Meillä kahden aikuisen taloudessa KIHOMATOJA? Mistä ihmeestä noi on voineet tulla??
Olen itse etätöissä, mies käy töissä normaalisti. Meillä ei ole lapsia emmekä ole olleet tekemisissä lapsiperheiden kanssa. Mistä helkkarista noi pirulaiset on voineet tulla? Kotona on siistiä ja puhdasta, peseydymme päivittäin :(
Kommentit (54)
Ei niihin kuole.. huoh. Tämäkö on nyt seuraava hysterian aihe?
Vierailija kirjoitti:
Mies on kairannut toista naista tai miestä tuhkaluukkuun.
Näitä persereiän kairaajia tuntuu olevan nykyään joka paikassa. Yök!
Kylläpäs jaksan vielä, mutta sen lisään vielä, että yksi todennäköinen syy on, että 80-l kihomadot olivat melkein kadonneet. Niinpä koulutus ja opastus unohtui vuosikymmeniksi. Nyt ongelma on yhtäkkiä kamalampi kuin ikinä, eikä aikuiset ymmärrä edes kantavansa niitä. Suurin osa luulee tuntemusten johtuvan tulisesta ruuasta tai peräpukamista.
Toinen ongelma on lääkepelko. Merkittävä osa vanhemmista ei hoidata lastensa kihiksiä mitenkään tai käyttävät poppaskonsteja (papaija ym).
- se kihomato-tutkija
Vierailija kirjoitti:
Ja jatkan vielä, että kihomatojen määrä on räjähtänyt viidessä vuodessa. Nyt etsitään syytä. Tällä hetkellä vaikuttaa, että aikuiset tartuttaa niitä enemmän.
- se tutkija
Ei varmaan sovi sanoa mutta rikkauksilta saattaa tulla siinä missä reppureissaajilta jotka käyvät missä lie motelleissa. Suomessa olivat aika harvinaisia, samoin kuin täit. Itselle tarttui ruotsissa, kannattaa välttää maita joissa hygieniataso on mitä on.
Sitten tullut luteita jotka nekin onnistuivat hävittämään maasta, mutta nykyisin kaikki tarttumatauditkin tahtovat maahan. Ollut näistä neuvojakin välillä, haulla tollanen, siinä ihmettelevät että uskaltaako kirppiksiltä ostaa. Ei kannata ainakaan huonekaluja jollei kyseessä ole heteka.
https://www.vauva.fi/keskustelu/2565256/myrkyille_vastustuskykyisia_lut…
Varsinainen ongelma kuitenkin tartuntatauteja levittävän hallituksen ohella ovat puutiaiset. Koirat yleistyvät ja turkeissa leviävät.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2021/03/17/uskaltaako-luonnossa-enaa-liik…
https://tukahdutusstrategia.fi/
https://www.koiratpunkkejavastaan.fi/kuinka-puutiainen-tarttuu-koiraasi/
Ihan ne voi tosiaan saada ovenkahvoista, hissin napeista, ostoskärryistä. Jos pistää sormiaan suuhun.
Meillä on ollut viisi vuotta kihomatoja. Viisi vuotta!!! Joka vuosi useampi kuuri Vermoxia. Pyrvinistä ei ole mihinkään. Itken joka kerta kun se hullu siivous ja lääkitseminen taas alkaa. Mielenterveys jo mennyt tämän vuoksi. Nuorin lopettaa päikyn keväällä. Loppuisiko sitten?
Kihomadon voi saada ihan mistä tahansa. Oven kahvat, julkiset vessat, lelut, tavarat kaupan hyllyllä jne. Kun luin tuon kihomatoinfon, päätin, että käytän aina hanskoja kaupassa.
Onnea vaan sillekin porukalle, joka kehuu, ettei pese käsiään wc-käynnin jälkeen turhan takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsella oli ja päiväkodista tuli. Ilmeisesti lapset voi saada myös maaperästä syötyään esim. multaa. Ovat yleisiä juuri lapsilla. Kannattaa pestä käsiä ja pitää kynnet lyhyinä.
