Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pyykinpesukone vuokralaisen vastuulla, mitä tarkoittaa?

Vierailija
26.04.2021 |

Eli muutimme asuntoon jossa oli valmiina pyykinpesukone. Sopimuksessa luki että vuokranantajan ei korvaa sitä, on siis asukkaan vastuulla. Ilmeisesti joku aiempi asukas on ostanut sen? Talossa EI ole pesuhuonetta.

Jos tuo kone hajoaa, pitääkö meidän ostaa uusi omilla rahoilla ja jättää se tänne asuntoon? Vai voiko sen ottaa sitten mukaan, ja seuraava asukas ostaa uuden oman itse? Ei ole tällaista tilannetta ennen ollut.

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ostatte itse uuden voitte tietenkin viedä sen mukananne.

Kiitos, eli näin se sitten on kun toinenkin vastasi samalla lailla. Voimme viedä ostamamme mukaamme. Seuraava ostaa sitten oman. 

Mietin silti vielä miksi tuollainen pykälä on tehty, kun talossa ei ole muutakaan pesumahdollisuutta ja täällä on kaikenlaisia muitakin kodinkoneita jotka vuokranantaja korvaisi. Miksi tuo pesukone on erilainen? Onko tämä joku yleinen käytäntö?

Yleinen käytäntö Suomessa on että esimerkiksi hella, jääkaappi ja astianpesukone kuuluvat asuntoon ja ovat vuokranantajan vastuulla (=vuokranantaja maksaa korjauksen tai hankkii uuden jos haluaa). Sen sijaan esim pyykinpesukone ei yleensä ole asuntoon kuuluva, vaan vuokralaisen vastuulla, eli hankkii oman tai järjestää pyykinpesunsa muuten jos asuntoon mahdollisesti jätetty hajoaa.

Vierailija
22/48 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyt vuokranantajalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vuokrannut itse asuntoa (siis vuokranantajana) jossa oli pesukone vuokralaisen vastuulla. Se tarkoitti juurikin sitä että jos kone olisi hajonnut, en olisi maksanut sen korjaamista tai uutta konetta tilalle. Jos vuokralainen olisi itse ostanut uuden, olisi tietysti saanut viedä sen mukanaan.

Tämä siksi että se oli jo melko iäkäs, lähemmäs 10 v käytetty, mutta toimiva laite jota en itse tarvinnut omaan asuntooni ja siksi jätin vuokralaiselle. Pesukone ei kuitenkaan kuulunut varsinaisesti asunnon varustukseen, vaan tuo kone oli vähän extraa.

Vierailija
24/48 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokranantajan pitää järjestää pyykkimahdollisuus, jos ei ole pyykkitupaa. 

Ei tietenkään tarvitse. Vuokrasuhde on ihan vapaaehtoinen, eikä kenenkään ole pakko tulla vuokralle mihinkään asuntoon.

Kantakaupungin pienissä yksiöissä näitä on, ja toki vuokra on hieman alempi jos pyykkimahdollisuus puuttuu. Asukkaat pyykkäävät, kaverilla, äidillä, pesulassa tms.

Vierailija
25/48 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos, eli näin se sitten on kun toinenkin vastasi samalla lailla. Voimme viedä ostamamme mukaamme. Seuraava ostaa sitten oman. 

Mietin silti vielä miksi tuollainen pykälä on tehty, kun talossa ei ole muutakaan pesumahdollisuutta ja täällä on kaikenlaisia muitakin kodinkoneita jotka vuokranantaja korvaisi. Miksi tuo pesukone on erilainen? Onko tämä joku yleinen käytäntö?

Voi lapsi pieni. Se, että kaksi mammaa sanoo av:lla jotain ei vielä tee asiasta totta. Täällähän voi kuka tahansa kirjoittaa mitä tahansa. Nyt otat puhelimen kauniiseen käteen ja selvität asian suoraan vuokranantajalta. Se on hänen asuntonsa ja hän tietää siihen liittyvät asiat. Me täällä voimme vain arvailla. 

