Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita jotka eivät saaneet olla lapsena/teininä hetkeäkään rauhassa, aina olisi pitänyt olla tekemässä jotakin

Vierailija
26.04.2021 |

Olisi ollut niin ihanaa esimerkiksi nukkua viikonloppuisin pidempään. Mutta ei, isä laittoi radion täysille klo 6.00 ja 10 minuutin sisään oli oltava aamiaisella tai jäi ilman. Olin intohimoinen lukija, mutta sekin suunnilleen demonisoitiin. Kun luin Neiti etsivää säkkituolissani, isän naama oli oven välissä "Ei päivisin lojuta, mene katsomaan tarvitseeko äiti apua keittiössä, jos ei, kerää risut pihalta"

Aina piti olla tekemässä jotain. Joskus sujautin kirjan paidan alle ja livahdin latoon lukemaan. Veljet saivat kyllä lorvia pitkin päivää.

Kommentit (1299)

Vierailija
161/1299 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletteko ajatelleet, mitä helvettiä elämänne tulee olemaan kun nuo vanhemmat muuttuvat vanhukseksi ja VAATIVAT (huom vaativat, eivät siis pyydä) teitä auttamaan heitä kaikessa? Alkaa tulla käskyttämistä katon putsauksesta, aitan maalaamisesta, lumien kolaamisesta, ikkunan pesusta ja pointtina se että _koko ajan_ pitäisi olla hyysäämässä ja tekemässä.

Eli lapsuuden komentelu ja orjaleiri ja käskytyshelvetti palaa taas!

Kyllä, juuri näin. Äitini asuu väkisin yli 90-vuotiaana omakotitalossa. Mitään ei tietenkään itse kykene tekemään, mutta puutarhan pikkutarkka taso on säilytettävä. Jatkuvasti pitää perustaa uusia kukkapenkkejä, istuttaa lisää marjapensaita, laajentaa mansikkamaata. Me sitten siskosten kanssa juostaan siellä omien talojemme ja perheidemme hoidon lomassa, välimatkaakin on paljon. Ja ihan kaikki pitää tehdä tarkasti niin kuin määrätään. Kuoppaakaan emme osaa oikein kaivaa. Kaikesta on hirveä stressi. Kaikki pitää tehdä heti, vaikka emme aina tietenkään juuri sillä sekunnilla paikalle ehdi.

Jos päivän päätteeksi istumme hetkeksi alas, alkaa hirveä kiukuttelu ja mielenosoittaminen. Kun työt on tehty, pitää mennä nukkumaan eikä jäädä pihalle istumaan.

Sisälläkin on paras kävellä jatkuvasti touhukkaana, nojatuolissa ei istuskella.

Syksyllä tietysti marjasadon kerääminen ja säilöminen. Koko sato jää hänelle, me emme saa viedä mitään. Jos on hyvä mustikkavuosi, pitää vielä muutama ämpärillinen käydä hänelle mustikoita keräämässä. Ja myös puolukat, lakat ja karpalot.

En hyvällä tahdollakaan käsitä miksi suostutte tähän??

Veikkaanpa että tuollaisessa kuviossa aikuinen lapsi on alistettu, ehdollistettu ja manipuloitu tottelemaan. Kaltoinkohdellulla ei ole samanlaista itsetuntoa ja rohkeutta kuin hyvän perheen lapsella. Ksltoinkohdeltu on oppinut olevansa täysin arvoton. Ei silloin ole oikeutta puolustaa itseään. Tälle ajatuskuviolle normaalin perheen lapset varmaan nauraa, mutta meille se on totisinta totta.

Itsekin olen aivan järkyttävän huonoa kohtelua, riistoa ja hyväksikäyttöä sallinut elämässäni (mm työelämässä) koska en ole kokenut että mulla olisi oikeuksia tai oikeus puolustaa itseä.

Vierailija
162/1299 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tein kahden muun siskojeni kanssa päätöksen et välit poikki isäämme,elämäni paras päätös! Ei enää raivosmista,ei uhkailua,ei tiuskimista,ärhentylyä,kiroilua,huutokarjumista,eikä varpaillaan oloa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/1299 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse tein kahden muun siskojeni kanssa päätöksen et välit poikki isäämme,elämäni paras päätös! Ei enää raivosmista,ei uhkailua,ei tiuskimista,ärhentylyä,kiroilua,huutokarjumista,eikä varpaillaan oloa!

No näin se toki on, mutta miten meinaatte hoitaa isänne vanhuuden?

