Muita jotka eivät saaneet olla lapsena/teininä hetkeäkään rauhassa, aina olisi pitänyt olla tekemässä jotakin
Olisi ollut niin ihanaa esimerkiksi nukkua viikonloppuisin pidempään. Mutta ei, isä laittoi radion täysille klo 6.00 ja 10 minuutin sisään oli oltava aamiaisella tai jäi ilman. Olin intohimoinen lukija, mutta sekin suunnilleen demonisoitiin. Kun luin Neiti etsivää säkkituolissani, isän naama oli oven välissä "Ei päivisin lojuta, mene katsomaan tarvitseeko äiti apua keittiössä, jos ei, kerää risut pihalta"
Aina piti olla tekemässä jotain. Joskus sujautin kirjan paidan alle ja livahdin latoon lukemaan. Veljet saivat kyllä lorvia pitkin päivää.
Kommentit (1299)
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän hyvin, mitä tarkoitatte. Meillä oli samanlaista. Senpä takia en ole ollut missään yhteyksissä omiin vanhempiini. Kun saivat lapsenlapsia, yrittivät pari kertaa tulla käymään, mutta huusin niille naama punaisena, että mitä te siinä laiskottelette, nyt töihin siitä. Hophop. Annoin kohtelua takaisin.
Olen asettanut ehdon, jolla saavat anteeksi. Se on se, että tekevät minun määräämää työtä saman tuntimäärän, jonka pakottivat mua tekemään erilaisia asioita. Minä myös päätän, onko suoritus oikein vai ei. Eivät aikanaan vielä ole suostuneet. Ehkä jossain vaiheessa nöyryys alkaa löytyä.
Kauhean outo vuodatus. Sulla on niin paha olo, että kannattas kyllä hakea ammattiapua. 🙉
Vierailija kirjoitti:
Huom! Se on juuri tuo ikäluokka eli nykyiset eläkeikäiset jotka tänä päivänä keräävät marjat metsistä thaimaalaisten lisäksi. Sinne jäisivät mätänemään ellei olisi näitä tekijöitä.
Pahempia traumoja tulee jouten olosta kuin työnteosta. Koskaan ei ole ollut näin paljon nuoria työkyvyttömiä kuin nyt, vaikka eivät ole työstä ainakaan päässeet rasittumaan. Eli mikä mättää 2020-luvulla?
Ei, marjat ei mätäne metsiin. Niissä on ihan hirveän paljon kaikenlaisia eläimiä ja lintuja, joiden ravintoa marjat ovat. Jokainen voi miettiä talvella mustikoita puuron päälle kauhoessaan, että siellä joku elukka näkee nälkää, kun ei saanut syksyllä tarpeeksi energiaa rasvakerroksen keräämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huom! Se on juuri tuo ikäluokka eli nykyiset eläkeikäiset jotka tänä päivänä keräävät marjat metsistä thaimaalaisten lisäksi. Sinne jäisivät mätänemään ellei olisi näitä tekijöitä.
Pahempia traumoja tulee jouten olosta kuin työnteosta. Koskaan ei ole ollut näin paljon nuoria työkyvyttömiä kuin nyt, vaikka eivät ole työstä ainakaan päässeet rasittumaan. Eli mikä mättää 2020-luvulla?
Ei, marjat ei mätäne metsiin. Niissä on ihan hirveän paljon kaikenlaisia eläimiä ja lintuja, joiden ravintoa marjat ovat. Jokainen voi miettiä talvella mustikoita puuron päälle kauhoessaan, että siellä joku elukka näkee nälkää, kun ei saanut syksyllä tarpeeksi energiaa rasvakerroksen keräämiseen.
No nythä sie vitsin murjasit! 😂
Kyllä riittää marjoja sekä ihmisille että eläimille. Se on laskettu juttu miten paljon marjoja jää hukkaan.
