Kun koira haukkuu, vaikka ei pitäisi ominaisuuksien mukaan haukkua
Mitä nyt? Haukkuu kuitenkin kuin mielipuoli, aivan kaikkea ja kieltäminen vaan yllyttää. R o t u on sellainen, että ei pitäisi haukkua, tutkimme etukäteen asiaa. Koira on nyt vähän yli vuoden ikäinen, voiko ajan myötä rauhoittua vielä? Mitenhän leikkautus auttaisi, on uros?
Kommentit (21)
Koiran ominaisuudet ovat myös yksilöllisiä. Haukkuminen pn kommunikointia ja liiallinen haukkuminen voi viitata esim. kipuun.
Ja tämmösillä toopeilla on koira??!
Ziisus.
Olet hankkinut maanantaikappaleen. Yritä vaihtaa siihen tehdasasetukset.
Mikä rotu? Kouluttamalla sitä saattaa pystyä kitkemään.
Koirat ovat yksilöitä. Vaikka rodulle ominaista olisikin että ei hauku paljoa, on siinä rodussa myös niitä jotka haukkuvat.
Kouluttakaa se koiranne olemaan haukkumatta. Ei ole vaikeaa. Netti pullollaan ohjeita.
Haukkuuko ns. tyhjää vai esim koirille, ihmisille, linnuille jne. Haukkuuko vain ulkona, vai myös sisällä?
Monet "haukkujarodut ut" on vahtikoiria, jotka vahtihaukkuvat. Ei-vahtikoirat voivat haukkua muista syistä, esim. Eroahdistus, huomiohakuisuus, tylsyys, yritys komentaa ihmistä, remmirähjäys. Kannattaa yrittää keksiä koiran syy haukkua ja vaikuttaa sitten siihen.
Kandee varmaan selvittää missä tilanteissa ja mielentilassa haukkuu ja hankkia apua. Onko peruskoulutus laiminlyöty jne. Reagoitko liian vahvasti ulkona haukkumiseen jo kun tilanne tulossa, hihna kiristyy ja koira luulee että nyt on vaaranpaikka ja huutaa entistä enemmän? Palkktsetko positiivisesti, ohitusharjoitukset nameilla jne.?
Minkä rotuinen ja kumpaa sukupuolta?
Oletteko kysyneet neuvoa kasvattajalta tai kouluttajalta?
Millaisiin tilanteisiin haukku liittyy?
Haukkuuko pelätessään, ilmoittaessaan, vartioidessaan, epävarmuuttaan?
Meillä on haukkuherkkä-rotuinen koira. Olen kouluttanut sen niin, että ei turhia hauku. Koulutus alkoi jo pentuna. Huonosta tavasta voi olla vaikeampi kouluttaa pois. Voi yrittää vahvistaa toivottua käytöstä palkitsemalla.
Missä tilanteissa haukkuu? Mikä rotu?
Kerroitkin jo, että koira on uros.
Minusta on huono lähtökohta kastroinnille jos koira vaan haukkuu. Se on koiralle tyypillistä käytöstä ja jos sen kanssa ei pärjää, teillä on liian vaativa koira.
Menkää koulutuskurssille.
Kyllähän rotukoirat on tietynlaiseksi (haukkuherkkyys, metsästysvietti, vahtitaipumus) jalostettuja, mutta täytyy niitä silti kouluttaa. Ei ne synny valmiina.
Aktivointia ja pitkiä lenkkejä päivittäin.
Oisko vaan se, että ei ole saanut tarpeeksi tekemistä ja lenkkeilyä ja haukkuu tylsyyttään? Katso ensin onko omistajan käytöksessä puutteita ja jos ei niin sitten vasta selvittelemään muita vaihtoehtoja.
Tosiaan olisi olennaista tietää miksi koira haukkuu.
Jos se vaan kiinnittää huomion johonkin ja haukkuu sitä vaikka saaliina, mun mielestä hyvä harjoitus on ensin opettaa se luopumaan toiminnasta ja sitten siirtää se haukkutilanteisiin.
Ja rotu olisi aika olennainen tieto. Mulla on koira, jonka rodussa on paljonkin haukkuvia yksilöitä, mutta tuolla harjoituksella oon onnistunut pitämään sen hyvin rauhallisena vaikka vastaan tulisi haukkuva pikkukoira. Nyt menee jo ilman nameja niiden ohi ihan tyynenä.
Vierailija kirjoitti:
Oisko vaan se, että ei ole saanut tarpeeksi tekemistä ja lenkkeilyä ja haukkuu tylsyyttään? Katso ensin onko omistajan käytöksessä puutteita ja jos ei niin sitten vasta selvittelemään muita vaihtoehtoja.
Haukkuuko koira "tylsyyttään"? Mun mielestä se ei mee niin että ei ole mitään tekemistä--->viihdytänpäs itseäni haukkumalla. Turhautuneisuuttaan ne voi kyllä haukkua.
Liikuntaa liikuntaa liikuntaa enemmän.
Sillä on kakkahätä. Päästä se pskalle perse pystyssä....