Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maatiaiskissan hinta

Vierailija
23.04.2021 |

Olen seurannut jonkin aikaa tavallisten kotikissojen myyntiä netissä. Melko lyhyessä ajassa hinnat ovat pompanneet pilviin. Maatiaiskissanpennusta pyydetään yleisesti noin 400-900€. Näitä pentuja ei tietenkään rekisteröidä mihinkään eikä kukaan voi tietää millä tahdilla emolla teetetään pentuja. Lisäksi löytöeläinkodit ovat pullollaan omaa kotia etsiviä, nuoria kissoja. Teetetäänkö pentuja ihan rahastuksen tähden? Kyllä minusta kissalla on arvo eikä sen tarvitse ilmainen olla, mutta kun kotikissan hinta alkaa lähestyä rekisteröidyn rotukoiran hintaa niin väärään suuntaan ollaan menossa. Mitä mieltä?

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maatiaiskissan oikea hinta on 0€. Onneksi maaseudulta saa siihen hintaan.

Sitten sen kissan voi ottaa kuka tahansa ajattelematta. Ilmaiseksi ei saa antaa. Jos ajattelee kissan parasta niin ei ilmaiseksi.

Höpön löpön, kun asioihin sotketaan mukaan raha, silloin ne todelliset ongelmat vasta alkavat.

Vierailija
22/43 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se ettei pennut ole rekisteröity ei tarkoita etteikö pentuihin olisi mennyt kuluja ja niiden terveydestä välitettäisi. Kissaliiton alaisuudessa ei voi kasvattaa maatiaisia.

Itse olen tehnyt yhdet maatiaispennut jotka myin hintaan 350€ ja jäin niistä tappiolle, en laskenut kuinka paljon. Ensinnäkin naaraani terveystarkastuksiin meni rahaa (FIV, FeLV, veriryhmä) ja koska Suomesta ei löytynyt testattua maatiaisurosta niin kävin astuttamassa kissani Ruotsissa. Matkakuluihin meni jo useampi tonni, samoin uroskissan omistajalle täytyy maksaa astutusmaksu joka on maatiaisilla noin 200€. Kävin myös tiineen naaraani kanssa röntgenissä, jotta tiesin montako pentua tulossa.

Itse pentuihin meni tietysti myös rahaa, ihan jo ruokiin, kissanhiekkoihin yms. ja myin ne eläinlääkärin tarkastamina, sirutettuina ja ensimmäisen rokotuksen saaneina (uudet omistajat hoitivat kastroinnin ja toimittivat minulle todistuksen siitä). Ruokin vain laadukkaalla eläinkaupan ruoalla ja lihalla.

Ymmärrän kyllä etteivät kaikki huolehdi pennuistaan yhtä hyvin ja syntyy myös paljon vahinkopentueita, mutta kaikkia maatiaiskissan pennuttajia ei tule silti tuomita. Lisäksi itselleni maksukyky kertoo siitä, että on varaa pitää kissaa - jos jo yli 100€ hinta tuntuu suurelta niin onko tämä henkilö valmis laittamaan kissan muihin kuluihinkaan paljon rahaa vai ostetaanko halvinta markettiruokaa, jätetään terveystarkastukset välistä ja lopetetaan kissa heti jos se sairastuu/käy onnettomuus ja tulisi hoitokuluja.

Tiedät varmaan itsekin että olet panostanut poikkeuksellisen paljon. Monilla se kollikissa tulee ihan ilmaiseksi pihaan astumaan naaraan eikä mitään testauksia ja tutkimuksia ole tehty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta se pitäisi olla 500€ vähintään että joku suostuu ottamaan vastaan

Vierailija
24/43 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen suorittanut eläintenhoitajan perustutkinnon. Kissojen ja koirien kohdalla katsomatta rotuun tai roduttomuuteen, kun jalostussuunnitelmaa ei ole tehty, puhun silloin tehtailusta. Se on eläinten tehtailua. Jalostussuunnitelmassa otetaan huomioon mm. Mahdollisen emän sekä isän terveys, henkinen/fyysinen --->soveltuuko kyseinen yksilö jalostukseen. Esim. Aggressiivinen/pelokas koira -->ei sovellu. Esim. koiralla liian lyhyt leuka -->fyysinen. Ei sovellu jalostuskäyttöön.