Kauhokaa huoleti mustikkaa, puolukkaa, vadelmaa suuhunne ihan hyvällä omallatunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän hyvin, mitä tarkoitatte. Meillä oli samanlaista. Senpä takia en ole ollut missään yhteyksissä omiin vanhempiini. Kun saivat lapsenlapsia, yrittivät pari kertaa tulla käymään, mutta huusin niille naama punaisena, että mitä te siinä laiskottelette, nyt töihin siitä. Hophop. Annoin kohtelua takaisin.
Olen asettanut ehdon, jolla saavat anteeksi. Se on se, että tekevät minun määräämää työtä saman tuntimäärän, jonka pakottivat mua tekemään erilaisia asioita. Minä myös päätän, onko suoritus oikein vai ei. Eivät aikanaan vielä ole suostuneet. Ehkä jossain vaiheessa nöyryys alkaa löytyä.
Älä sitten unohda vitsaa ja remmiä
Vierailija kirjoitti:
Suomen murro0s agraariyhteiskunnasta moderniksi teollisuusvaltioksi tapahtui liian nopeasti. Vaikka mäkitupalaiselle yhtäkkiä antaisi tutkinnon ja tekisi hänestä insinöörin tai virkamiehen tai sihteerin, antaisi auton, rivarin esikaupungista, etelänlomat ja kaiken muun teollistumisen tuoman elintason nousun, ei mäkitupalaisuus selvästi aina lähde yhdessä sukupolvessa. Sielunmaisemaltaan monet olisivat sopineet paremmin 1500-luvun kyläyhteisöön kuin moderniin yhteiskuntaan.
Ei toki voi yleistää kaikkiin tai edes useimpiin tämän ikäluokan vanhempiin, mutta kysymys on todellisesta ilmiöstä, sillä 70-luvun lasten ketjussa ja tässä toistuvat satoja kertoja samat aiheet: rakkaudettomuus, perheväkivalta, alkoholismi, tunnekylmyys, omien tunteiden käsittelemättömyys, lasten nöyryytys ja mitätöinti, joka hetken täyttäminen turhalla työllä, muiden kyttäys ja haukkuminen, epäkypsä suhtautuminen seksuaalisuuteen, raivosiivoaminen, marttyyriksi heittäytyminen... Elintaso kasvoi, mutta henkinen pääoma ei pysynyt mukana. Tässä olisi aika kiinnostava väitöskirjan aihe.
Totta joka sana. Aamen.
Meillä mökillä oltiin joka viikonloppu ja se oli työleiri. Aina oli jotakin työtä. Lapsuuden ja nuoruuden vkl meni mökillä töitä tehden. Kun muutin kotoa, en käynyt mökillä 10 vuoteen. Vasta 3 kybäsenä aloin taas käymään mökillä.
Pysykää hyvät ihmiset poissa niiltä mökeiltä. Meillä ei ole koskaan mökkiä ollutkaan, eikä tulisi mieleenkään mennä mihinkään alkeelliseen mökkiin elämään keskiaikaa. Mielelläni liikun kuitenkin luonnossa ja metsä nimenomaan rauhoittaa ja rentouttaa. Onneksi tänä päivänä ei kenenkään tarvitse viljellä mitään jos ei halua. Voi ostaa kaupasta ja vaikka maata vaan.
Työleiri463 kirjoitti:
Meillä mökillä oltiin joka viikonloppu ja se oli työleiri. Aina oli jotakin työtä. Lapsuuden ja nuoruuden vkl meni mökillä töitä tehden. Kun muutin kotoa, en käynyt mökillä 10 vuoteen. Vasta 3 kybäsenä aloin taas käymään mökillä.
Mun suurten ikäluokkien mökeille (mun vanhemmilla 2 mökkiä) ei ole mitään asiaa, ei edes päiväkylässä. Vahtivat kuin haukka että kukaan vaan ei saa mitenkään hyötyä heidän omaisuudestaan. Omat lapset ei myöskään.
Kerran tein sen virheen että vuokrasin toisen mökin, 500e /vko. Kun menin mökille (maksoin etukäteen) siellä oli oikeasti TYÖLISTA, ja helvetin pitkä sellainen. Perunamaata, kasvimaata, räystäänalusmaalausta ja ulkohuussintyhjennys.
