Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys alakulttuureista, tyyleistä ja makumieltymyksistä

Vierailija
29.04.2021 |

Jos joku on vaikka snobi ja pukeutuu vain designervaatteisiin, juo vuosikertaviiniä, hankkii kotiinsa klassikkohuonekaluja ja kuuntelee Bachia ja Schubertia, se on helppo ymmärtää. Kaikki edellä mainitut ovat laadukkaita asioita, joten jos ihmisellä on varaa ja laatu on hänelle tärkeää, hän ohjautuu niihin.

Mutta sitten on sellaisia ihmisiä, joiden alakulttuuri tai tyyli on vaikka punkkarityyli. Sen voi ymmärtää, että designerhuonekalut ja vuosikertaviinit jäävät kaupanhyllylle (koska tosi monella ei ole varaa), mutta hän voisi silti pukeutua ja kammata itsensä siistiksi. Samoin musiikki on ilmaista. Punkkarillakin olisi varaa kuunnella Bachia, Schubertia, Mozartia jne., mutta hän kuuntelee yksitoikkoisia soundeja, disharmonista räminää ja epävireistä huutoa jollaista punkmusiikki usein on.

Eikö punkkari voi sille mitään, että hän on mieltynyt tuollaiseen? Onko resuinen pukeutuminen ja räminämusan kuunteleminen hänen aito makunsa, vai onko se jotain venkoilua, mielenosoittamista?

Esimerkiksi voisi ottaa myös vaikka räppärityylin tai popparityylin, mutta punkkarityyli tarjosi selkeimmän esimerkin.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa huono.

Vierailija
2/33 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olipa huono.

Osaatko vastata? Ei ole huonoja kysymyksiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritätkö siis kysyä, miksi joku valitsee noin, jos hänellä on mahdollisuus valita?

Vierailija
4/33 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5 ja punk on asenne

Vierailija
5/33 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

0/5 ja punk on asenne

Kerro lisää. Nauttiiko punkkari tyylistään aidosti? Kuunteleeko hän kotonaankin punkmusaa vai "salaa" Bachia ja muuta harmonista musiikkia?

Kysymykseni on vilpitön, vaikka se saatetaan kokea kokea hyökkääväksi. Ei se ole hyökkäävä.

ap

Vierailija
6/33 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

0/5 ja punk on asenne

Kerro lisää. Nauttiiko punkkari tyylistään aidosti? Kuunteleeko hän kotonaankin punkmusaa vai "salaa" Bachia ja muuta harmonista musiikkia?

Kysymykseni on vilpitön, vaikka se saatetaan kokea kokea hyökkääväksi. Ei se ole hyökkäävä.

ap

No mä kysyn sitten sulta tämän ei-hyökkäävän kysymyksen: kuvitteletko sä, että juuri sun maku Bacheineen ja Schuberteineen on se ainoa oikea, ja siksi kaikkien muidenkin maun on oltava sama?

Vierailija
7/33 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi tylsä ja huono. Hevarit ja punkkarit kuuntelee enemmän klassista kuin "snobit". Ne kuuntelee etupäässä poppia ja suomiräppiä.

Vierailija
8/33 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

0/5 ja punk on asenne

ap

No mä kysyn sitten sulta tämän ei-hyökkäävän kysymyksen: kuvitteletko sä, että juuri sun maku Bacheineen ja Schuberteineen on se ainoa oikea, ja siksi kaikkien muidenkin maun on oltava sama?

Minäpä esitän tähän jatkokysymyksen. Miten AP:n kuvaileman ”snobin” maku ja valinnat ovat ymmärrettävämpiä kuin kuvailemasi punkkarin maku ja valinnat? Koetko, että kyseessä on jollakin tavalla erilainen asia?

Vierailija
9/33 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt on kyllä snobilla harvinaisen kapea maailmankatsomus.

Vierailija
10/33 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on todettu absoluuttinen sävelkorva ja olen klassinen laulaja. Mielestäni rockmusiikki on erittäin musikaalista ja jos on musiikille korvaa joka ikisestä genrestä löytyy musiikkia monimutkaisuudesta yksinkertaisuuteen ja se pitää osata vaan kuulla. Edustan itse vaihtoehtoista rokkaripukeutumistyyliä ja voisi sanoa että olen punkkari ja olen ollut 15-vuotiaasta lähtien. Punkkarityyli on hallittua sottaisuutta, kyllä sen tyylin luomiseen menee yhtä paljon siisitymymistä ja laittoa kuin klassiseenkin tyyliin.

