Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alan pikkuhiljaa inhota viikonloppuja

Vierailija
24.04.2021 |

Kärsin jostain syystä viikonloppuisin unettomuudesta. Taas sen tuhannen kerran eilen menin normaalisti nukkumaan siinä klo 22 jälkeen. Olin väsynyt ja tunsin uneliaisuutta. Löysin nopeasti hyvän asennon ja rauhan, mut noin minuutin päästä olinkin täysin pirteä ja valvoin siitä sitten aamu viiteen.
Otin melatoniinia ja yritin rauhoittua mut turhaa oli. Nousin sitten jossain vaiheessa kokonaan sängystä pois ja menin olkkariin katsomaan tv:tä. Aamu viideltä tulin takaisin vuoteeseen ja hetken vielä pyörin siinä niin sitten nukahdin. Heräsin sitten jo 8.30

Tämä sama tulee toistumaan tänään. Näin on mennyt jo pitkään. Viikolla nukun yli 8h unet/yö. Teen kevyttä toimistotyötä.
En käytä alkoholia, enkä syö ennen nukkumaan menoa. Perjantain lähestyessä alkaa jo ahdistaa.
Nyt menee koko viikonloppu kireässä tunnelmassa. Yritän olla perheelleni mukava ja rento mutta oikeasti olen kireä kuin viulun kieli ja ne vaistoaa sen ja tuntuvat karttavan minua.
Mistä ihmeestä tällainen viikonloppu unettomuus voi johtua?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein sama. Uni tuli joskus kolmen maissa ja hereillä jo 8:30. Tässä nyt pienessä päänsäryssä juon kahvia.. Viikonloput menee aina ihme pöhnässä, eikä mitään jaksa tehdä vaikka kaikkea kivaa suunnittelisikin.

Vierailija
2/22 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uppendaali puppendaali

Uppis puppis

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melkein sama. Uni tuli joskus kolmen maissa ja hereillä jo 8:30. Tässä nyt pienessä päänsäryssä juon kahvia.. Viikonloput menee aina ihme pöhnässä, eikä mitään jaksa tehdä vaikka kaikkea kivaa suunnittelisikin.

Ihana kuulla että en ole ainut uneton. En tietenkään ole iloinen sun unettomuudesta vaan ehkä helpottunut että meitä on muitakin. Juuri itsekin pienessä päänsäryssä nautin kahvini ja nyt alan valmistautua kauppareissuun.

Ap

Vierailija
4/22 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työstressi purkautuu

Liian suuret odotukset viikonlopulle

Rytmi muuttuu

Vierailija
5/22 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä se sika!

Vierailija
6/22 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mene töihin sitten viikonloppuna, vaikka ei niin kevyisiin töihin. Voit tehdä vaikka ihan kunnon raskasta fyysistä työtä ja nukkua niin kuin kunnon työtä tekevät nukkuvat. Asia ratkaistu.

Vierailija
7/22 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi unettomuudesta pitää kärsiä? Sulla on joku solmu päässä tuon nukkumisen kanssa, kannattaa katkaista kierre vaikka lääkityksellä. Puolikas Imovane ja nukut hienosti yön. Piruako tuota valvoo ja perseilee sitten muille. Lääkäriin vaan juttelemaan.

Vierailija
8/22 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työstressi purkautuu

Liian suuret odotukset viikonlopulle

Rytmi muuttuu

Jep ja entäs ap liikunta? Minkälaista liikuntaa harrastit eilen? Harrastatko vain istumista ja käsien pientä heiluttelua, välillä kahvin hakemista? Minkälainen terveytesi ja peruskuntosi on? Miten syöt, mitä juot? Miten päiväsi etenee, mitä teet illalla? Minkälainen kotisi ihmisten välinen tunnelma on?

Työsi ei vaikuta kovin stressaavalle, joten ilmeisesti aiheutat itse itsellesi stressitilan viikonloppuun. Kierre jatkuu vain, koska et ilmeisesti edes yritä muuttaa mitään, vaan rähiset vain.

Vierailija
9/22 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää kärsiä huvikseen kirjoitti:

Miksi unettomuudesta pitää kärsiä? Sulla on joku solmu päässä tuon nukkumisen kanssa, kannattaa katkaista kierre vaikka lääkityksellä. Puolikas Imovane ja nukut hienosti yön. Piruako tuota valvoo ja perseilee sitten muille. Lääkäriin vaan juttelemaan.

Mun unettomuuteen on vain tarjottu Ketipinoria ja Mirtatsapiinia. Aivan hirveitä lääkkeitä kumpikin.

Vierailija
10/22 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä viikonloput on rankempia kuin työpäivät. Joudut huolehtimaan perheestä ja vaadit itseltäsi liikaa.

Odotushan on juuri päinvastainen, mutta äiti ei tosiaan viikonloppuina lepää, muut lepäävät.

Sovi niin että mies tekee ruuat ja käy kaupassa edes joka toinen viikonloppu.

Ei tarvitse suorittaa. Helppo toki sanoa näin, vaikeampi lakata suorittamasta sitä toksista perheenäidin roolia.