Kun en kaikkea ehtinyt tekemään (olin sentään maksanut viikosta) saivat vanhukset sitten raivarit ja tulivat linjoja pitkin silmille. Huusivat luuriin että ikinä et saa mökkiä köyttä, senkin laiska ja kiittämätön kakara! Että et töitä viitsinyt tehdä vaikka mökkikin lainattiin! (Huomatkaa siis että MAKSOIN -mökistä ja silti piti raataa siellä).
Sen koomin en ole mökeillä käynyt. Kukaan lapsista ei siellä saa käydä (ja se on toki heidän oikeus määrätä niin) mutta siellä ne kaksi mökkiä töröttää käyttämättöminä ja yleensä tyhjinä.
Onneksi oma lapsuus oli juuri toisin. Kirjoja oli kotona kymmeniä hyllymetrejä, lukemista arvostettiin ja kaikkea sai kokeilla ja kannustettiin ilman pakottamista mihinkään. Kun ensimmäiset kotitietokoneet alkoivat yleistymään, ei tarvinnut pyytää sellaista kun aloite tuli vanhemmilta. Lopputuloksena aikuisena tohtorin tutkinto alalta ja nykyisin niin korkea elintaso ettei enää tarvitsisi tehdä töitä lainkaan. Mutta miksi lopettaisin sellaisen asian tekemisen jota olen suurella intohimolla tehnyt aina.
Vierailija kirjoitti:
Ahkera Liisa kirjoitti:
<<Itse asiassa todella yleistä. Monessakin lehdessä ollut juttua että suurilla ikäluokilla jopa 15% on persoonallisuushäiriö. Yleisesti se on 5% väestöstä. Todella monen tuttuni vanhempi on myös narsisti, psykopatti tai antisosiaalinen.>>
Kerropa edes yksi lehti jossa tuollainen juttu on ollut. Epäilen vahvasti että valehtelet eikä tuollaista tutkimusta ole olemassakaan.
No mäkin luin tuon sama, oli voi hyvin - lehdessä. Ylipäätään on tiedosa että tuo on paljon paljon luultua yleisempää.
En epäile etteikö näin olisi, mutta olisi mielenkiintoista lukea tuo artikkeli jos sen jostain löydät.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi oma lapsuus oli juuri toisin. Kirjoja oli kotona kymmeniä hyllymetrejä, lukemista arvostettiin ja kaikkea sai kokeilla ja kannustettiin ilman pakottamista mihinkään. Kun ensimmäiset kotitietokoneet alkoivat yleistymään, ei tarvinnut pyytää sellaista kun aloite tuli vanhemmilta. Lopputuloksena aikuisena tohtorin tutkinto alalta ja nykyisin niin korkea elintaso ettei enää tarvitsisi tehdä töitä lainkaan. Mutta miksi lopettaisin sellaisen asian tekemisen jota olen suurella intohimolla tehnyt aina.
Tällaisia viestejä ei saisi kirjoittaa, tämä nimenomaan herättää ahdistusta.
Vierailija kirjoitti:
Sitä vaan että ihan jokaisella on oikeus ajatella niin että suuret ikäluokat on paskoja vanhempia ja pahoja. Kukaan ei voi toiselle tulla käskemään että et saa ajatella noin tai että väärin ajateltu.
Sillä toisella on syynsä ja oikeus ajatella niin.
Ihan vapaasti saat ajatella, mutta älä julista ääneen, että suuret ikäluokat ovat paskoja vanhempia. Ihan itses vuoksi. Olethan nähny mitä siitä seuraa. Jotkut ei ole kanssasi ihan samaa mieltä. Eivät he sinun omia kokemuksiasi kiellä. Näitä ketjuja käy läpi monet, vaikkeivat peukuttelekkaan. Sitten sun tulee paha mieli kun joku sanoo muuta. Ethän voi ketään estää avoimeen palstaan tulemasta.