Meillä tuo ei onnistunut sillä sisaruksista yksi ei katkaissutkaan välejä vaan jäi isämme vaikutuspiiriin. Ja isä alkoi k0stoksi suosimaan tätä yhtä, hänelle on nyt perintö testamentattu ja meidät jätetty ulos perinnöstä. Mitäön lakiosaa tuskin jää, rahaa siiretään käteisenä suosikin taskuun koko ajan.

Teillä oli hyvä kun pysyitte yhtenä rintamana. Heti jos yksi lipeää, suunnitelma hajoaa.

Vierailija
164/1299 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

S.B. kirjoitti:

Miksi jotkut vanhemmat käyttäytyvät tällä tavalla? Miten näin toimineet vanhemmat perustelivat nähdäksenne tehottomien/lähes hyödyttömien askareiden tärkeyttä, ja uskotteko esitetyn perustelun olleen toiminnan oikea motiivi?

No eivät he perustele mitään. Koska kaikki nuo asiat joista haluat puhua eivät heidän mielestään edes tapahtuneet. Itse muistat väärin.  Ovat olleet ihan parhaita ja uhrautuvia vanhempia, tehneet niiiiiin paljon töitä että lapsilla olisi parempi. Ja tämä on sitten kiitos siitä, aletaan syyttää ihan olemattomista asioista ja selkäsaunoista joita vanhemmat eivät muista koskaan antaneensa, ei edes tukkapöllyä. Kyllä on lapset kiittämättömiä.

Turha noiden kanssa on asioita esille ottaa koska pesevät itsensä lumivalkoisiksi ja pistävät sitten  marttyyrivaihteen silmään. Pitää vain välimatkaa sen verran kuin voi ja nielee kärsimyksensä ja kohtelee omia lapsiaan reilummin.

Vierailija
165/1299 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä tuo ei onnistunut sillä sisaruksista yksi ei katkaissutkaan välejä vaan jäi isämme vaikutuspiiriin. Ja isä alkoi k0stoksi suosimaan tätä yhtä, hänelle on nyt perintö testamentattu ja meidät jätetty ulos perinnöstä. Mitäön lakiosaa tuskin jää, rahaa siiretään käteisenä suosikin taskuun koko ajan.

Teillä oli hyvä kun pysyitte yhtenä rintamana. Heti jos yksi lipeää, suunnitelma hajoaa.

No eiköhän tuo ole sen yhden sisaruksen asia, pitääkö yhteyttä isäänsä ja isänne asia, kelle rahaa syytää. Miksipä hän omaisuuttaan säästelisi välit poikki pistäneille lapsille?

Vierailija
166/1299 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko kaikki ”orjuutetut” eläneet maalla? Kun on puhe risusavotoista yms, niin oletan että olette..

Kaupungissa oli niin vähän tehtävää, oman huoneen siivous, viikkosiivous, koiran lenkitys, helppoa oli N49.

Vierailija
167/1299 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eiköhän tuo ole sen yhden sisaruksen asia, pitääkö yhteyttä isäänsä ja isänne asia, kelle rahaa syytää. Miksipä hän omaisuuttaan säästelisi välit poikki pistäneille lapsille?

No, ne välit on poikki SYYSTÄ, se isä hakkasi meitä 18v ajan, kaikin tavoin kaltoinkohteli, alisti ja nöyryytti. Kivalla tavalla syyllistät meitä lapsia tästä... ihan kuin me tässä oltaisiin julmia ja pahoja.

No, tähän on tottunut. Liki kaikki ihmiset syyttelevät aina sitä aikuista lasta (vaikka ne vanhemmat olleet hirveät ihmisperseet) jos on sellainen tilanne että välit poikki.

Vierailija
168/1299 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko kaikki ”orjuutetut” eläneet maalla? Kun on puhe risusavotoista yms, niin oletan että olette..

Kaupungissa oli niin vähän tehtävää, oman huoneen siivous, viikkosiivous, koiran lenkitys, helppoa oli N49.

Kaupungissa. Ja kyllä työtä piisasi. Imurointi, siivous, tiskaus, pyykinpesu, joka päivä ruoka piti laittaa viideksi, silitys, hyllyjen siivous ja järjestely, nurmikon leikkuu, halkojen hakkuu, takkapuiden ksnyo, takan lämmitys, saunan lämmitys, kasvimaan kitkentä, pensasaidan leikkuu, renkaiden vaihto (kyllä, minä tyttölapsi tein sen jostain 13v iästä eteenpäin).

