Mitä nuo rikkinäiset housunpolvet viestittää
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne on tosi rumat.
Duudson Hildenilläkin oli telkkarissa rikkinäiset housut. Ei näyttänyt hyvältä.Näille nauretaan joskus, kunhan aikaa on kulunut.
60-luvulla tädeilläni oli tekoripset ja -tukka. Nää typerät jutut tulee aika-ajoin "muotiin" ja sitten taas unohtuu. Onneksi.
Itselläni oli 70-luvulla tosi leveät farkkujen lahkeet ja niitä näkee taas. Oli myös Hai-saappaat, joihin tungettiin ne housujen lahkeet taakse.
Olin kouluikäinen -70 luvulla. Muistan, kun leveät lahkeet meni helposti polkupyrän ketjujen väliin. Silloin oli muotia myös sellaiset isot ja paksukahvaiset kammat. Sitä kampaa pidettiin näkyvästi takataskussa. Ja kun koulussa nousi pulpetista ylös, niin se kampa tarttui tuolin selkänojaan ja tuoli nuosi myöskin ylös.
Kuka muistaa kammat?
Minä muistan sen kamman. 😊
Mulla on se tallella vieläkin. Sellaisen tukkasoljen muistan 60-luvulta, että siihen laitettiin sellainen "piikki" pitämään hiuksia. Vaikea kuvailla.
En tiedä minkä ikäinen ap. olet, mutta nykyään rikkinäiset housut saa paljon helpommin kuin ennen.
Joskus 60- tai 70-luvulla jouduttiin käymään soramontulla ja otettiin hiekkaa ja mursketta ja hankattiin niillä, jotta saatiin kuluneet farkut.
Jossakin vaiheessa käytettiin saksia ja reikiin virkattiin kukkia ja ommeltiin iloisia paikkoja kankaasta.
Nykyään teinien ja nuorten pukeutuminen on niin lutuista ja järkevää, jos sitä vertaa aikaisempiin vuosikymmeniin esim. 60-luvulle, jolloin tytöt käyttivät minihametta ja nailonin jäätyi jalkoihin ja isät joutuivat sulattelemaan niitä lämpöpuhaltimella.
Kukaan ei käytä kivipestyjä farkkuja. Milloinkahan ne tulee muotiin?
Mun lempifarkut on vanhat levikset ysäriltä. Kuluneet rikki polvista ja vähän muualtakin. Mutta rakastan niitä jo silloin ja rakastan yhä.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä minkä ikäinen ap. olet, mutta nykyään rikkinäiset housut saa paljon helpommin kuin ennen.
Joskus 60- tai 70-luvulla jouduttiin käymään soramontulla ja otettiin hiekkaa ja mursketta ja hankattiin niillä, jotta saatiin kuluneet farkut.
Jossakin vaiheessa käytettiin saksia ja reikiin virkattiin kukkia ja ommeltiin iloisia paikkoja kankaasta.
Nykyään teinien ja nuorten pukeutuminen on niin lutuista ja järkevää, jos sitä vertaa aikaisempiin vuosikymmeniin esim. 60-luvulle, jolloin tytöt käyttivät minihametta ja nailonin jäätyi jalkoihin ja isät joutuivat sulattelemaan niitä lämpöpuhaltimella.
Minä en muista tuota. Mulla oli semmoset farkut, jotka pysyi pystyssä itsekseen. Peltihousut?
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen olet ap? Joko olet elänyt nuoruutesi ennen 80-luvun revittyjä farkkuja tai sitten niiden jälkeen, eli olet tosi vanha tai liki teini vielä. :)
Minä olen "tosi vanha" eli n. 70v ja minun elinaikanani on revityt farkut olleet useamman kerran muotia, ainakin 60-luvulla, joskus 80-luvun, jolloin sai niitä jo kaupasta. Minulla on ollut käytössä useammat revityt farkut käytössä, silloin kun ne oli muotia.
Jossakin vaiheessa käytettiin myös pillifarkkuja, jotka laitettiin selällään jalkaan, muuten niitä ei olisi onnistunut saamaan päällensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en muista tuota. Mulla oli semmoset farkut, jotka pysyi pystyssä itsekseen. Peltihousut?
Olisiko ollut aikaa, tuon jälkeen, kun muotia oli "kivipestyt farkut" ja ne oli aluksi hirveän kalliit ja vaikea ostaa Suomesta. Vanhoja farkkuja sitten hangattiin hiekalla, murskeella ja pyykkiharjalla, jotta niistä saatiin kuluneen näköiset ja risat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko ollut aikaa, tuon jälkeen, kun muotia oli "kivipestyt farkut" ja ne oli aluksi hirveän kalliit ja vaikea ostaa Suomesta. Vanhoja farkkuja sitten hangattiin hiekalla, murskeella ja pyykkiharjalla, jotta niistä saatiin kuluneen näköiset ja risat.
