Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen ylipaino.

Vierailija
26.04.2021 |

Minulla on 8v lapsi, joka on reilusti ylipainoinen. On pitkä 140cm ja painaa 49kg, on kauttaaltaan pyöreä ja roteva rakenteinen poika.
Paino asia vaivaa ja aiheuttaa kovaa stressiä minulle äitinä! Olo on välillä täysin epätoivoinen :(
Lapsella on kaksi vauhdikasta liikunta harrastusta, vapaapäiviä näistä treeneistä jää viikkoon 3 päivää. Treenit kestää tunnista puoleentoista tuntia. Lisäksi on kavereiden kanssa ulkona ja minun kanssa ulkoilee. Koulussa liikuntaa kaksi kertaa viikkoon.
Ruokailee kotona aamupalan, koulussa lounaan ja ip kerhossa välipalan, päivällisen kotona ja iltapalan. Herkkuja olen rajoittanut, syö niitä kuitenkin enemmän kuin kerran viikkoon. Esim jäätelöä aurinkoisina päivinä kerran viikkoon herkkupäivän lisäksi. Todellakin pyritään kohtuuteen.
En vain ymmärrä missä menee vikaan? Mitä voisi muuttaa että lapsen paino putoaisi....
Labrat kunnossa ja on perusterve.

Auttakaa surullista ja epätoivoista äitiä!

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herkkuja ehkä voisi rajoittaa ja miettiä mitä lautaselta löytyy ja millainen on annoskoko?

Vierailija
2/39 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi syönee liikaa kerralla, eli katsokaa annoskokoja. Tarvittaessa punnitse määrät, mutta tee se lapselta salassa. Kysy apua koulun terveydenhoitajalta.

Onko muu perhe hoikkia? Sieltähän se lähtee teidän elintavoista. Saako lapsi itse ostaa herkkuja, esim. käykö kaupassa koulun jälkeen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos elämäntavat on kunnossa, tarvitseeko sitä niin kauheasti stressata. Aika hoitanee asian, kun pituutta alkaa tulla lisää. Anna lapsen olla oma itsensä, äläkä nyt ainakaan hänen kuullen mieti asiaa.

Vierailija
4/39 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annoskokoa olemme rajoittaneet, ruokalautasena leipälautanen, joka täytetään lautasmallin mukaan.

En sitten tiedä koulussa kuinka paljon siellä syö. Mietityttää kuitenkin kieltää syömistä, kun liikkuu niin paljon.

Millä kannattaa vatsaa runsaasti liikkuvan lapsen täyttää?

5/39 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oikeestaan mitään iltapalaa 18 jälkeen tai pari näkkäriä ja teetä ... pääateria päivällä kello 14.00 .Silloin ehtii sulattamaan ruoan. 

Vierailija
6/39 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos elämäntavat on kunnossa, tarvitseeko sitä niin kauheasti stressata. Aika hoitanee asian, kun pituutta alkaa tulla lisää. Anna lapsen olla oma itsensä, äläkä nyt ainakaan hänen kuullen mieti asiaa.

Kyllä se vaan stressaa ihan jokapäivä! En halua että lapsen itsetunto murenee mahdollisesta kiusaamisesta. Haluan että hän pysyy myös terveenä ja voi tehdä elämässään mitä ikinä haluaakin.

Itse hän haaveilee ammattiurheilijan urasta :D ei siis miellä itseään ylipainoiseksi vaikka on huomattavasti isompi kuin muut ikäisensä.

Vierailija
7/39 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi syönee liikaa kerralla, eli katsokaa annoskokoja. Tarvittaessa punnitse määrät, mutta tee se lapselta salassa. Kysy apua koulun terveydenhoitajalta.

Onko muu perhe hoikkia? Sieltähän se lähtee teidän elintavoista. Saako lapsi itse ostaa herkkuja, esim. käykö kaupassa koulun jälkeen?

Tästä omatoimisesta herkuttelusta en tietysti voi olla 100% varma, mutta luulen että ei osta herkkuja itse.

Olen harkinnut kyllä, että käyn sanomassa lähikauppaan ettei lapselleni saa myydä mitään :D ihan varmuuden vuoksi...

Vierailija
8/39 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavalio varmaan täynnä lähes syömäkelvotonta "ruokaa"

Vierailija
9/39 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoittaa herkkupäivä? Herkkuja on tarkoitus syödä kohtuudella. Millaista on arkiruokanne?