Perinnölliset sairaudet huomioon ottaen. Jossain tapauksissa sukusiitos prosentin laskeminen.

Eläinlääkärin tarkastus ja tarvittavat lääkärin toimenpiteet yksilölle jota aijotaan suunnitella jalostuskäyttöön!

Nämä pätevät niin rotu kuin sekarotuisiin koiriin, kissoihin. Toki jalostussuunnitelmaa on suotavaa toteuttaa vaikkapa myös kaneilla ja jyrsiöillä.

Valitettavasti tehtailijoita on tullut paljon Koronan myötä.

Eläinten tehtailu loppuu siihen kun kukaan ei enää osta ylihinnoiteltuja tehtailupentuja.

Esim. Kissat saattavat kantaa FeLV/FIV (leukemiavirus/immuunikatovirus) joka tarttuu kissasta toiseen, myös emästä pentuun. Ennen pennuttamista nämä tulisi testata negatiiviseksi emän ja isän kohdalla!

Kuinka moni korona-ajan tehtailija on näin tehnyt, sitä ei voi tietää.

Neuvoisin ihmisiä kyselemään onko esimerkiksi jalostussuunnitelmaa tehty pennuista kun kyseessä on jokin muu kuin Kennelliittoon kuuluva Kennel. Heiltä kennelliitto vaatii suunnitelman. Jos tuntuu siltä että pentujen omistaja ei edes tiedä mikä on jalostussuunnitelma, kannattaa olla ostamatta häneltä mitään. Vanhempien terveystodistukset olisi hyvä olla kissan/koiranpennun ostajan nähtävissä.

Mikäli esim. Koiran vanhemmat ovat kennelliittoon rekisteröityjä rotukoiria, heistä ja suvusta voi yrittää hakea tietoa kennelliiton sivuilta, mikäli pentujen omistaja pyydettäessä antaa vanhempien rekisteröinti numerot.

Lemmikin ostajana kyllä minä haluaisin mielellään mahdollisimman kaikin puolin terveen yksilön vastuulliselta kasvattajalta joka on suunnitellut oikeaoppisesti pennuttamisen. Tarkoittaen edellä mainittuja asioita. Siitä minä voisin maksaa.

Toivon että tämä avasi edes vähän silmiä.

Eläimilläkin on oikeus syntyä mahdollisimman terveinä ja jalostussuunnitelma edesauttaa sitä!

Vierailija
25/43 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se ettei pennut ole rekisteröity ei tarkoita etteikö pentuihin olisi mennyt kuluja ja niiden terveydestä välitettäisi. Kissaliiton alaisuudessa ei voi kasvattaa maatiaisia.

Itse olen tehnyt yhdet maatiaispennut jotka myin hintaan 350€ ja jäin niistä tappiolle, en laskenut kuinka paljon. Ensinnäkin naaraani terveystarkastuksiin meni rahaa (FIV, FeLV, veriryhmä) ja koska Suomesta ei löytynyt testattua maatiaisurosta niin kävin astuttamassa kissani Ruotsissa. Matkakuluihin meni jo useampi tonni, samoin uroskissan omistajalle täytyy maksaa astutusmaksu joka on maatiaisilla noin 200€. Kävin myös tiineen naaraani kanssa röntgenissä, jotta tiesin montako pentua tulossa.

Itse pentuihin meni tietysti myös rahaa, ihan jo ruokiin, kissanhiekkoihin yms. ja myin ne eläinlääkärin tarkastamina, sirutettuina ja ensimmäisen rokotuksen saaneina (uudet omistajat hoitivat kastroinnin ja toimittivat minulle todistuksen siitä). Ruokin vain laadukkaalla eläinkaupan ruoalla ja lihalla.