Mulla oli kivipestyt farkut ja niiden taskusta löytyi oikeasti kivi. 😄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne on tosi rumat.
Duudson Hildenilläkin oli telkkarissa rikkinäiset housut. Ei näyttänyt hyvältä.Näille nauretaan joskus, kunhan aikaa on kulunut.
60-luvulla tädeilläni oli tekoripset ja -tukka. Nää typerät jutut tulee aika-ajoin "muotiin" ja sitten taas unohtuu. Onneksi.
Itselläni oli 70-luvulla tosi leveät farkkujen lahkeet ja niitä näkee taas. Oli myös Hai-saappaat, joihin tungettiin ne housujen lahkeet taakse.
Olin kouluikäinen -70 luvulla. Muistan, kun leveät lahkeet meni helposti polkupyrän ketjujen väliin. Silloin oli muotia myös sellaiset isot ja paksukahvaiset kammat. Sitä kampaa pidettiin näkyvästi takataskussa. Ja kun koulussa nousi pulpetista ylös, niin se kampa tarttui tuolin selkänojaan ja tuoli nuosi myöskin ylös.
Kuka muistaa kammat?
Mulla on se tallella vieläkin. Sellaisen tukkasoljen muistan 60-luvulta, että siihen laitettiin sellainen "piikki" pitämään hiuksia. Vaikea kuvailla.
Hauska tuo kampa, en ole kuullutkaan tuollaisesta paksukahvaisesta :) Jollain rasvatukkafiftareilla kait oli sellainen pieni kampa aina takataskussa, ja vaareilla (ainakin 80-luvulla kun itse olin lapsi).
Tuollaisia tukkasolkia muistan itsekin nähneeni. Saattoivat olla esim. kuvioitua nahkaa jonka reikiin työnnettiin puupiikki. Pitikö se sitten hiuksia kuinka hyvin kiinni, en tiedä.
Luulisi että esim. kyynärpäät kuluu vaatteista helpommin puhki. Tai legginsit repeää. Miksi sellaisia ei näy katukuvassa?
Viestittää, että ovat olleet paljon kontillaan, ja haluavat, että muutkin sen tietävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne on tosi rumat.
Kuka muistaa kammat?
Mulla on se tallella vieläkin. Sellaisen tukkasoljen muistan 60-luvulta, että siihen laitettiin sellainen "piikki" pitämään hiuksia. Vaikea kuvailla.Hauska tuo kampa, en ole kuullutkaan tuollaisesta paksukahvaisesta :) Jollain rasvatukkafiftareilla kait oli sellainen pieni kampa aina takataskussa, ja vaareilla (ainakin 80-luvulla kun itse olin lapsi).
Tuollaisia tukkasolkia muistan itsekin nähneeni. Saattoivat olla esim. kuvioitua nahkaa jonka reikiin työnnettiin puupiikki. Pitikö se sitten hiuksia kuinka hyvin kiinni, en tiedä.
Tuommoisia ne kammat oli. Ja se piti olla näkyvästi takataskussa.
https://ninja.fi/products/muovinen-kampa-3010300004?variant=19648834699…
Polkupyörissä oli rodeosarvet, pitkä satula ja "jappirauta".
https://fi.wikipedia.org/wiki/Rodeopy%C3%B6r%C3%A4
Ja telkkarista tuli loputtomasti venäjän kielikursseja, kahdelta mustavalkoiselta kanavalta.
Mummolassa piti juoda rymd nimistä mehulitkua. Miehillä oli pulisongit, parta ja järjettömän iso koivistolaiskarvalakki. Nylon paita. Kesällä oli aurinkoista ja talvella oli paljon lunta.
Semmoinen oli minun -70 lukuni.
Niin ja Kekkonen.... ihan joka paikassa oli Kekkonen ja Bresnev
No minä olen ihan aikuinen ja ostan kaikki farkut ihan ehjinä. Noita valmiiksi rikottuja en osta. Farkut kuluu käytössä. Yleensä ovat jonkin aikaa vielä käyttökelpoiset, vaikka polvissa vähän reikää. Ainakin kotona. En laita rikkinäisiä minne vaan päälle.
Tällä hetkellä on melkein kaikissa farkuissa kulumaa. En tykkää käydä ostoksilla joten odottaa sitä että saan aikaiseksi (tällä hetkellä myös paljon muuta tekemistä elämässä)