Ei meillä ole pesukonehajonnut, joten en ota yhteyttä mihinkään. Minä haluan mammojen mielipiteen ja se mutuilu riittää mulle tällä hetkellä, että saan yleiskäsityksen tästä tilanteesta. Älä lässytä mulle.

Vierailija
26/48 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osalta teiltä tuli hyvä vastauksia. Halusin juuri tietää mikä yleinen käytäntö on ja ihmettelin onko tavallista että pesukone jätetään pois laskuista. 

Vierailija
27/48 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vuokralainen rikkoo, niin vuokralainen myös korvaa ja maksaa vahingot!

Vierailija
28/48 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitähän tästäkin sopimuksesta saamme vielä lukea olis kyllä kannatanut valita joku muu vuokralainen. asunnossa on vuokran antajan pöytä eikö hänen kuulu kattaa se päivittäin hyvillä ruuilla???

Vierailija
29/48 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika selkokieltähän tuo on "vuokralaisen vastuulla"=vuokralainen huolehtii asian haluamallaan tavalla. Ei ole vaikeaa. 

Jep mutta halusin tietää onko tämä yleistäkin, ja mikähän tällaisen takana on yleensä. Nyt sen sain selville.

Ihme ehdotuksia että vaivaisin vuokranantajaani tällä asialla, kun meillä ei ole pesukone edes hajonnut ja haluan vain tietää onko tällainen yleistä.

30/48 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiiä miks se on nykyään niin vaikeeta kysyä. Olis selvinnyt vuokranantajalta tääkin heti

Vierailija
31/48 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun omistamassa asunnossa on tiskikone ja pakastin. Vuokralainen saa käyttää jos haluaa, mutta en osta uutta tilalle jos hajoavat, eivät siis kuulu perusvarustukseen.

Vierailija
32/48 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokrasin asuntoani, jossa on pyykinpesukone. Sanoin ennen vuokrasopimuksen tekemistä, että voin jättää koneen asuntoon, mutta en vastaa siitä eli jos se hajoaa, en hanki tilalle uutta. Vuokralainen ilmoitti, että ei käy, joten veimme pesukoneen mennessämme. Nyt vuokralainen valittaa, kun asunnossa ei ole pesukonetta.

Vierailija
33/48 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun omistamassa asunnossa on tiskikone ja pakastin. Vuokralainen saa käyttää jos haluaa, mutta en osta uutta tilalle jos hajoavat, eivät siis kuulu perusvarustukseen.

Tämä on vuokraloordien bullshittia. Jos ne hajoavat ja vuokralaisesi muuttaa pois, luuletko saavasi kämpän vuokrattua jos varustukseen kuuluu rikkinäinen tiskikone ja lämmin pakastin? Tai jos tiskikone alkaa vuotaa, niin kenen luulet olevan vastuussa jos kone on ollut siellä jo ennen nykyistä vuokralaista?

Vierailija
34/48 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on vuokraloordien bullshittia. Jos ne hajoavat ja vuokralaisesi muuttaa pois, luuletko saavasi kämpän vuokrattua jos varustukseen kuuluu rikkinäinen tiskikone ja lämmin pakastin? Tai jos tiskikone alkaa vuotaa, niin kenen luulet olevan vastuussa jos kone on ollut siellä jo ennen nykyistä vuokralaista?

Vuokralainen on vastuussa, koska ennen vuokrasuhteen alkamista otetaan kuva tiskikoneen liitoksista ja todetaan, että ovat OK eikä ole vuotoja. Lisäksi uudet koneet kannattaa hankkia vuokralaisen vaihtuessa, ei muuten. Yllättävän moni vuokralainen jättää ostamansa koneet (ne halvat muutaman satasen maksaneet) muutossa vanhaan asuntoon.

Vierailija
35/48 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi lapsi pieni. Se, että kaksi mammaa sanoo av:lla jotain ei vielä tee asiasta totta. Täällähän voi kuka tahansa kirjoittaa mitä tahansa. Nyt otat puhelimen kauniiseen käteen ja selvität asian suoraan vuokranantajalta. Se on hänen asuntonsa ja hän tietää siihen liittyvät asiat. Me täällä voimme vain arvailla. 