Perheen äiti 30 v.

Vierailija
11/33 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

0/5 ja punk on asenne

ap

Bachin musiikki on harmonista, rauhoittavaa ja taitavasti tehtyä. Siitä tulee hyvä olo. Ihmettelen miksi kaikki eivät muka koe niin. Vai kokevatko, mutta jostain syystä silti valitsevat disharmonisen, levottomuutta aiheuttavan ja melko huonosti soitetun musan?

En ole snobi enkä varakas itse. Pukeudun siististi ja huolitellusti siinä määrin kuin se on minulle mahdollista.

ap

Vierailija
12/33 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

0/5 ja punk on asenne

ap

Bachin musiikki on harmonista, rauhoittavaa ja taitavasti tehtyä. Siitä tulee hyvä olo. Ihmettelen miksi kaikki eivät muka koe niin. Vai kokevatko, mutta jostain syystä silti valitsevat disharmonisen, levottomuutta aiheuttavan ja melko huonosti soitetun musan?

En ole snobi enkä varakas itse. Pukeudun siististi ja huolitellusti siinä määrin kuin se on minulle mahdollista.

ap

Vastaa kysymykseen suoraan, älä kiertele. En kysynyt, miten kuvailisit Bachin musiikkia, kysyin, kuvitteletko, että kaikkien muiden ihmisten maku on sama kuin sinun.

Vierailija
13/33 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä diagnoosi apllä on?

14/33 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eikös punk ole syntynyt nimenomaan kapinan pohjalta? Eli siinä hylätään ne ns. ”hyvät asiat” ja halutaan vastakohtaa.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
15/33 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt saatiin paikalle oikea ihminen keskustelemaan punkista.

Vierailija
16/33 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä diagnoosi apllä on?

Tyhmyys tai tylsyys (trollaa huvikseen)

Vierailija
17/33 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alakulttuurit on jo niin nähty ja 90-lukua. Alakulttuurismi jäi pois muodista 2012 mennessä ja nykyään on muodikkaampaa olla osa yläkulttuuria.

Vierailija
18/33 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on todettu absoluuttinen sävelkorva ja olen klassinen laulaja. Mielestäni rockmusiikki on erittäin musikaalista ja jos on musiikille korvaa joka ikisestä genrestä löytyy musiikkia monimutkaisuudesta yksinkertaisuuteen ja se pitää osata vaan kuulla. Edustan itse vaihtoehtoista rokkaripukeutumistyyliä ja voisi sanoa että olen punkkari ja olen ollut 15-vuotiaasta lähtien. Punkkarityyli on hallittua sottaisuutta, kyllä sen tyylin luomiseen menee yhtä paljon siisitymymistä ja laittoa kuin klassiseenkin tyyliin.

Perheen äiti 30 v.

"Hallittu sottaisuus". Mikä sen pointti on? Ehkä aloituksen snobivertailukohta vei keskustelua sivuraiteille. Miksi sotku (hallittu tai ei) kuuluu johonkin tyyliin? Se on oikeastaan se mitä haen. Ei minua häiritse se, olisi vain kiva ymmärtää.

ap

Vierailija
19/33 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olipa huono.

Osaatko vastata? Ei ole huonoja kysymyksiä.

Google on olemassa sitä varten jos on kysyttävää.

Vierailija
20/33 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perheen äiti 30 v.

"Hallittu sottaisuus". Mikä sen pointti on? Ehkä aloituksen snobivertailukohta vei keskustelua sivuraiteille. Miksi sotku (hallittu tai ei) kuuluu johonkin tyyliin? Se on oikeastaan se mitä haen. Ei minua häiritse se, olisi vain kiva ymmärtää.

ap

No ihan aluksi sun pitää ymmärtää se, että erilaiset asiat miellyttävät erilaisia ihmisiä. Siinä ei ole mitään sen kummempaa tai syvällisempää juttua.