Kuinka paljon puolisonne osallistuu kotitöihin?
Olen kotona vauvan ja taaperon kanssa. En ehdi tehdä kaikkia kotitöitä. Ehdittekö te muut? Aika menee imetykseen, isomman ruokkimiseen, ulkoiluun, pesuihin ja perusjuttuihin kuten tiskikoneen täyttämiseen ja purkamiseen, vaatehuoltoon jne. Enkö vain osaa organisoida?
Kun ukkelia pyytää pitämään vauvaa illalla, että saisin syödä rauhassa, hän hermostuu, koska haluaisi levähtää. Ymmärrän sen, mutta hän saa syödä töissä ilman, että joku imee samalla tissiä tai että täytyy koko ajan hyppiä ylös milloin minkäkin takia kesken ruokailun.
Kun mies menee työmatkalle, yritän lohduttaa, että siellähän hän sentään saa nukkua rauhassa. Mutta matkat on tosi rankkoja hänen mielestään. Joo, on varmaan, mutta mulla on tosi helppoa olla vastuussa lapsista 24 tuntia vuorokaudessa sillä aikaa. Ja heräillä yksin näiden kanssa.
En tiedä, onko mulla synnytyksen jälkeinen masennus, enkö osaa organisoida vai onko mies ymmärtämätön. Jännittää jo se, kun pitäis jatkaa opintoja. Mies ei laske sitä työksi. Mun pitäisi hoitaa koti ja lapset opiskelun lisäksi. Tuohan mies rahan taloon töitä paiskiessaan...
Kommentit (11)
Yhdessä käydään yleensä kaupassa.
Mies hoitaa ulko- ja puutyöt, samoin autot ja suurimman osan remonteista.
Mies myös hoitaa tiskihommat ja siivoaa vessat.
Ensinnäkin, te molemmat teette työpäivän aikana täyttä työtä. Molemmat tarvitsette aikaa hengähtää iltaisin. Pikkulasten kanssa tämä on aika mahdoton yhtälö, ja kummankin täytyy joustaa asiassa. Voitte vaikka järjestää jonkun tietyn illan vapaaksi molemmille, esim. tiistai on äidin vapaa ja torstai isin. Tai sitten keksitte jonkun teille sopivamman jutun.
Työmatkat voi olla raskaita, vaikkeivat samalla tavalla kuin lasten kanssa kotona olo. Meilläkin on käyty muutamat tuliset keskustelut siitä, miten mun mielestä mies saa rentoutua matkoilla iltaisin, ja miehen mielestä mulla on asiat paremmin, koska saan olla kotona lasten kanssa. Tarkoittaa siis sitä, että kaipaa perhettään.
Hommat sujuvat molemmilta ilman sen kummempia fanfaareja.
Kun olin kotona esikoisesta niin tein päivisin mitä jaksoin ja illalla jos oli tiskit tiskaamatta tai iso läjä pyykkiä niin mies ne nopsaan laittoi koneeseen.
Eli mun päivät menee näin.
' Aamulla herätys klo 9, aamulla ekaksi pesukone päälle(on täytetty jo valmiiksi illalla), aamupalalle, sitten astianpesukone päälle ja lapset valmiiksi ja puistoon, kavereille kylään (tai kaverit meille) tai asioille tai vaan shoppailemaan jos mikään muu ei nappaa. Kotiin tullaan yleensä 12-13, n klo 13 syödään lounas, esikoinen nukkuu päikkärit n 14-16(2v3kk). Kun esikoinen nukahtanut, pyykit kuivumaan ja uudet koneeseen, samoin astianpesukone tyhjäksi ja likaiset sinne. Tarkistus että koti on suht siisti ja sitten alkaa mun oma aika. Pikkunen on vasta 2vkoa vanha, nukkuu samaan aikaan kuin esikoinen, ts nukkuu melkein koko päivän.