Ymmärrän kyllä etteivät kaikki huolehdi pennuistaan yhtä hyvin ja syntyy myös paljon vahinkopentueita, mutta kaikkia maatiaiskissan pennuttajia ei tule silti tuomita. Lisäksi itselleni maksukyky kertoo siitä, että on varaa pitää kissaa - jos jo yli 100€ hinta tuntuu suurelta niin onko tämä henkilö valmis laittamaan kissan muihin kuluihinkaan paljon rahaa vai ostetaanko halvinta markettiruokaa, jätetään terveystarkastukset välistä ja lopetetaan kissa heti jos se sairastuu/käy onnettomuus ja tulisi hoitokuluja.

Tiedät varmaan itsekin että olet panostanut poikkeuksellisen paljon. Monilla se kollikissa tulee ihan ilmaiseksi pihaan astumaan naaraan eikä mitään testauksia ja tutkimuksia ole tehty.

Olen silti sitä mieltä, että kissojen hinnan nouseminen on vain hyvä juttu. Kissoja pidetään ulkona vapaana liikuskelemassa juuri siksi, että tähän asti maatiaiskissojen arvo on ollut käytännössä nolla ja jos se oma ulkokissa katoaa/jää auton alle tms. niin aina voi noutaa jostain ilmaiseksi uuden. Tai ihan vain otetaan se puoli-ilmainen kissanpentu ja kasvettuaan aikuiseksi hylätään se ulos ja otetaan taas uusi kissanpentu.

Jos kissanpentua ei saisi mistään sanotaanko vaikka alle 500 euron niin luuletko että ihmiset hylkäisivät kissoja samalla tavalla luontoon? Se, että on valmis maksamaan kissasta tarkoittaa, että sillä kissalla on ostajalle jokin arvo ja siitä halutaan pitää hyvää huolta. Rotukissoja ei hylätä käytännössä ollenkaan ja syynä on nimenomaan se, että ei kukaan hylkää tonnin kissaa. Jos ei halua että kissoja hylätään niin ei ole mielestäni loogista olla sitä mieltä, että niitä pitäisi kuitenkin antaa ilmaiseksi tai puoli-ilmaiseksi ihmisille.

Vierailija
26/43 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jopas on. Itse annoin ilmaiseksi. No mitäpä väliä, kun kaikki saivat ihanat kodit. Olen tavannut kissoja edelleen yli 4 vuotta ja hyvin tuntuu menevän.

Vierailija
27/43 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on maatiaiskissa, joka maksoi kahvipaketin. Sisäsiittoinen maatilan populaatiokissa, josta tiesin joutuvani maksamaan eläinlääkärin muodossa. Ja tulihan sieltä hintaa kissalle lähemmäs 1000e kun leikattiin, sirutettiin, rokotettiin ja hoidettiin hampaat kuosiin.

Kissoja ei viedä lääkäriin, koska ihmiset ei huomaa sitä, että kissa on kipeä tai vaihtoehtoisesti ei ole valmis maksamaan kissasta tai sen hoidosta mitään. Syötetään halvinta markettiruokaa, jolla saadaan vuosien saatossa kissan sisukset rikki, annetaan ulkoilla vapaana ilman sirua, pennutetaan joka välissä ja muutenkin kohdellaan kuin halpaa esinettä.

Kissa on hieno eläin, ja tällä hetkellä hylättyjä huonosti pidettyjä kissoja on eläinsuojeluyhdistykset täynnä. Kaikki kissanpentujen myyminen pitäisi pistää jäihin, kunnes tilanne paranee.

Ilmainen kissa ei ikinä ole ilmainen, se pitää viedä lääkäriin tasaisin väliajoin, jotta huomataan varhaiset hammasongelmat ja kiputilat. Kissa ei näytä, että sattuu.

Ja hinnoista vielä. 400e maatiaisesta on rahastusta. Älkää maksako. Ihan varmasti menee lähinnä viinaan se raha.