Vierailija
10/39 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa varmaan tehdä muutaman päivän ihan ruokapäiväkirjaa ja katsoa mitä siihen tulee. Syökö kavereilla tai hakeeko kaupasta herkkuja?

Tuon ikäisen ei pitäisi laihduttaa, vaan lähinnä pitäisi ruokatottumuksia tarkastella.

Aika kyllä tekee yleensä tehtävänsä ja yläkoulussa tulee se kasvupyrähdys.

Vierailija
11/39 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoittaa herkkupäivä? Herkkuja on tarkoitus syödä kohtuudella. Millaista on arkiruokanne?

Herkkupäivä on meillä semmoinen, että käydään ehkä ulkona syömässä tai hampurilaisella. Vaihtoehtoisesti irtokarkkia saa ostaa parilla eurolla. Yksi herkku per herkkupäivä.

Mutta sitten on viikkoja, että ip:ssä onkin ollut mokkapaloja, kaveri tarjonnut jäätelön kauniina päivänä ja turnaus reissulla on käyty joukkueena hamppiksella ja bussissa syöty karkkia.... nää ärsyttää!

Muuten kotona käytössä runsaasti kasviksia joita lapsi syö tosi mielellään. Vähä rasvaiset maitotuotteet. Marjoja pakasteena ja tuoreena syö myös ihan herkkuinaan.

Vierailija
12/39 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa varmaan tehdä muutaman päivän ihan ruokapäiväkirjaa ja katsoa mitä siihen tulee. Syökö kavereilla tai hakeeko kaupasta herkkuja?

Tuon ikäisen ei pitäisi laihduttaa, vaan lähinnä pitäisi ruokatottumuksia tarkastella.

Aika kyllä tekee yleensä tehtävänsä ja yläkoulussa tulee se kasvupyrähdys.

Olen varannut ajan ravitsemusterapeutille ja pidän muutaman päivän päiväkirjaa.

Tuntuu pitkälle ajalle odottaa sitä lisä pituutta!

Vierailija
13/39 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta kun on noin pitkäkin ikäisekseen, niin ei kai ylipainoa ihan mahdottomasti ole?

Vierailija
14/39 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käykää ammattilaisella eli ravintoterapeutilla juttelemassa! Hienoa, että sinä äitinä olet asiasta huolissasi, koska olen työni kautta törmännyt todella moneen ylipainoiseen lapseen ja useimmiten perheen äiti/isä ovat huomattavan ylipainoisia eivätkä ymmärrä syy-yhteyttä lapsen painoon. Vanhemmathan siellä ruokakaupassa käyvät...

15/39 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit tietenkin kysyä asiasta vaikka koulun terveydenhuoltajalta kuten ylempänä sanottiin, mutta uskoisin, että noin nuoren lapsen kehon suhteista on aika hankala sanoa mitään noin tarkasti. Ravitsemus- ja painoasiat ovat monimutkaisia, ja jos poikasi liikkuu, syö monipuolisesti ja on muuten terve, niin veikkaisin että mitään suurta interventiota olisi aika vaikea oikeuttaa.

Kiusaaminen on myös hyvin monimutkainen ilmiö, eikä lapsesi paino tai hänen kehonsa suhteet ole etenkään ei-sairaalloisessa mittakaavassa välttämättä ratkaiseva tekijä kiusatuksi tulemisessa. Uskoisin myös hänen itsetuntoaan ehkä enemmän horjuttavan se, jos hän huomaa sinun olevan huolestunut hänen kehostaan.

Vierailija
16/39 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä olet tässä kertonut teidän syömisistä, niin ihan normaalilta vaikuttaa. Eiköhän pojalle tule jossain vaiheessa kasvupyrähdys ja paino tasaantuu. Elä ainakaan lapsen kuullen päivittele asiaa. Koita nyt itsekkin ottaa rennommin. Ei se maailmanloppu ole, jos välillä on välipalana mokkapalaa tai syö muulloinkin vähän herkkua, kun vain herkkupäivänä.

Vierailija
17/39 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen sitä mieltä, että toiset ihmiset on pyöreitä ja toiset ei. Ei sille voi mitään, että lapsesi on pyöreyteen taipuvainen.

Vierailija
18/39 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihan usko että syö noin vähän mitä kerrot.

Toki aineenvaihdunnassa on eroja ja ruumiinrakenteessa mutta jos syö noin vähän niin ei sillä pidetä yllä ylipainoa kasvavalla lapsella.

