Määräaikaiseen unelmatyöhön vai virka ok-työstä?
Tilanne: Olen pari vuotta tehnyt määräaikaisena töitä samassa paikassa, omalla alallani. Työpaikka on kiva ja kaikki muutenkin ihan ok, mutta viimeisen vuoden ajan mielessäni on kytenyt, etten halua tähän työnkuvaan ja työhön jäädä loppuelämäkseni. Nyt esimies kuitenkin kertoi, että paikkani on tulossa haluun virkana, toivoisi minun hakevan. Olen tehnyt hommani hyvin ja aika varma, että paikan saan jos vaan haluan. Pelkään, että jos otan paikan vastaan, en voi enää ikinä valita toisin.
Toisaalta minut on juuri nyt kutsuttu haastatteluun työpaikkaan, joka monilta osin vastaa "unelmatyötäni". Tämä paikka olisi lyhyt määräaikaisuus eikä edes täysillä tunneilla, mutta voisi tietysti johtaa muihinkin vastaaviin töihin. Tämä työpaikka olisi omasta mielestäni sellainen, jossa pääsisin hyödyntämään taitojani tätä nykyistä työnkuvaani monipuolisemmin ja myös mielekkäämmin ihan vaikka eläkeikään asti. Ala on kuitenkin aika epävarma ja pätkätyöt, keikkahommat ym. olisivat varmaan todennäköisiä lähitulevaisuudessa, jos tähän lähden.
Olen 30v ja tuntuu, että valinnat uran suhteen on tehtävä nyt. Jos jään nykyiseen paikkaan virkaan, miltä hakemukseni unelmatyöhön näyttää vaikkapa 5v kuluttua? Jämähdänkö ok-työhön ikuisiksi ajoiksi ilman pääsyä pois, jos en pääse kartuttamaan nyt kokemusta tästä unelmatyöstäni? Tuntuu, että ajaudun tästä unelmastani aina vaan kauemmas, vaikka tietysti vakaa virka, hyvä palkka ja edut ym. kiinnostavat. Olen ollut nykyisessä työssäni talven ajan aivan valtavan uupunut työtaakkaan, mutta toisen vaihtoehdon epävarmuus kyllä pelottaa.
Mitä tekisit?