Kivasti kaikki naisten JA miesten työt oli mulla. En ehtinyt leikkiä, en ehtinyt tavata kavereita, lopulta se johti siihen että olin yksin.

Vierailija
169/1299 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miettikää heitä jotka olivat/ovat olleet sotaaikana lapsia.🤔

Olen sitä mieltä, että mitä enemmän teet lapsena nuorena töitä sitä paremmin pääset työpaikkoihin. Työn tekoon ihminen on tarkoitettukin.

Kuka sun nuppiisi tämän viisauden on iskenyt?

Vierailija
170/1299 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

S.B. kirjoitti:

Miksi jotkut vanhemmat käyttäytyvät tällä tavalla? Miten näin toimineet vanhemmat perustelivat nähdäksenne tehottomien/lähes hyödyttömien askareiden tärkeyttä, ja uskotteko esitetyn perustelun olleen toiminnan oikea motiivi?

No eivät he perustele mitään. Koska kaikki nuo asiat joista haluat puhua eivät heidän mielestään edes tapahtuneet. Itse muistat väärin.  Ovat olleet ihan parhaita ja uhrautuvia vanhempia, tehneet niiiiiin paljon töitä että lapsilla olisi parempi. Ja tämä on sitten kiitos siitä, aletaan syyttää ihan olemattomista asioista ja selkäsaunoista joita vanhemmat eivät muista koskaan antaneensa, ei edes tukkapöllyä. Kyllä on lapset kiittämättömiä.

Turha noiden kanssa on asioita esille ottaa koska pesevät itsensä lumivalkoisiksi ja pistävät sitten  marttyyrivaihteen silmään. Pitää vain välimatkaa sen verran kuin voi ja nielee kärsimyksensä ja kohtelee omia lapsiaan reilummin.

Tuo noiden itsepetos on uskomatonta. Munkin vanhemmat kiistää kaiken. Jos muitaman kerran jostain yritin alkaa kysymään, esim väkivaltatilanteista, alkoivat heti huutaa päälle ”EI EI EI ei sellaista koskaan tapahtunut!”

Kiistävät kaiken, sen että isä hakkasi meitä ja äitiä. Se äitikin kiistää ja kieltää kaiken itseensä kohdistuneen väkivallan ja väittää että me muistamme väärin, keksimme vääriä muistoja tai tahallamme kiusaamme vanhoja vanhempia.

Ihan turha puhua mistään. Ihan kaikki kiistetään. Täysin kirkkain silmin valehdellaan että teillä oli niiiiin hyvä lapsuus ja me oltiin niiiiin hyviä vanhempia!

V*ttu mitä paskaa. Mutta mitäpä teet, nuo elää jossain lal-lal-laa satumaailmassa missä ovat itse sepittäneet oman totuutensa.

Vierailija
171/1299 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaupungissa. Ja kyllä työtä piisasi. Imurointi, siivous, tiskaus, pyykinpesu, joka päivä ruoka piti laittaa viideksi, silitys, hyllyjen siivous ja järjestely, nurmikon leikkuu, halkojen hakkuu, takkapuiden ksnyo, takan lämmitys, saunan lämmitys, kasvimaan kitkentä, pensasaidan leikkuu, renkaiden vaihto (kyllä, minä tyttölapsi tein sen jostain 13v iästä eteenpäin).

Kivasti kaikki naisten JA miesten työt oli mulla. En ehtinyt leikkiä, en ehtinyt tavata kavereita, lopulta se johti siihen että olin yksin.

Mikäs kaupunki tämä on missä on kasvimaat ja takkapuut?

Vierailija
172/1299 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

S.B. kirjoitti:

Tuo noiden itsepetos on uskomatonta. Munkin vanhemmat kiistää kaiken. Jos muitaman kerran jostain yritin alkaa kysymään, esim väkivaltatilanteista, alkoivat heti huutaa päälle ”EI EI EI ei sellaista koskaan tapahtunut!”

Kiistävät kaiken, sen että isä hakkasi meitä ja äitiä. Se äitikin kiistää ja kieltää kaiken itseensä kohdistuneen väkivallan ja väittää että me muistamme väärin, keksimme vääriä muistoja tai tahallamme kiusaamme vanhoja vanhempia.

Ihan turha puhua mistään. Ihan kaikki kiistetään. Täysin kirkkain silmin valehdellaan että teillä oli niiiiin hyvä lapsuus ja me oltiin niiiiin hyviä vanhempia!

V*ttu mitä paskaa. Mutta mitäpä teet, nuo elää jossain lal-lal-laa satumaailmassa missä ovat itse sepittäneet oman totuutensa.