Toki minulla pojat teinejä mutta annoskoot ihan järjettömiä. Syö myös herkkuja varmaan ihan liikaa.

Nytkin reilu kilon kanaboksi meni uuniin ja varmaan syö sen kahteen osaan.

On tosi hoikkia. Tai toinen on hoikka ja toinen hoikahko.

Ei ole ikinä olleet pyöreitä vaikka meilläkään ei aina niin terveellisesti syödä.

Eikä harrasta liikuntaakaan enää niin paljon kun nuorempana.

Ehkä ovat kuitenkin koko ajan jonkinnäköisessä liikkeessä eli ei makaa vaan paikoillaan. Tuokin varmaan merkkaa? Onko kuinka aktiivinen harrastusten ulkopuolella.

Itse olen ollut hieman pyöreämpi lapsi. En lihava mutta en laihakaan. Siskoni tosi hoikka.

Kyllä minä ihan varmasti söin enemmän ja ruoka maistui enemmän. Ihan kotiruokaa kasarilla ja ysärillä.

Liikuin lapsena paljon mutta perusaktiivisuuteni oli se että rakastin makaamista ja lukemista!

Siskoni harjoitteli koko ajan jotain temppua, mm käsilläseisontaa.

Kyllä se huomio kannattaa kiinnittää ekana siihen ruokaan. Ei ehkä niin että leipälautaselle annostellaan pieni määrä. Sehän lisää napostelun tarvetta.

Tiedätkö paljonko menee esim leipää ruokailujen välissä? Onko keksijemmoja?

Kaavupyrähdyskin tulee varmasti tasaamaan jonkin verran painoa.

Vierailija
19/39 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ihan usko että syö noin vähän mitä kerrot.

Toki aineenvaihdunnassa on eroja ja ruumiinrakenteessa mutta jos syö noin vähän niin ei sillä pidetä yllä ylipainoa kasvavalla lapsella.

Toki minulla pojat teinejä mutta annoskoot ihan järjettömiä. Syö myös herkkuja varmaan ihan liikaa.

Nytkin reilu kilon kanaboksi meni uuniin ja varmaan syö sen kahteen osaan.

On tosi hoikkia. Tai toinen on hoikka ja toinen hoikahko.

Ei ole ikinä olleet pyöreitä vaikka meilläkään ei aina niin terveellisesti syödä.

Eikä harrasta liikuntaakaan enää niin paljon kun nuorempana.

Ehkä ovat kuitenkin koko ajan jonkinnäköisessä liikkeessä eli ei makaa vaan paikoillaan. Tuokin varmaan merkkaa? Onko kuinka aktiivinen harrastusten ulkopuolella.

Itse olen ollut hieman pyöreämpi lapsi. En lihava mutta en laihakaan. Siskoni tosi hoikka.

Kyllä minä ihan varmasti söin enemmän ja ruoka maistui enemmän. Ihan kotiruokaa kasarilla ja ysärillä.

Liikuin lapsena paljon mutta perusaktiivisuuteni oli se että rakastin makaamista ja lukemista!

Siskoni harjoitteli koko ajan jotain temppua, mm käsilläseisontaa.

Kyllä se huomio kannattaa kiinnittää ekana siihen ruokaan. Ei ehkä niin että leipälautaselle annostellaan pieni määrä. Sehän lisää napostelun tarvetta.

Tiedätkö paljonko menee esim leipää ruokailujen välissä? Onko keksijemmoja?

Kaavupyrähdyskin tulee varmasti tasaamaan jonkin verran painoa.

Kyllä se vaan noin meillä menee, ja jos ei mene niin sitten tankkaa herkkuja vatsan täyteen silloin kun on hetken yksinään. Herkkuja ei tosin kotoa löydy...

Teillä on asiat hyvin jos voitte noin rennosti elellä. Ole kiitollinen, niinkuin varmaan oletkin kun tulit tähän ketjuun besserwisseröimään.

Vierailija
20/39 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta kun on noin pitkäkin ikäisekseen, niin ei kai ylipainoa ihan mahdottomasti ole?

On semmoinen vanttera ja jämäkkä, vähän vatsakas. Käyttää hm farkkuja koossa 152 ja ne on sopivat niin pituudesta kuin leveydestä.

On selvästi kaikinpuolin kookkaampi kuin kaverit.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kaksi