Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä heikkolahjainen voi tehdä työkseen?

Vierailija
26.04.2021 |

Mitä voi tehdä työkseen älyllisesti heikkolahjainen, mutta sosiaalisesti pärjäävä ihminen?

Kommentit (318)

Vierailija
221/318 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heikkolahjainen voi keskittyä toimimaan synnytyskoneena kun muuhun ei pysty.

Lisää vain älyllisesti heikkolahjaisia jälkeläisiä, niin saadaan Suomi nousuun. Normaaliälyisiä pitää saada enemmän synnytystalkoisiin. Sapettaa niin suuresti kun jotkut naiset lisääntyvät kuin kanit ja lapsia on liuta, ja kahdella tai useammalla lapsella on ties mitä erityisyyksiä, on terapiat sun muut eivätkä lapset välttämättä saa edes ammattia hankittua. Syntyvyydessä pitää ajatella laatua määrän sijaan. Surettaa kun älykkäät eivät tee edes sitä yhtäkään lasta. 

Vierailija
222/318 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keittiöapulainen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/318 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olla lähihoitajana.

Oikeasti heikkolahjainen ei läpäise lääkelaskuja.

Jos suuntautuu lapsiin ja nuoriin, ja menee töihin päiväkotiin, ei tarvitse lääkelupia. 

Vierailija
224/318 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heikkolahjainen voi mennä vaikka Fortumin toimitusjohtajaksi.

Vierailija
225/318 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Nykyään matala älykkyys on tabu, mikä juurikin vaikeuttaa näiden todellisten heikkojen asemaa. Toki voit sanoa ja hyväksyä sen tosiasian, että jonkun äo on 60 ja tällöin henkilö on lievästi kehitysvammainen, mutta jos henkilön äo onkin 85, niin silloin alkaa hokemat että kuinka he tuntevat lukihäiriöisen lääkärin tai cp-vammaisen professorin. Joo, totta kai lukihäiriöinen tai cp-vammainen voi olla vaikkapa professori tai lääkäri. Harvalla on aavistustakaan siitä millaista on olla oikeasti heikkolahjainen, jonka elämä on monin verroin vaikeampaa kuin sen keskinkertaisen tai älykkään ihmisen."

Eihän kaikissa maailman maissa ole ihmisillä keskimäärinkään älykkyys tuon enempää kuin tässä mainitut. Kai ne siellä silti jotain töitä tekevät? Ehkä meidänkin kannattaisi vähän laskea joissakin kohtaa rimaa? Tässä ajantasaista tilastoa, lopussa taulukko, jossa eri maiden keskimääräiset ÄO:t. https://worldpopulationreview.com/country-rankings/average-iq-by-country

Vierailija
226/318 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jakaa postia tai mennä poliisikouluun.

Vierailija
227/318 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla apulaisena. Sellaisissa tehtävissä, missä ei tarvitse itsenäistä päätöksentekoa eikä sellaista että pitää hoksata jotain ja olla omatoiminen ja aloitekykyinen. 

Meiltä on vaan nyt hävitetty pois kaikki apuhoitajat, toimistoapulaiset ja talomiehen apulaiset, ja niille ihmisille, jotka noihin hommiin parhaiten soveltuisivat, maksetaan eläkettä. Moni heistä varmaan tekisi mieluummin töitä, saisi palkkaa ja voisi kokea merkityksellisyyttä. 

Vierailija
228/318 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen sosiaalisesti taidoton ja olen käynyt siivoamassa useamman vuoden. Asiakkaat nyt eivät odota siivoojan käyvän mitään kovin ihmeellisiä keskusteluja. Jossain kaupan kassalla en selviäisi päivääkään töissä. 

Vierailija
229/318 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin perehdytettynä voi tehdä monenlaista, jos on sosiaalinen ja osaa kysyä neuvoa. 

Ihan kullanarvoinen voisi olla lasten, nuorten tai vanhusten kanssa tehtävässä avustavissa töissä, mahdollisesti toisen tukemana. 

Vanhusteb ehkä, mutta ei lasten ja nuorten. Itse olen kouluttautunut kasvatusalle ja on haastava ala. Itsekään en aina osaa lukea ihmisiä, vaikka psykiatrin mukaan "älykäs". Tunnen itseni usein muita huonommaksi ja olen jopa miettinyt, että entä jos olenkin itse jotenkin sellainen, etten vain hoksaa. Ja olen ohjannut siis näitä kehitysvammaisia esim.hyllyttämisessä ja siivouksessa. Ei kannata heitäkään aliarvioida. Heilläkin on lahjakkuutta. 

Vierailija
230/318 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keittiöapulainen

Ei onnistu 

Vierailija
231/318 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään on oikeasti vaikea keksiä kovin simppeliä hommaa, kun kaikki työt vaatii jo melkoista tehokkuutta ja multitaskingia, vaikka itse työtehtävät yksittäin olisivatkin melko simppeleitä. Lisäksi yleensä pitää hallita monenlaisia teknisiä vempeleitä ja käyttöliittymiä. En tiedä olisiko jossain tehtaan linjalla vielä jotain yksinkertaisia työtehtäviä, joissa pärjäisi hitaampikin. Mutta näihinkin yleensä palkataan joku ihan normiälyinen, kun työnhakijoita on mistä valita.