Kun esikoinen herää, syö välipalaa ja katsoo sitten lastenohjelmat. Tällöin minä teen ruokaa tai vaan oleskelen. Ruoan jälkeen mennään ulos. Imuroinnin teen myös iltaisin, melkein joka päivä. Samaten yritän pitää kodin perussiistinä koko ajan, muuten menee hermot kun tulee hirveä sotku ja esikoinen rupeaa kamalaksi jos äidillä ei ole hänelle ollenkaan aikaa.
kaksi kertaa viikossa teen tarkemman siivouksen illalla, jolloin ei mennä ulos. Eli imurointi,lattioiden pesu ja pölyt. Ja toistaiseksi esikoinen auttaa mielellään.
Mies tulee kotiin n klo 22, joskus esikoinen nukkuu, yleensä ei. Tällöin mies nukuttaa esikon tai hoitaa pikkuista(usein nukuttaa esikoisen koska pieni vaatii tissiä). Miehen hommia on myös roskakuskina oleminen. Samaten herää usein aamuisin esikoisen kanssa leikkimään, tai seurustelee vauvan kanssa yöllä jos tämä valvoo.
Miehellä on yksi vapaa ilta arkena ja toinen viikonlopun päivistä vapaa. Tällöin tehdään ruokaostokset, ja vietetään yhteistä vapaa-aikaa. Tällöin harvemmin siivotaan, ellen tiedä etukäteen että on paljon suunniteltua ohjelmaa seuraaville päiville.
Meillä siis käytännön syistä mies ei tee kotihommia paljoakaan, silloin minä opiskelin/olin töissä ja miehellä ei ollut firmaa, silloin tehtiin yleensä hommia yhdessä.
Illalla viimeisenä ennen omaa nukkumaanmenoa tarkistan että koti on suht siisti ja tavarat paikoillaan ja täytän pesukoneet valmiiksi uutta päivää varten.....
jos toiselta oma osuus pettää, toinen kyllä herkästi huomauttaa... molemmin puolin.
mutta me ei olla mitään supersiistejä ihmisiä. vauvan myötä ollaan vielä tingitty siisteydestä entisestään.
esim. ruuan laiton, siivoukset, pyykit, kaupassa käynnit jne, mies töistä tultuaan hoiti lapsia sillä välin kun tein loput hommat tai hän kävi kaupassa tai muilla asiolla. Nyt kun olen taas töissä niin mies on vähän enempi kotihommia tehnyt mutta yhä valtaosa jää minulle. Toki mies kaikki raskaammat työt ja auton hoitaa käskemättä. Pihatöitä kuten ruohonleikkuuta ja lumenluontia tehdään kumpi ehtii. Lasten iltapuuhiin osallistuu kyllä myös.
Olen kotona 3v ja vauvan kanssa. Hoidan täysin tiskit, pyykit, siivoukset, ruoanlaitot jne. Mies hoitaa lapsia mielellään ollessaan kotona. Lisäksi leikkaa nurmikon ja tekee raskaimmat pihahommat. Olemme remontoineet jo pidempään, joten niitä hommia tekee, kun vapaa-aikaa ilmaantuu.
Olen ihan tyytyväinen tähän järjestelyyn. Kun menen töihin, saa alkaa kanssani siivoamaan tai sitten palkkaamme siivoojan.
ei edes siihen lastenhoitoon. Saa aikas kovaa lapsi itkeä, että isänsä vaivautuu nousemaan sohvaltaan. Nehän osaavat vaatia juuri tuota laiskajaakkoa.. Ja sitten jos menen jonnekin, sanoo mies, ettei ainakaan ulkoile lasten kanssa, vaan laittaa lapsille videon pyörimään ja katsoo itse tv:tä tai surffailee netissä..
Mies tekee kotitöitä ja hoitaa lapset silloin, kun minä olen pidempään poissa kotoa. Muulloin hänen ei tarvitse niihin osallistua, koska teen hoidan ne itse :)
Mies laittaa ruokaa, ja osaakin tehdä hyvää. Teen minäkinjoskus mutta harvemmin. Täyttää / tyhjentää tiskikonetta yms. Pesee pyykit, en muista milloin minä olisin pessyt pyykkiä. On tosi tehokas siivoamaan.
Ja naisillahan on helppoa! On vaan kotona!!!!
Miesten logiikkaaa!!!!!
Munkin mies eilen sanoi et onhan teillä helppoa kun nukutte lapsen kanssa puoleenpäivään saakka ja sitten vaan olette...JOO O, oliskin noin!