Tuolle väkivallan ja kaltoinkohtelun sallivalle, sivusta seuraavalle ja auttamatta jäävälle (läheisriippuvaiselle) äidille on oiva termi: mahdollistaja.

Se mahdollistaja sallii ja mahdollistaa toisen perseilyn, väkivallan ja julmuuden, ja vielä salailee ja piilottelee kulissien taakse tapahtumat. Ja juurikin loppuun asti väittää ja valehtelee että mitään ei koskaan tapahtunut, ei sitten mitään! Tämä väite siis esitetään silloinkin vaikka mahdollistaja itse on ollut silmä mustana vähän väliä sen riehujan takia. Nämä pitää kulissit pystyssä kuolemaansa asti.

Vierailija
173/1299 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on teoria että sairasta kasvatustyyliä on esiintynyt enemmän maaseudulla ja se selittää paljon maalta kotoisin olevien katkeraa elämänasennetta. Kaamea lapsuus. Kyllä lasten kuuluu saada leikkiä. Olla rauhassa, kasvaa ja oppia asioita koulussa kavereitten kanssa.

Vierailija
174/1299 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ison kaupungin omakotitaloalue. Oletko koskaan huomannut että sinunkin kaupungissasi on omakotitaloja? Taidat olla tyypillinen pumpulilapsi, helpon elämän saanut.

Vierailija
175/1299 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helvetti nyt taas, joka omakotitalossa on pihatyöt ja takat ja saunat. Kerrostalotyperys.

Vierailija
176/1299 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on teoria että sairasta kasvatustyyliä on esiintynyt enemmän maaseudulla ja se selittää paljon maalta kotoisin olevien katkeraa elämänasennetta. Kaamea lapsuus. Kyllä lasten kuuluu saada leikkiä. Olla rauhassa, kasvaa ja oppia asioita koulussa kavereitten kanssa.

Se on maalta varmaan peräisin, mutta maalta muutettiin sankoin joukoin kaupunkiin 60-70luvun vaihteessa. Minä siis sain ihan kaupungissa asuessani tämän hirveän orjaleiri-kasvatuksen, väkivaltaa unohtamatta. Niin sai moni muukin kaupungissa asunut. Omista luokkakavereistakin moni.

Vierailija
177/1299 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helvetti nyt taas, joka omakotitalossa on pihatyöt ja takat ja saunat. Kerrostalotyperys.

Vain todella luksus omakotitaloissa on meillä päin kasvimaat ja takat. Tontit on pienet ja takat on saneerattu pois kun ei ole suvun maita mistä saisi takkapuut.

Vierailija
178/1299 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen se vuonna - 47 syntynyt, joka kertoi tuolla aiemmin miten maalaistalossa jo varhain joutui peltohommiin.

Uskokaa tai älkää, niin tällaisesta en ole aiemmin tiennyt, että turhaa työntekoa on lapsilla teetetty, ettei vaan olisi jouten. Meidän kylässä tehtiin kyllä vaan ihan tarpeellisia asioita. Miten vanhemmat ovat voineet olla niin tyhmiä ja ilkeitä. Sekä todella outoa se vahtiminen, ettei omassa huoneessaankaan tai saunassa ole saanut olla rauhassa. Ja sairas ei saanut olla. Käsittämätöntä. Minä sairastin usein pienenä ja äiti oli huolissaan ja hoiti ja lääkäri aina kutsuttiin kun kuume nousi liian korkealle. Niinhän pitäisi lasta kohdella. Kirjojakin sain lainata kirjastosta, eikä pidetty mitenkään pahana asiana. Kiitollinen saan olla omasta lapsuudestani vaikka joskus siitäkin tulee valitettua. Ja vanhempani olivat vielä vanhempaa sukupolvea ja elämä rankempaa silloin.

Ja kaiken huippu tietenkin monilla se ruumiillinen kuritus ja se oikein vihassa lyöminen. Tuntuu aivan mielenvikaiselta. Tiedän, että meidänkin kylässä meitä suurta ikäluokkaa toisia vitsalla kasvatettiin, mutta piti olla tosi pahoja tehnyt. Muistan meilläkin oli vitsa makuuhuoneen oven karmin välissä joskus muistutuksena, että rauhoituttiin iltaisin nukkumaan eikä riehuttu, mutta ei sitä tarvinnut käyttää. Isä joskus veljeä kovisteli ja nuhteli ja läimäyttelikin, kun oli pahoja tehnyt, mutta ei sentään mitään pieksejäisiä ollut. Isää kyllä pelättiin.