Vierailija
11/22 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mene töihin sitten viikonloppuna, vaikka ei niin kevyisiin töihin. Voit tehdä vaikka ihan kunnon raskasta fyysistä työtä ja nukkua niin kuin kunnon työtä tekevät nukkuvat. Asia ratkaistu.

Tämä on muuten totta. Liikunta sopivaan aikaan päivän aikana, fyysinen työ tai harrastus, aivokapasiteetti kunnolla käyttöön ja sen jälkeen rauhoittuminen, ruokailut sopivaan aikaan ja piristeet pois, myös sininen valo minimiin ja vaikka kirja käteen illalla.

Lääkityksestä en tiedä, itse en harrasta lääkkeitä, vaan korvaan ne niin pitkälle lääkkeettömillä tavoilla kuin pystyn, esimerkiksi liikunnalla ja kunnon ravinnolla.

Vierailija
12/22 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä viikonloput on rankempia kuin työpäivät. Joudut huolehtimaan perheestä ja vaadit itseltäsi liikaa.

Odotushan on juuri päinvastainen, mutta äiti ei tosiaan viikonloppuina lepää, muut lepäävät.

Sovi niin että mies tekee ruuat ja käy kaupassa edes joka toinen viikonloppu.

Ei tarvitse suorittaa. Helppo toki sanoa näin, vaikeampi lakata suorittamasta sitä toksista perheenäidin roolia.

Veikkaan, että ap ei tee mitään ja siksi ei myöskään nukuta.

Vierailija
13/22 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun unettomuuteen on vain tarjottu Ketipinoria ja Mirtatsapiinia. Aivan hirveitä lääkkeitä kumpikin.

Ketipinor hyvin pienellä annoksella on mun loppuelämän lääke. Podettuani huonounisuutta itsestä riippumattomista syistä 40 vuotta en muuten pysty nukkumaan.

Olen herkkä äänille ja valolle, joten käytän myös korvatulppia ja pimennysverhoja.

Sitä oppii valvomaan yöt, jos muu perhe kolistelee ja kuorsaa koko yön, jos oma huone on autotallin, pesukoneen ja vessan välimaastossa ja ne muut perheenjäsenet eri vuorokausirytmissä.

En enää halua parisuhdettakaan, koska miehet kuorsaavat ja hyppäävät kusella koko ajan.

Vierailija
14/22 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tylsä mies.

Vierailija
15/22 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeile Zopinoxia. Minulla ainakin toimii hienosti. Mirtazapin oli minullakin täysi vikatikki.

Vierailija
16/22 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiantuntijatyö etänä tietokoneella vie voimat, enkä jaksa liikkua vapaa-ajalla. Siksi varmaan poden unettomuutta ja lihassärkyjä sekä päänsärkyä.

Vierailija
17/22 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuli ketipinorista sydämen tykytyksiä! Azona ja Tolvon aiheuttivat levottomia jalkoja joista poden muutenkin. Pahensivat oireita kymmenkertaisesti.

Mirtatsapiinin kanssa olin sumussa koko päivän ja sammalsin, törmäilin huonekaluihin enkä selviytynyt töistä.

Vierailija
18/22 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota melatoniini aikaisemmin, noin tuntia ennen nukkumaanmenoa, eli tapauksessasi yhdeksän aikaan. Kaikille melatoniini ei toki toimi ollenkaan, mutta sen teho on parhaimmillaan silloin, kun se otetaan riittävän aikaisin, yöllä otettuna se saattaa jopa viivästyttää unensaantiaikaa. Melatoniinia ei siis enää kannata ottaa jos on jo valvonut aamuyön puolelle. Voit myös kokeilla ottaa melatoniinia joka ilta (samaan aikaan) vaikka viikon-kaksi, ja jatkossa sitten vaikka vain viikonloppuisin.

19/22 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että unettomuus vaivaa vain viikonloppuisin kertonee, että sille on psykologinen syy. Kuten joku luetteli: stressin purkautuminen, odotukset viikonlopulle ja siten ehkä paine virkistäytyä mm. nukkumalla kunnolla.

Tuohon on vaikea sanoa mitään, kun "älä stressaa" ei tunnetusti auta. Hyvä juttu on, että ongelma voi jossain vaiheessa korjautua itsestään.

Yksi mieto lääke unettomuuteen on väsyttävä antihistamiini Atarax. 

Vierailija
20/22 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa lisätä arkeen liikuntaa, vaikka pakolla. Esim jos ei muuten ehdi niin heitä lounastunnilla lenkki ja syö myöhemmin koneen äärellä. Tai suunnittele työpäivä niin että ehdit ennen sen alkua tai sen päätyttyä käydä lenkillä/tehdä lihastreeniä. Viikonlopulle sitten aikataulutat ulkoilua. Samoin miei kohtaavatko odotuksesi ja mielikuvasi sen viikonlopun todellisuuden - tuleeko stressiä, "suoritatko" vapaa-aikaa? <Jostain se johtuu että stressi purkautuu juuri silloin. 

Itse en lähtisi heti lääkekokeiluihin ennen kuin muita asioita kokeiltu. Heitä tähän meille kokeeksi sun viikonlopun rytmi - mitä kaikkea tavallisesti teet ja milloin. Ehkä sieltä löytyisi avain?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kahdeksan