Täällä oli puhe Helena Jouppilan kirjasta, jossa äiti huonosti kohteli. Hän oli itse sitä suuret ikäluokat paskoja vanhempia ikäluokkaa, mutta hän kasvatti omat lapsensa rakkaudella. Hän on muistaakseni - 50 syntynyt. Hän ei ollut sitä mieltä että suuret ikäluokat on kaiken pahan alku ja juuri. Hän näki muita syitä. Jos et ole lukenut kirjaa niin lue. Siitäkin voi saada vertaistukea. Hän myöskin kertoi tv-haastattelussa, että oli yllättynyt miten paljon hän sai positiivista palautetta samoin kokeneilta kun uskalsi rikkoa tätä äiti myyttiä.
Veljeni lapset on harrastuksissa joka päivä. Ei yhtään vapaata aikaa. On sitä nykyäänkin.
Vierailija kirjoitti:
Työleiri463 kirjoitti:
Mun suurten ikäluokkien mökeille (mun vanhemmilla 2 mökkiä) ei ole mitään asiaa, ei edes päiväkylässä. Vahtivat kuin haukka että kukaan vaan ei saa mitenkään hyötyä heidän omaisuudestaan. Omat lapset ei myöskään.
Kerran tein sen virheen että vuokrasin toisen mökin, 500e /vko. Kun menin mökille (maksoin etukäteen) siellä oli oikeasti TYÖLISTA, ja helvetin pitkä sellainen. Perunamaata, kasvimaata, räystäänalusmaalausta ja ulkohuussintyhjennys.
Kun en kaikkea ehtinyt tekemään (olin sentään maksanut viikosta) saivat vanhukset sitten raivarit ja tulivat linjoja pitkin silmille. Huusivat luuriin että ikinä et saa mökkiä köyttä, senkin laiska ja kiittämätön kakara! Että et töitä viitsinyt tehdä vaikka mökkikin lainattiin! (Huomatkaa siis että MAKSOIN -mökistä ja silti piti raataa siellä).Sen koomin en ole mökeillä käynyt. Kukaan lapsista ei siellä saa käydä (ja se on toki heidän oikeus määrätä niin) mutta siellä ne kaksi mökkiä töröttää käyttämättöminä ja yleensä tyhjinä.
Tätä juttua en kyllä voi uskoa. Ja kuinka ihmeessä joku voi olla niin tyhmä, että maksaisi vamhempiensa mökistä 500e viiikosta kun kesäaikaan noita saa hienoja lukaaleja muutamalla satasella. Aivan uskomatonta, kyllä näissä on pistetty kermaa kakun päälle rankasti. Aika ei ole näköjään kullannut kaikilla muistoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko kaikki ”orjuutetut” eläneet maalla? Kun on puhe risusavotoista yms, niin oletan että olette..
Kaupungissa oli niin vähän tehtävää, oman huoneen siivous, viikkosiivous, koiran lenkitys, helppoa oli N49.
Kaupungissa. Ja kyllä työtä piisasi. Imurointi, siivous, tiskaus, pyykinpesu, joka päivä ruoka piti laittaa viideksi, silitys, hyllyjen siivous ja järjestely, nurmikon leikkuu, halkojen hakkuu, takkapuiden ksnyo, takan lämmitys, saunan lämmitys, kasvimaan kitkentä, pensasaidan leikkuu, renkaiden vaihto (kyllä, minä tyttölapsi tein sen jostain 13v iästä eteenpäin).
Kivasti kaikki naisten JA miesten työt oli mulla. En ehtinyt leikkiä, en ehtinyt tavata kavereita, lopulta se johti siihen että olin yksin.Mikäs kaupunki tämä on missä on kasvimaat ja takkapuut?
Helvetti nyt taas, joka omakotitalossa on pihatyöt ja takat ja saunat. Kerrostalotyperys.
Vain todella luksus omakotitaloissa on meillä päin kasvimaat ja takat. Tontit on pienet ja takat on saneerattu pois kun ei ole suvun maita mistä saisi takkapuut.
Ai jaa. Kyllä täällä asumassani pikkukaupungissa varmasti joka omakotitalossa on takka ja piha-alue, vaikka ei olisikaan luksustalo :) Et taida olla paljoakaan nähnyt kotimaata tai ihmisten asumismuotoja.