Minä ja sisarukseni (suurta ikäluokkaa) emme ruumiillisen kurituksen perinteitä jatkaneet, kunnon ihmisiä lapsista kuitenkin tuli.

Myös työpaikassani aikoinaan oli paljon meitä nuoria samanikäisiä vanhempia ja vietimme myös vapaa-aikaa yhdessä, olimme avomielisiä ja puhuimme paljon henkilökohtaisia asioita. Ei kukaan kyllä pitänyt kovaa kuria lapsilleen. Tunsimme myös toistemme lapset. Yleensä kaikki aina kilvan kehuivat omiaan, mutta tosin meillä olikin keskimäärin vain yksi tai kaksi lasta.

Luulin todella, että käytännössä ruumiillinen kuritus loppui jo meihin suuriin ikäluokkiin kun toiset meistä sai selkäänsä, kunnes nyt vasta vanhoilla päivilläni on selvinnyt, että miten yleistä se on ollutkin vielä meidän sukupolven äideillä ja isillä lapsiaan kohtaa. Luin nimittäin sitä ketjua " 70-luvulla syntyneiden äidit jne." niin siinä kaltoinkohtelu tuli ilmi monissa kertomuksissa. Ja nyt täällä vähän toiselta kantilta. En millään pysty käsittämään, että lapsen etua olisi ajateltu tällaisella kasvatuksella. Mielivaltaista meininkiä on ollut. Järjellä ei voi ymmärtää. Ja tietysti vielä vähemmän tunteella. Ymmärrän jos tällaisiin vanhempiin otetaan etäisyyttä.

Vierailija
179/1299 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että vihaan tuollaista työleirimeininkiä. Vanhempani osasivat homman ja kunnes aloin olla liian vanha fyysisesti rangaistavaksi (12), koko ajan piti olla marjastamassa, siivoamassa jne.

Kun minua ei enää voitu lyödä, aloin velttoilla ja hoidin vain yhteisiä, järjellisiä hommia. Tarvitsi vain sietää äidin nurinpäin olevaa naamaa 24/7, koska häneltähän ei kitkeminen ja siivoaminen yms loppunut varsinkaan lomalla. Mitäs otti hommikseen. Vielä vanhanakin valittaa, kun ei ehdi kaikkea tehdä. Rahaa olisi, apua ei palkkaa.

Vältän suvun mökillä käymistä, koska siellä tuo sama menneisyys-/työleirisimulaatio jatkuu tänäkin päivänä. En kykene lomailemaan, koska vanhemmat puurtavat aamusta iltaan ja puhuvat lähinnä työn sankaruudestaan. Ahdistaa tuollaisessa ympäristössä, vaikka on pitkät terapiat ja raitistuminen käyty.

Vierailija
180/1299 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikille tässä ketjussa vastanneille; lukekaa ihmeessä palstan ketju ”70-luvulla syntyneiden äidit, oliko muilla samanlaista”.

Siinä on TUHANSIA vastauksia ja kirjotuksia tästä samasta aiheesta, ja ihan täysin tätä samaa asiaa.

Tämä on niin valtavan laaja ja iso ilmiö, että en voi kuin hämmästellä että miten tämä voidaan painaa villaisella? Miten voidaan lakaista maton alle? Ja KYLLÄ, nimenomaan suuret ikäluokat eli 40-50 luvuilla syntyneet on tämän julman vanhemmuden noudattajia. On niitä muissakin luokissa varmaan, mutta tuolla ikäluokalla se oli se valtavirta.

Nuo samat suuret ikäluokat on suomen rikkain väestönosa. Vaikutusvaltaisin myös (suurin äänestäjäryhmä). Kaikki pelkää niitä ja varoo niitä ja niiden mieltä ei uskalleta pahoittaa. Siksi tämä järkyttävän laaja, systemaattinen ja raju lasten kaltoinkohtelu ja väkivallalla ja nöyryyttämisellä kasvatus on vaiettu ja lakaistu maton alle.

Haluan että saisimme oikeutta. Meitä on satoja tuhansia.

Saamme sitä vasta sitten kun tuo ikäluokka on poistunut keskuudestamme. Tai siis oikeutta emme saa koskaan, mutta siinä vaiheessa voidaan ehkä tunnustaa että monella on ollut tuollainen lapsuus ja siitä voidaan jo julkisesti keskustella. Huomaathan ettei edes iltapäivälehti joka muuten hanakasti siteeraa Vauva-keskusteluja ole tarttunut tähän aiheeseen. Eivät uskalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kuusi