Mikä se liuos jota purskutellaan ja joka pienentää tartuntariskiä
hammaslääkärissä? Mehiläisessä oli. En huomannut kysyä.
Kommentit (31)
Mulle sanottiin, että liuos sisältää jodia. Pari minuuttia piti purskutella. Käynnin jälkeen mulla tuli joku outo tulehdus, viikon oli ikeneet kipeänä, oli kaula-, korva-, leuka- ja silmäkipua sekä päänsärkyä. Ei oo ikinä ennen noin käynyt, käynnillä paikattiin yksi hammas. Mietin, että saattoiko se aine jotenkin aiheuttaa tommosen.
Olen käynyt tänä vuonna useamman kerran Mehiläisessä hammaslääkärissä, ja Betadinella on purskuteltu joka kerta.
Vierailija kirjoitti:
Vetyperoksidi todennäköisesti.
No ei todellakaan, sitä ei käytetä sisäisesti.
Betadinea:
Jodattu povidoni on desinfioiva, laajakirjoinen ja nopeavaikutteinen yhdiste, joka vaikuttaa bakteereihin, viruksiin, homeisiin, itiöihin, hiivoihin ja alkueläimiin.
Valmiste on tarkoitettu suun hygienian tehostamiseen, ikenien ja limakalvojen sairauksien, esim. ientulehdusten, suutulehdusten, suun hiivatulehdusten sekä kurkun ärsytyksen ja kurkkukivun, lievittämiseen ja pahanhajuisen hengityksen poistamiseen.
Vetyperoxidia mulle sanottiin sen olevan hammaslääkärissä kun antoivat purskuteltavaksi. Sitten se piti sylkäistä siihen samaan kuppiin.
Eikä se mitään tartuntoja estä, vaan hammaslääkäreille tulee parempi mieli kun aattelevat että koronat tapettu suusta.
Vierailija kirjoitti:
Vetyperoksidi todennäköisesti.
Kas ettei Kloriitti 😂
"Vetyperoksidi (H2O2) on endogeeninen, alle mikromolaarisina pitoisuuksina soluissa esiintyvä hapen metaboliitti. Se läpäisee veden tavoin biologisia kalvoja, mutta hajoaa nopeasti hapeksi ja vedeksi ympäristössä, jossa on katalaasia tai glutationiperoksidaasia, tai se reagoi hapettavasti biomolekyylien kanssa (1). Vetyperoksidin nielemisestä tai ruumiinonteloon laittamisesta (kirurgiassa) seuraa aineen nopea hajoaminen, ja muodostuvat happikuplat voivat aiheuttaa embolisaatiota joskus vakavin seurauksin (2,3,4). Paikallisessa kosketuksessa vetyperoksidi vaikuttaa ärsyttävästi tai syövyttävästi riippuen pitoisuudesta."
Vetyperoksidia ei ikinä käytetä sisäisesti, se syövyttää kudosta.
Vierailija kirjoitti:
Vetyperoxidia mulle sanottiin sen olevan hammaslääkärissä kun antoivat purskuteltavaksi. Sitten se piti sylkäistä siihen samaan kuppiin.
Eikä se mitään tartuntoja estä, vaan hammaslääkäreille tulee parempi mieli kun aattelevat että koronat tapettu suusta.
Tarkoitus on tuhota potilaan suun limakalvoilla olevaa sientä, bakteereja ja muuta töhnää, jottei niitä kulkeudu avoimista ientaskuista tai hampaiden halkeamista verenkiertoon.
Et ilmeisesti tajua mitään mistään.
Ainakin meillä terkkarissa se on "isodent vastaanoton suuvesi". Vetyperoksidia siinä on, tyyliin yhden prosentin verran.
Hammaslääkärissä minun piti porskutella jotain kirkasta nestettä. Kotiin minulle määrättiin viisaudenhampaanpoiston jälkeen klooriheksidiiniä, joka taas on punaista.
Vierailija kirjoitti:
Hammaslääkärissä minun piti porskutella jotain kirkasta nestettä. Kotiin minulle määrättiin viisaudenhampaanpoiston jälkeen klooriheksidiiniä, joka taas on punaista.
*purskutella.
Jos koronaa pelkäät, niin kurlaa käsidesillä.