molemmat vanhemmat tienaavat 3000?

Enkä sano, ettenkö mä pärjäisi. Mutta olisihan elämä ihan erilaista, jos mulla olisi saman verran tienaava kumppani rinnalla.

Vierailija
27/72 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nettona 2124 , asun yksin, ei lapsia. Isot tulot on kyllä monella.

Ketä sä sitten huollat jos ei lapsia?

Vierailija
28/72 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolme alaikäistä, tulot 2300. Lastenvalvojan mukaan ei oikeuta elareihin koska elatuskyky niin hyvä. Ärsyttää kun koko ajan on rahat lopussa ja huolia siitä millä asiat kustannetaan. Tällä hetkellä tiskikone rikki (ei varaa uusia) ja auto oottaa korjaamolle menoa ja lapsille pitäis uutta vaatetta ostaa.

Hae elarit oikeudesta, tottakai niitä pitää maksaa jos miehellä yhtään elatuskykyä. Toi lastenvalvojan juttu ei ooo totta.

Vierailija
29/72 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

2500€/kk sis palkka, lapsilisä, asumistuki ja elatusmaksu. Pärjätään yhden lapsen kanssa oikein hyvin ja säästöönkin jää vähän joka kuukausi. Kesällä lapsilisä loppuu joten mun tulot tippuu 150€. Mut lapsi alkaa saada opintotukea joten joutuu sit itse maksamaan omia kulujaan. Eli aikalailla +-0

Vierailija
30/72 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nettona noin 2600. Päälle lapsilisät ja elari, menee yli 3000.

Pärjätään ok, meitä siis kolme.

Vierailija
31/72 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko yllätys, että yhoissa on varsin hyvätuloisia? Siksi he ovat, kun voivat olla. Toiset kitukoon huonoissa parisuhteissa.

Miksi sitten yh kitisee ettei rahat riitä. Kummasti se sama summa riittää ydinperheessä.

Esim. Meillä miehen kanssa nettotulot yhteensä 2000e. Ja hyvin riittää vaikka on lapsia.

Vierailija
32/72 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekin sitä mieltä että lastenvalvoja ei oo ihan tilanteen tasalla noiden elareiden suhteen. Mutta täytyy sanoa että en jaksa alkaa siitäkin taisteleen. Lastenvalvoja lupas lähettää laskelman kotiin mistä näkyy se mun hyvä elatuskyky mutta eipä oo laskelmia saatu. Aiemmin siis elarit on tullut määräaikaisella sopparilla joka nyt päättymässä. "Huvittavaa" tässä on se että just nyt oon tosi huonoilla tuloilla ja sitten ei yhtäkkiä oo oikeutta elareihin. Tähän asti mun tulot ollu paremmat ja oikeus elareihin on tullut. Meinasi että laki muuttunut vasta.

Asian sivusta, minä olen ihan loppu kun yksin joutuu selvittään ihan älyttömästi kaikenlaisia asioita. Ja tuntuu että mistään ei saa apua. Lasten isähän ei selvitä mitään. Hänelle ei lasten kouluasiat ei vaan jotenkin kuulu yhtään.

Vierailija
33/72 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hae elarit oikeudesta, tottakai niitä pitää maksaa jos miehellä yhtään elatuskykyä. Toi lastenvalvojan juttu ei ooo totta.

Ei niitä oikeudesta haeta. Jos on vahvistettu 0€ sopimus, saa elatustuen Kelasta. Samoin jos vahvistettu elatusapu alle minimin. Tarvitsee vain lastenvslvojan vahvistaman elatussopimuksen.

Vierailija
34/72 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikanaan opiskelevana yh:na oli:

Opintotuki

Lapsilisä

Elatusmaksu (minimi)

Asumistuki (ei itse maksettua vuokraa)

Nyt vaikea käsittää millä sitä eli, jotenkin sinnitteli.

Vierailija
35/72 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän korkeaa veroprosenttia, yritän saada 50000€ veronpalautuksen. Nettotuloni on 800€.

Vierailija
36/72 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

IsoM kirjoitti:

Täällä on mennut brutto ja netto sekaisin. Ilmoitetuilla tuloilla olevat ihmiset eivät vaivaudu näille sivustoille.

Miten niin ei vaivaudu? Mä oon palstaillut täällä viitisentoista vuotta. 2000-luvun alussa nettopalkka oli 2000 euroa ja rapiat, nyt käteen jää jotain 3500 euroa. Päälle lapsilisä ja elatustuki säälittävältä köyhäksi tekeytyvältä (työtä vieroksuvalta) luuseriexältä - tai siis Kelalta, eli meiltä kaikilta. Toimeen tullaan eikä mistään ole varsinaisesti puutetta, mutta koska asuminen pk-seudulla on helvetin kallista, ei esim. autoa voi vaihtaa uudempaan ilman vuosien säästämistä.

Niin ja elätettävänä juuri 18 täyttänyt ja yksi alaikäinen.

Vierailija
37/72 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi lapsi ja 2500e kaikkineen. Asutaan pk seudulla ja auto on. Hyvin pärjätään ja säästöön jää rahaa. Hain amk kouluun, toivon pääseväni sisään ja että joskus palkkakin olisi parempi vaikka tulot tippuvatkin hetkeksi. Joudun käymään töissä opiskelun ohella, rankkaa tulee olemaan. Lapsi on jo yläkoulussa joten se helpottava tekijä.

Vierailija
38/72 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

IsoM kirjoitti:

Miten niin ei vaivaudu? Mä oon palstaillut täällä viitisentoista vuotta. 2000-luvun alussa nettopalkka oli 2000 euroa ja rapiat, nyt käteen jää jotain 3500 euroa. Päälle lapsilisä ja elatustuki säälittävältä köyhäksi tekeytyvältä (työtä vieroksuvalta) luuseriexältä - tai siis Kelalta, eli meiltä kaikilta. Toimeen tullaan eikä mistään ole varsinaisesti puutetta, mutta koska asuminen pk-seudulla on helvetin kallista, ei esim. autoa voi vaihtaa uudempaan ilman vuosien säästämistä.

Niin ja elätettävänä juuri 18 täyttänyt ja yksi alaikäinen.

Melkein kuin mun tarina! Peukut ja tsemppiä sinne, kyllä me yh:t pusketaan läpi harmaan kiven, luuseriexät (heittäytyvät työttömiksi välttääkseen elarit) toivottavasti Karma hoitaa..

Vierailija
39/72 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman tulot heittelee kun olen yksityisyrittäjä luovalla alalla, mutta noin 2000 € kuussa. Kolme lasta, joista vanhin asuu jo omillaan, keskimmäinen lähtee opiskelemaan vuoden päästä ja nuorin on vielä alakoulussa. Lasten isä ei maksa elatustukea, eikä tässä asuinmaassani kompensoida isän taloudellista osallistumattomuutta. Asutaan vuokralla kivassa reilun kokoisessa rivitaloasunnossa 600€ kk. En tarvitse autoa ja olen melko säästeliäs, joten ihan hyvin pärjätään. Pystytään tekemään myös pieniä irtiottoja.

N46

Vierailija
40/72 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

3400, yksi teini. Talo on turhan iso kahdelle, siksi ei voi sanoa että jäisi säästöön. Tosin lyhennän lainaa, ja voinhan sitten myydä talon.

Ihan mukavasti pärjätään, mitään ei puutu. Vaihdoin töitä päällikön paikkaan, jotta palkka riittää yh:na. Tein sen vasta kun teini oli 15, ja iltatyöt ei enää tuottaneet ongelmia.

Kaikki päälliköt taitavatkin olla av-palstalla.