Vierailija
232/318 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatkan vielä 86:na.

Karkeasti sanottuna arvioin oman älykkyysosamääräni olevan 80-85, ja tuoreimmat testien tulokset olivat heikon ja heikon keskitason välillä epätasaisine kykyprofiileineen. Muistan tuoreimmista testituloksista kuviopäättelyn ja yleistiedon olleen ok tasolla, muissa olin heikoilla, jopa alle ikätasolla. Eipä ihme, miksi on ollut niin vaikeaa mistään kiinnostua, enkä ole uskaltanut mistään oikein enää haaveillakaan. Vielä kymmenen vuotta sitten haaveilin olevani kahvilayrittäjä innostuessani opintojen aikana suoritettavasta työssäoppimisjaksosta, ja mikäpä ettei, sehän olisi ollut itsenäinen työ. Mutta kun ei ymmärrä numeroiden pyörittelystä mitään lukuun ottamatta peruslaskutoimituksia, niin sotkisin taatusti koko järjestelmän. Haaveilin myös tuolloin vammaistyöstä ja kuvittelen vain lähihoitajan olevan siihen ainoa tie kunnes kuulin lasten- ja nuorisonohjaajan, jolloin hain jälkimmäiseen koulutukseen. Pääsin s

Jahas, kuvaus istuu niin hyvin minuun että väkisinkin käy mielessä onko tämä jonkun katkeran tyypin yritys tehdä minusta pilaa, kirjoitustyylissä haisee jonkinlainen satiiri. 

Mutta mikäli kirjoitit tosissasi, niin tiedoksi että some- ja markkinointityö ei ole helppoa. Ylipäätään media-ala vaatii usean monimutkaisen ohjelman opettelua, uusia ohjelmia opetellaan n. viikoittain. 

Ps. Joskus ihminen voi olla sekä älykkyysosamäärältään älykäs että sosiaalisisesti taitavaksi todettu, mutta esimerkiksi traumatausta voi vaikuttaa oppimiseen. Ja traumoilla en tarkoita erikoiskahvien valmistamista, vaan aitoa traumatisoitumista lapsuudessa ja nuoruudessa. Se kun ei välttämättä hymyn takaa näy. Jotkut meistä valitsevat pysyä positiivisena ja auttaa muita, vaikka vaikeaa on. Se on tapa selviytyä elämästä. Valitettavasti omaa lapsuuttaan ei pysty valitsemaan, mikä voi vaikuttaa sitten pärjäämiseen työelämässä. 

Vierailija
233/318 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olla lähihoitajana.

ei se ole ennenkään hoitajaksipääsyä estänyt. onhan niitä useita tapauksia, kun hoitajat ovat tappaneet potilaita näppäilemällä väärät arvot lääkeannostelijaan

Vierailija
234/318 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

onlyfans, poliitikko, hoitaja, vartija...

Vierailija
235/318 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Geenit ratkaisee eli kun katsot että kuinka monta yliopiston käynyttä suvussasi on voit päätellä älykyytesi.

Synnyttäjien keski-ikä on noussut yli 35 vuoden ikään, mikä selittää sen, miksi nykyään lapsilla on mm. oppimisvaikeuksia, heikkolahjaisuutta. Se on sääntö kuin poikkeus. Kiitos kun pilaatte lasten tulevaisuuden itsekkyydellänne! Älykkäät tekevät yhden lapsen, jos edes sitäkään. Syntyvyydessä laatu pitäisi mennä määrän edelle. 

Itseasiassa on havaittu, että nimenomaan vanhemmalla iällä lapsen tehneillä on älykkäämmät lapset. Vanhemmilla on tällöin ainakin enemmän kokemusta, kenties siksi. 

Toki riski erilaisiin sairauksiin lapsella kasvaa, jos odottaja on iäkkäämpi.

Vierailija
236/318 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Nykyään matala älykkyys on tabu, mikä juurikin vaikeuttaa näiden todellisten heikkojen asemaa. Toki voit sanoa ja hyväksyä sen tosiasian, että jonkun äo on 60 ja tällöin henkilö on lievästi kehitysvammainen, mutta jos henkilön äo onkin 85, niin silloin alkaa hokemat että kuinka he tuntevat lukihäiriöisen lääkärin tai cp-vammaisen professorin. Joo, totta kai lukihäiriöinen tai cp-vammainen voi olla vaikkapa professori tai lääkäri. Harvalla on aavistustakaan siitä millaista on olla oikeasti heikkolahjainen, jonka elämä on monin verroin vaikeampaa kuin sen keskinkertaisen tai älykkään ihmisen."