Vierailija
28/43 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me maksoimme 90 e. Pentu oli hyvin hoidettu, rokotettu, madotettu jne. Kohtuullinen korvaus kasvattajalle, olimme molemmat tyytyväisiä.

Vierailija
29/43 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maatiaiskissat niin kuin kaikki muutkin kissat ovat pyhiä eläimiä joita täytyy kunnioittaa, ja palvella kuin suurta johtajaa!!!

Vierailija
30/43 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omani olen ostanut ja hyvin hoitanut, kuitenkin hyvin kohtuullisella summalla koskei muuhun olisi ollut varaa. Lääkärikäynnit (leikkaus jne) täytyy toki ottaa huomioon eläintä hankkiessa.  Yhden kissan luovutin vuoden vanhana (olosuhteet oikeasti pakottivat)  ilmaiseksi perheeseen jossa kävin sitten katsomassa vuoden verran että hyvin sujuu. Vieläkin saan kuvia aika ajoin, siellä on hyvässä kodissa.

Kun kissan parasta ajattelee raha ei ole kriteeri. Ei ostaessa eikä myydessäkään se saisi niin olla. Kissat ovat myös yksilöitä, siksi paraskaan jalostus yms ei takaa että lämpeän emon pentu on lempeä. jne.  Ihan itse pitää panostaa aikaa ja vaivaa että kisusta tulee se tosi kaveri kaikkeen.

En koskaan maksaisi maatiaiskissasta yli 200e. Vaikka 50-100e on ihan ok hinta.

Vierailija
31/43 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omani olen ostanut ja hyvin hoitanut, kuitenkin hyvin kohtuullisella summalla koskei muuhun olisi ollut varaa. Lääkärikäynnit (leikkaus jne) täytyy toki ottaa huomioon eläintä hankkiessa.  Yhden kissan luovutin vuoden vanhana (olosuhteet oikeasti pakottivat)  ilmaiseksi perheeseen jossa kävin sitten katsomassa vuoden verran että hyvin sujuu. Vieläkin saan kuvia aika ajoin, siellä on hyvässä kodissa.

Kun kissan parasta ajattelee raha ei ole kriteeri. Ei ostaessa eikä myydessäkään se saisi niin olla. Kissat ovat myös yksilöitä, siksi paraskaan jalostus yms ei takaa että lämpeän emon pentu on lempeä. jne.  Ihan itse pitää panostaa aikaa ja vaivaa että kisusta tulee se tosi kaveri kaikkeen.

En koskaan maksaisi maatiaiskissasta yli 200e. Vaikka 50-100e on ihan ok hinta.

Sinua ei siis haittaa vaikka ostamasi kissa olisi sairas?

Nimittäin jos vanhempia ei terveystestaa niin kuten tuossa yhdessä aiemmassa viestissä jo todettiin niin pennulla saattaa olla esim. FIV tai FeLV. Tai jos naaraan veriryhmää ei testaa niin osa pennuista saattaa kuolla jos ne imevät B-veriryhmän emon maitoa ja itse ovat A-veriryhmää. Samoin pennun siruttaminen ja rokottaminen maksavat. Jos pentu maksaa 100€ niin joko noita ei ole hoidettu tai sitten pennut on tehty tappiolla, mutta kyllä kasvattajan kuuluu mielestäni saada takaisin se mikä pentuihin on mennytkin, ei mitään muitakaan tuotteita myydä tappiolla (vaikkei kissa nyt sinänsä olekaan "tuote", mutta hinnoittelussa voi mielestäni silti noudattaa samaa periaatetta).

Vierailija
32/43 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
33/43 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkkää rahastusta. Älkää ostako torista noita ylihintaisia kissoja. Koronan aikana hinnat on nousseet kun kysyntää on.

Vierailija
34/43 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kissahullu kirjoitti:

Maatiaiskissat niin kuin kaikki muutkin kissat ovat pyhiä eläimiä joita täytyy kunnioittaa, ja palvella kuin suurta johtajaa!!!