Ei meillä ole pesukonehajonnut, joten en ota yhteyttä mihinkään. Minä haluan mammojen mielipiteen ja se mutuilu riittää mulle tällä hetkellä, että saan yleiskäsityksen tästä tilanteesta. Älä lässytä mulle.

No elämä vielä opettaa, että mutuilulla ei saa mitään käsitystä mistään. Mutta kiva jos sinulle riittää väärä tieto. Älä sitten tule itkemään, kun emme olleetkaan oikeassa :D

Vierailija
36/48 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika selkokieltähän tuo on "vuokralaisen vastuulla"=vuokralainen huolehtii asian haluamallaan tavalla. Ei ole vaikeaa. 

Jep mutta halusin tietää onko tämä yleistäkin, ja mikähän tällaisen takana on yleensä. Nyt sen sain selville.

Ihme ehdotuksia että vaivaisin vuokranantajaani tällä asialla, kun meillä ei ole pesukone edes hajonnut ja haluan vain tietää onko tällainen yleistä.

Pari mammaa vastasi=on yleistä. Voi luoja teitä pässinpäitä! 

P.S. Täällä normaalien ihmisten maailmassa vuoka-asiat selvitetään nimenomaan vuokranantajan kanssa eikä nettipalstoilta. 

Vierailija
37/48 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne Ei kuulu varustukseen.

Vierailija
38/48 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tällainen tilanne. Asunnossa on siis edellisen vuokralaisen tänne jättämä pesukone, jota voin käyttää kuin omaani, mutta mun pitää hankkia uusi, jos se hajoaa. Mahdollisesti ostamani uuden pesukoneen saan tietenkin viedä mukanani muuttaessani, kuten se edellinenkin vuokralainen olisi saanut halutessaan tämän viedä.

Järkevintä varmaan kysyä siltä vuokranantajalta, mitä hän asialla tarkoittaa. Sillähän sen luulisi selviävän.

Vierailija
39/48 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pari mammaa vastasi=on yleistä. Voi luoja teitä pässinpäitä! 

P.S. Täällä normaalien ihmisten maailmassa vuoka-asiat selvitetään nimenomaan vuokranantajan kanssa eikä nettipalstoilta. 

Näin 10 eri vuokra-asunnon kokemuksella, yksityisillä vuokranantajilla voi olla joskus erikoisia tai kohtuuttomia ehtoja. Jos jokin mietityttää ensimmäistä vuokra-asuntoaan hankkiessa, ei vuokranantajan sanaan kannata aina luottaa kuin lakiin, vaan usein on hyvä keskustella asioista tuttavien kanssa tai vaikkapa tällaisella keskustelupalstalla. Näin saa perspektiiviä asioihin ja hahmottaa paremmin mikä on normaalia käytäntöä ja mistä kannattaa yrittää neuvotella.

Vierailija
40/48 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis me asumme vuokralla, ja sopimuksessa luki että tässä asunnossa oleva pesukone on vuokralaisen vastuulla.

Täällä on tiskikone ja muutakin, ja ne ovat vuokranantajan vastuulla. Eli vain tuo pesukone on jotenkin erilainen.

No se tiskikone, jääkaappi/ jää-pakastinkaappi/jää-viileäkaappi, sähkö-/kaasuliesi saattavat kuulua asunnon perusvarustukseen. Nykyäänhän uusissa taloissa on mm. tiskikone perusvarustuksena. Niitä ei talosta lähtiessä saa ottaa mukaansa, ne pitää jättää asuntoon. Mutta ilmeisesti se pesukone on sitten jonkun edellisen asukkaan hankkima ja asuntoon jättämä, näin ollen vuokranantaja ei ole velvollinen korjauttamaan tai hankkimaan uutta hajonneen tilalle.

Selvintä sun omalta kannalta olisi, että jos pystyt niin hankit oman koneen ja siirrät sen paikalla valmiiksi olleen jonnekin varastoon ja pois lähtiessäsi tuot sen sitten sinne asuntoon, jos se kone on sellainen että se pitää käyttökuntoisena pois lähtiessä asuntoon jättää. Voihan olla niinkin, että ei tarvitse... sen koneen on vain joku jättänyt seuraavien asukkaiden iloksi...