Lähdettä tälle multajutulle? Meille tuli jossain vaiheessa useasti vuodessa kihomatoja, päiväkodin ovessa oli kestona lappu niistä. Anoppini paikansi syyn meihin ja siihen, että meillä syödään oman puutarhan juureksia melkein vuoden ympäri. Käski ostaa jatkossa perunat ja porkkanat kaupasta, on lasten kiusaamista tartuttaa heihin jatkuvasti kihomatoja puutarhastani. Mä en usko tätä, miten ihmisen loinen elää mullassa ja pystyy tartuttamaan?
Peseekö anoppi itse tassunsa ennen kuin laittelee ruokia pöytään?
Loraus etikkaa veteen ja istumaan maljaan jonka laitatte vaikkapa vessan istuimen päälle. Huomenna on pois.
Meillä sama tilanne:)
Käytiin miehen serkun(9v) synttäreillä toissapäivänä. Eilen tuli viesti,että pojalla kihomatoja. Tänään molemmilla möyrii niitä pirun loisia suolessa. Vedettiin Pyrvinit napaan ja toivotaan parasta.
En kestä tätä! Kolmeen vuoteen näitä ei ole ollut ja nyt taas! Mistä helkatista ne tulee! 😭😭😭
Tällä kertaa ei ehtinyt olla mitään oireita, satuin vain vilkaisemaan paperiin pyyhkimisen jälkeen ja siinähän se kiemurteli. Lapset jo isoja eikä kukaan ole oireillut. Aiemminkaan muut perheestä ei ole oireillut, vain minä, ja joka kerta olen myös nähnyt ne itselläni.
Entäs jos joku muu perheestä on se kantaja, mutta ei oireile? Mies ainakin vähättelee asiaa, kun ei hän oirehdi. Siivous jää aina yksin mun vastuulle. En raavi takapuoltani, pesen käteni hyvin vessan jälkeen ja ennen ruoanlaittoa/ syöntiä, en ole tekemisissä pienten lasten kanssa, en syö lounaspaikoissa, työkavereilla ei ole pieniä lapsia, en käy kuntosaleilla tms., oikeastaan vain ruokakaupassa silti minä kannan näitä aina!
Mietin taas, että minkä verran niitä munia voi olla tekstiileissä ja missään muilla pinnoilla kuin ehkä hanoissa, ovenkahvoissa ja muissa käsin koskettavissa pinnoissa? Koska ei meillä kukaan kulje ilman vaatteita tai nuku ilman vaatteita. Voiko niitä munia oikeasti karista peräaukolta, jos housut on aina jalassa??? Miehellä on kyllä inhottava tapa pitää pyyhettä kuivumassa keittiössä tuolien selkänojilla.
Ihan tosi lannistava ajatus vaan taas se hirveä siivousrumba ja kaikkien tekstiiien pesu. Voiko niitä munia oikeasti päätyä kaikkialle, jos kukaan ei kulje takapuoli paljaana ja kaivele takapuoltaan?? Haluaisin selvitä tästä ihan pelkällä normaalilla petivaatteiden ja pyyhkeiden vaihdolla ja normaalilla siivouksella. En jaksa aloittaa mitään kaiken pesua ja punausta, kun kukaan ei edes auta. 😭
pyrvin ei tehoa niin hyvin matoihin koska se vain lamauttaa madot eikä tee mitään toukille ja munille...vermox taas tappaa madot sekä toukat sentakia on vermoxilla helpompi päästä madoista eroon. kihomadoilla ei ole mitään koukkuja tms.lapamadolla kylläkin. Vermox ilman reseptiä - https://euhealth247.com/fi/drug/vermox
Meillä mies oli saanut Ukrainalaiselta huoralta kihomatoja, väitti että on työkaveri. Pyh!
Lähdettä tälle multajutulle? Meille tuli jossain vaiheessa useasti vuodessa kihomatoja, päiväkodin ovessa oli kestona lappu niistä. Anoppini paikansi syyn meihin ja siihen, että meillä syödään oman puutarhan juureksia melkein vuoden ympäri. Käski ostaa jatkossa perunat ja porkkanat kaupasta, on lasten kiusaamista tartuttaa heihin jatkuvasti kihomatoja puutarhastani. Mä en usko tätä, miten ihmisen loinen elää mullassa ja pystyy tartuttamaan?