Ei tarvitse asua pikkukaupungissa, ihan täällä parjatussa Itä-Helsingissäkin on pilvin pimeim isoja ja pieniä omakotitaloja ja - alueita. Kyllä niisä useimmissa on puutarhat ja takat ym. Tiedoksi vaan niille jotka luulevat ko paikan olevan slummi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työleiri463 kirjoitti:
Kun en kaikkea ehtinyt tekemään (olin sentään maksanut viikosta) saivat vanhukset sitten raivarit ja tulivat linjoja pitkin silmille. Huusivat luuriin että ikinä et saa mökkiä köyttä, senkin laiska ja kiittämätön kakara! Että et töitä viitsinyt tehdä vaikka mökkikin lainattiin! (Huomatkaa siis että MAKSOIN -mökistä ja silti piti raataa siellä).Sen koomin en ole mökeillä käynyt. Kukaan lapsista ei siellä saa käydä (ja se on toki heidän oikeus määrätä niin) mutta siellä ne kaksi mökkiä töröttää käyttämättöminä ja yleensä tyhjinä.
Tätä juttua en kyllä voi uskoa. Ja kuinka ihmeessä joku voi olla niin tyhmä, että maksaisi vamhempiensa mökistä 500e viiikosta kun kesäaikaan noita saa hienoja lukaaleja muutamalla satasella. Aivan uskomatonta, kyllä näissä on pistetty kermaa kakun päälle rankasti. Aika ei ole näköjään kullannut kaikilla muistoja.
Tämä onkin Valehtelijoiden klubi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työleiri463 kirjoitti:
Et taida tietää mökkien hinnoista mitään, olen siis tuo joka maksoi 500e/vko. Tässä oman kaupungin lähistöllä vuokramökit on alkaen 700e viikko, päätyen 1200e viikko. Ihan vaan tiedoksesi...
Meillä myös samaa että vanhemmat vahtii omaisuuttaan kuin haukka, kukaan ei saa mitään käyttää tai lainata, ja eivät suostuisi mistään hinnasta mökkiään vuokraamaan vaikka tarjoaisi 2000e viikosta. Koska ajatuksena on aina se että se on HEIDÄN ja kukaan muu ei saa siitä saada iloa tai hyötyä.
Kaiken ovat saaneet lahjana OMILTA VANHEMMILTAAN, siis myös sen mökin ja tontin... vastaavasti omia lapsiaan eivät ikinä ole auttaneet mitenkään ja siellä mökillä ei saa edes käydä.
Ihan ookoo joo, varmaan ovat onnellisia. Mutta jos mulla olisi mökki niin se ei olisi mikään oikea ihana mökki jos sinne ei voisi tulla omat lapset ja lapsenlapset.
Elämän tarkoitus on vähän niinkuin auttaa ja tukea läheisiään ja välittää läheisistä ja toki muistakin. Tämä ei ole lainkaan vanhempieni näkökulma, he istua töröttävät kaksin mökissään ja vahtivat tiluksiaan, esim ajelevat vahtimassa metsäpalstaansa jos vaikka joku siellä kävelee. Ovat ajaneet sieltä retkeilijät pois. Eivät tajua jokamiehenoikeutta.
Mun vanhemmilla on surkea perintömökki ja luulevat että se on miljoonaomaisuus. Ovat laittaneet sitä vuokralle jonkun järjestön kautta (oliko lomarengas? ) ja pyytävät 1000e viikko.
Se mökki on oikeasti kamala, sellaisen samean likaisen järven rannalla :)
Tänä päivänä päiväkodeissa ja kouluissa kiusataan vielä enemmän ja nuoret joutuu jonottamaan pitkiä aikoja saadakseen apua ongelmilleen. Aika moni syö lääkkeitä. Avohoito ei välttämättä riitä. Sairaaloihin on tungosta ja osa joutuu nukkumaan jopa lattioilla. Ikävää, mutta totta. Ja olen eri kirjoittaja kuin hän ja olen 28 vuotias.