Unihalvausko? Vai mikä?
Näin todella toden tuntuista unta. Heräsin vuoteessani ja oli aamu.
Kaikki näytti ihan samalta kuin nyt ja koin asiat samoin. Nousin ylös ja lähdin avaamaan verhoja.
Yhtäkkiä matkalla ikkunalle minulle iski kauhea tuhketumisen tunne.
Tuntuu, kuin kurkkuni ois halvaantunnu en vain pysty hengittämään sisään enkä ulos.
Minulle iski paniikki ja koitin huutaa, mutta myös kykyni tuotaa ääntä oli ihan yhtäkateissa.
Pikkuhiljaa paine kurkussa alkoi vain kasvaa ja tunsin miten loppu alkoi olla lähellä. Olin juuri aikeissa juosta rappuun avun hakuun kunnes heräsin sängystäni ja tajusin, että saan happea ihan hyvin.
Oudointa oli tuo todentuntuisuus. Eli mistä kyse. Oon ennenki saannu näitä tukehtumisia nukkuessa ja kun herään niin henki kulkee.
Kommentit (12)
Unihalvaus tai valveuni? Hurjan kuuloinen kokemus kyllä 😢
Jos kerran toistuvaa, luultavasti uniapnea.
Näin unta että heräsin. Sitten heräsin ja huomasin olevani unessa.
En ole varma, meneekö täysin unihalvauksen kategoriaan, kun koit olevasi verhoja avaamassa, etkä sängyssä makaamassa. Unihalvauksessahan ihminen tiedostaa olevansa hereillä, mutta ei kykene liikkumaan. Mutta vaikuttaisi, että ainakin sama mekanismi tuollaisen aiheuttaisi kuin unihalvauksen. Nehän tulevat yleensä juuri selällään maatessa, kun hengitystiet ahtautuvat. Tyypillisesti niihin liittyy paineen tunne rintakehällä tai hengityksen vaikeus. Itselläni on ollut myös tuota tukehtumisen tunnetta. Kerran näin unta / valveunta / unihalvaus, että makaan sängyllä ja jalkopäässä istuu demoni. Rupesin rukoilemaan ja manaamaan sitä pois. Oli se tukehtumisen tunne. En usko, että olisi uniapneaa (toivottavasti ei), mutta ehkä kuorsaan sitten välillä, kun suu kuivuu öisin.
Vierailija kirjoitti:
En ole varma, meneekö täysin unihalvauksen kategoriaan, kun koit olevasi verhoja avaamassa, etkä sängyssä makaamassa. Unihalvauksessahan ihminen tiedostaa olevansa hereillä, mutta ei kykene liikkumaan. Mutta vaikuttaisi, että ainakin sama mekanismi tuollaisen aiheuttaisi kuin unihalvauksen. Nehän tulevat yleensä juuri selällään maatessa, kun hengitystiet ahtautuvat. Tyypillisesti niihin liittyy paineen tunne rintakehällä tai hengityksen vaikeus. Itselläni on ollut myös tuota tukehtumisen tunnetta. Kerran näin unta / valveunta / unihalvaus, että makaan sängyllä ja jalkopäässä istuu demoni. Rupesin rukoilemaan ja manaamaan sitä pois. Oli se tukehtumisen tunne. En usko, että olisi uniapneaa (toivottavasti ei), mutta ehkä kuorsaan sitten välillä, kun suu kuivuu öisin.
Unihalvaus lähtee Jeesuksen nimellä, uniapnea tarvitsee lääkärin hoitoa ja luultavasti sellaisen laitteen. Niin, ja muista myös laihduttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unihalvaus lähtee Jeesuksen nimellä, uniapnea tarvitsee lääkärin hoitoa ja luultavasti sellaisen laitteen. Niin, ja muista myös laihduttaa.
Tässä konstit koottuna 😄
Joskushan todellinen hengitysvaikeus, kipu tai hampaiden narskuttelu saattaa tulla osaksi unta. Sinulla kuitenkin hengitys toimi normaalisti herätessä. Joten ehkä kyseessä oli vain uni, jossa meinasit tukehtua?
Tai sitten uniapneakohtaus, joka ehti jo korjaantua herätessä.
Unihalvaukselta tuo ei kuulosta.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Sain unihalvauksen kerran, sen kyllä tunnisti vaikken ollut kuullut tieteellistä kuvausta, pelkän nimen vain. Heräsin selälläni, en pystynyt liikkumaan tai hengittämään, ihan kuin rintakehän päällä olisi istunut joku. Yritin töniä miestä hereille, mutta käteni ei liikkunut milliäkään. En muista sainko edes silmiä kiinni, mutta muistan hokeneeni mielessäni "mene pois". Pelottava kokemus, mutta ap:n kokemus kuulostaa unennäöltä ennemminkin kuin unihalvaukselta.
Edellä ehdotettujen diagnoosien ja vinkkien (vaikka tuota Jeesuksen nimen lausumista ei kyllä varmaan voi päihittää) lisäksi pistän kehiin refluksin. Minulla on se ja olen joskus herännyt siihen, että oksennusta on tullut vähän suuhun. (Tähän itsellä auttaa ettei syö liian myöhään raskasta ateriaa, etenkään rasvaista.) Minulla on myös narskuttelua, painajaisia ja kaikenlaisia unihäiriöitä. Nauran, puhelen, huudan, istun, kävelen unissani, jopa kerran juoksin portaat alas. Koomisin ja pelottavin oli varmaan se, kun tein sängystä kuperkeikan lattialle niskoilleni ja sätkin siinä sitten jalat ja kädet kohti taivasta kuin kilpikonna ja huusin puolisoa.
Mutta toisaltaan mielestäni kuitenkin näin vain unta tai ainakaan tietääkseni en pitänyt silmiä auki ja tuo liikkumiseni tapahtui vain tuossa unessa.
T.ap