Eihän kaikissa maailman maissa ole ihmisillä keskimäärinkään älykkyys tuon enempää kuin tässä mainitut. Kai ne siellä silti jotain töitä tekevät? Ehkä meidänkin kannattaisi vähän laskea joissakin kohtaa rimaa? Tässä ajantasaista tilastoa, lopussa taulukko, jossa eri maiden keskimääräiset ÄO:t. https://worldpopulationreview.

Insinöörejä ja aivokirurgeja ne ovat. Tutkintotodistukset vain katosi mystisesti mereen. 

Vierailija
237/318 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olla lähihoitajana.

Eipäs aina. Tunnen erään matemaattisesti suorastaan nerokkaan henkilön, joka ei sitten muuta osaakkaan, elää muiden avustamana. 

Olisiko lievästi autistinen ja epätasainen kykyprofiili? 

Vierailija
238/318 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla apulaisena. Sellaisissa tehtävissä, missä ei tarvitse itsenäistä päätöksentekoa eikä sellaista että pitää hoksata jotain ja olla omatoiminen ja aloitekykyinen. 

Meiltä on vaan nyt hävitetty pois kaikki apuhoitajat, toimistoapulaiset ja talomiehen apulaiset, ja niille ihmisille, jotka noihin hommiin parhaiten soveltuisivat, maksetaan eläkettä. Moni heistä varmaan tekisi mieluummin töitä, saisi palkkaa ja voisi kokea merkityksellisyyttä. 

Tuollaisia avustavia töitä oli vielä 80-luvulla, joita heikkolahjaisiksi luokitellut ihmisetkin pystyivät tekemään ilman koulutusta. Automatisaatio kadottanut ne työt. Keskinkertaisillekaan ei kohta ole töitä, jos robotiikka valtaa useat duunarialat. Kaikista pitäisi tehdä tekoälytutkijoita tai ohjelmoijia. Tai keksitään joku hieno korkeakoulutus, jotta saadaan tilastot näyttämään hyviltä ja todellisuudessa valmistuukin työttömäksi.

Vierailija
239/318 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä olen ihan tehdastyössä. En tosin tiedä pääseekö näihinkään nykyään ilman mitään koulutusta. 

Itse aloitin tehdas työt peruskoulupohjalla yli 20 vuotta sitten ja nykyisessä paikassa olen ollut vakituisena niin että kesäkuussa tuli tasan 20 vuotta täyteen. 

Olin syrjäytynyt nuori. Asuin vielä parikymppisenäkin vanhemmilla. Peruskoulun läpäisin kutosen keskiarvolla. Olin yrittänyt peruskoulun jälkeen olla kaupan kassalla, mutta minulla tuli liikaa virheitä. Se oli elämäni traumatisoivinta aikaa, koska yritin oikeasti ihan kaikkeni, mutta kaikki olivat silti minulle jatkuvasti vihaisia.

Asiakkaat, työkaverit, pomo..Näen vieläkin painajaisia niistä ajoista.

Harmi ettei Suomessa ole enää yksinkertaisia tehdas töitä niin paljon kuin ennen. Omallakin työpaikallani siirretään tuotantoa jatkuvasti halpatyömaihin, väkeä vähennetään ja pelkään kuollakseni menettäväni työpaikkani. 

Jos minäkin joudun karsintalistalle niin kuka minut, lähes viiskymppisen pelkän peruskoulun käyneen ja käytännössä oppimiskyvyttömän mummon huolii enää mihinkään, edes niihin vähiin jäljellä oleviin tehtaisiin töihin?

No nyt lähti vähän lapasesta. Tarkoitukseni oli sanoa että näissä töissä pärjää vähän hönömpikin tapaus. Eri asia on sitten se että saako näitä töitä ja kuinka pitkään saa olla samassa työpaikassa.

Vierailija
240/318 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään on oikeasti vaikea keksiä kovin simppeliä hommaa, kun kaikki työt vaatii jo melkoista tehokkuutta ja multitaskingia, vaikka itse työtehtävät yksittäin olisivatkin melko simppeleitä. Lisäksi yleensä pitää hallita monenlaisia teknisiä vempeleitä ja käyttöliittymiä. En tiedä olisiko jossain tehtaan linjalla vielä jotain yksinkertaisia työtehtäviä, joissa pärjäisi hitaampikin. Mutta näihinkin yleensä palkataan joku ihan normiälyinen, kun työnhakijoita on mistä valita.

Niinpä. Mutta silti ne heikkolahjaisetkin pitää elättää. Ja jos heitä ei huolta työelämään, ei heillä jää mitään muuta vaihtoehtoa kuin jäädä työssäkäyvien elätettäviksi. 

Tässä on asia mitä pitäisi enemmän miettiä meillä Suomessa. Miksi jokaiseen hanttihommaankin vaaditaan koulutus? 

Muutenkin se, että työnantajat saa vaatia ihan liikoja. Ei meillä mitään työntekijäpulaa ole, vaan työnantajat nirsoilee. Koska siihen puututaan? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kaksi