Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Säästämisestä

Vierailija
24.04.2021 |

Lueskelin aamulla lehtijuttua Heidi Sohlmannin rahan käytöstä. Pisti silmään että ilmeisesti akuutti työttömyys oli helpottanut ja nyt käytti viikossa 900€, jossa oli mukana hotelliyöpymimen. Olisi siis ollut laittaa ainakin sen juhlimisen verran säästöön mutta halusi nauttia elämästä.

Jotenkin jäin miettimään omia valintojani; työttömyys on hirveä mörkö itselleni; säästän ja soimaan itseäni aina kun oikeasti voisin säästää vielä enemmänkin. Palstalta luen jutut kaikista, jotka elää pääomatuloilla ja silti säästää ja sijoittaa kaiken, mitä tarjousjuuressosekeiton ja vessapaperin jälkeen jää jäljelle. Ja samaan en pysty.

Tällä hetkellä olen hyvätuloinen mutta työahdistunut eikä työpaikan säilyminen ole mitenkään varmaa. Sijoituksissa on jotain 200 000€ tietämillä mutta niiden pääomatuloilla ei pysytä hengissä. Lisäksi on myös asuntolainaa ja kaksi vaikeasti myytävää ja jatkuvaa ylläpitoa vaativaa omistuskiinteistöä.

Miten ihmeessä löytää oma rauha sen suhteen paljonko tuloistaan säästää? Mitä käyttää niihin asioihin joista nauttii?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

riippuu ihan kulurakenteestasi ja sijoitustesi tuotosta. Kyllä minä minun salkkuni tuotoilla voin elämiseni hoitaa muilta osin paitsi lainan lyhennykset jäisivät hoitamatta. Pääomatulot + työttömyyskorvaus jo vastaavasti riittäisi molempiin.  Sijoitan silti lisää tuottavasti ja pyrin lisäämään pääomatulojani viikottain. Kun joka viikko pystyy lisäämään pääomatulojaan vaikka vähän, niin vuodessa se jo tekee ihan merkittävän potin lisätuloja.

Vierailija
2/7 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnon humblebrag.

0/5

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä saat pääomatuloja viikottain? Sijoittamalla USA:n markkinoille ja hoitamalla itse kaiken paperisodan ja verot? Rahastosäästämisellä ei saa mitään tuloa (ainoastaan laskennallisen kasvutuoton) ; sijoitusasunnon vuokratulo on pisara meressä ja menee asunnon remontoimiseen. Osaketuotto muutaman kymppitonnin salkulla on kymppejä kuukaudessa. jne Vasta lähemmös miljoonan euron kokonaissalkulla pääsisi sellaisiin pääomatulomääriin että sillä eläisi keskiluokkaista omakotielämää. Ja verottaja vie joka välissä oman osansa.

Vierailija
4/7 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästäminen on helppoa kun aloittaa riittävän aikaisin. Elämä ja valinnat pitää ennakoida ja budjetoida.

Vierailija
5/7 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on olennaista miettiä, mitkä on niitä asioita, joista itse oikeasti nauttii, käyttää rahaa niihin ja säästää asioissa, jotka eivät ole itselle niin tärkeitä.

Kyllä minä käytän mieheni kanssa reilusti rahaa matkusteluun ja hyvissä ravintoilassa syömiseen silloin, kun nämä ovat mahdollisia. Varasin juuri meille syyskuuksi 3500 euron hintaisen (yhteensä kahdelle) matkan. Toivottavasti tilanne on sellainen, että silloin pääsee matkustamaan (pystyn perumaan matkan kolme päivää ennen lähtöä ilman kuluja).

Mutta toisaalta meillä ei ole autoa, vaan käytämme joukkoliikennettä, en omista yhtään merkkilaukkua, ja viimeksi kuluneen vuoden aikana olen käyttänyt alle 500 euroa vaatteisiin, alle 50 euroa kosmetiikkaan ja 0 euroa kampaajaan.

Jos sinulla on jatkuva murhe rahojen riittävyydestä, vaikka tulosi riittävät hyvin elämiseen, niin sitten todellinen ongelmasi ei välttämättä ole rahan riittävyys, vaan jostain muusta johtuva epävarmuus.

Vierailija
6/7 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sinulla on jatkuva murhe rahojen riittävyydestä, vaikka tulosi riittävät hyvin elämiseen, niin sitten todellinen ongelmasi ei välttämättä ole rahan riittävyys, vaan jostain muusta johtuva epävarmuus.

Huoli tulevasta, riittääkö rahat jos työt loppuu ts kultainen häkki.

Vierailija
7/7 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoli tulevasta, riittääkö rahat jos työt loppuu ts kultainen häkki.

Onko sinulla realistinen syy olettaa, että et saisi enää minkäänlaisia töitä, jos nykyinen työpaikka menee alta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yksi