Kissoille pitää taata hyvä palveluskunta joka tarjoilee hyvää ruokaa, rspsutusta ja lämpimän psikan ottaa päivätorkut

Vierailija
35/43 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten sen kissan voi ottaa kuka tahansa ajattelematta. Ilmaiseksi ei saa antaa. Jos ajattelee kissan parasta niin ei ilmaiseksi.

Hevonhuttua. Meillä on ollut vuosikymmeniä ilmaisia kissanpentuja ja kaikki ovat eläneet pitkän hyvän elämän.

Joo kun teillä on näin niin kaikilla muillakin on, selvähän se.

Vierailija
36/43 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
37/43 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja hinnoista vielä. 400e maatiaisesta on rahastusta. Älkää maksako. Ihan varmasti menee lähinnä viinaan se raha.

Ei kannata yleistää, tuolla hintaa taitaa kyllä jäädä vielä reilusti tappiolle tällä hetkellä ainakin pks-seudun el-hinnoilla(ihan ilman mitään ikäviä yllätyksiä, mitkä nekin mahdolllisia), jos  testauttaa vanhemmat, syöttää laadukkaalla ruoalla, el-tarkastaa, siruttaa ja rokotuttaa. 

Olen samaa mieltä, että on liikaa huonosti hoidetusta, markettiruoalla syötetystä pennusta. En tiedä, mutta ilokseni yhä useammalta kotikissalta löytyy nykyisin ainakin madotukset, el-tarkastus ja rokotukset.  Lisäksi erittäin tärkeää on, miten pennut opetetaan ihmisen käsittelyyn ja kuinka paljon niiden kanssa seurusteluun panosteluun. 

Vierailija
38/43 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaasti ulkoilevat kissat pitää kastroida. Kollit tappelee ja kuseksii, nartut kärsii kun jatkuvasti tiineenä. Villiintyneet populaatiot verottaa lintukantaa, ovat sisäsiittoisia ja huonokuntoisia.

Kissanpennusta voi maksaa, jos on vastuullinen kasvattaja. Vastuuttomien toimintaa ei kannata tukea.

Vierailija
39/43 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa kissojen hylkääminen vähenisi, kun pennusta joutuu maksamaan vähän enemmän kuin kahvipaketista? Ei ne 1500-2500 e maksavat rotukoirat löytöeläinsuojia täytä, vaan ne 0 e maksaneet kissat sekä niiden roskiksen alle syntyneet pennut.

Aivan oikein, että kissanpennustakin joutuu maksamaan. Sillä tavalla varmistetaan se, ettei kuka tahansa huithapeli pysty hetken mielijohteesta eläintä ottamaan sekä se, että ne jotka pystyvät, alkaisivat huolehtia lemmikeistään asianmukaisesti. Kissan paikka ei ole irrallaan luonnossa, vaan se tulee pitää kytkettynä ihan niin kuin koirakin. Oletan, että jos on maksanut pennusta 400 e, sen olinpaikka kiinnostaa jonkin verran enemmän kuin jos se on haettu naapurista ilmaiseksi.

Vierailija
40/43 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän verran mekin maksoimme aikoinaan navettakissan pennusta.

Hienosti on mennyt kohta 20 vuotta.

Eiköhän se jo ole koirapuolella nähty, mihin se johtaa kun ollaan valmiita maksamaan pennusta isoja rahoja jotta vain saataisiin koira.

Johtanut siihen, että koirat eivät juoksentele puolivilleinä pitkin kyliä lisääntymässä holtittomasti, tuhoamassa kesäaikaan lintujen ja pienriistan poikasiaja talvisin nääntymässä nälkään ja pakkaseen. Rotukoira maksaasen verran, että suurin osa ihmisistä joutuu miettimään toisenkin kerran, onko pentuun edes varaa, toisin kuin ilmaista/lähes ilmaista kissaa hankittaessa.

Kissojen ja sekarotuisten koirien rekisteröintiä on kaavailtu pakolliseksi, mikä olisi pelkästään hyvä asia. Jospa siten pikkuhiljaa kissatkin alkaisivat päätyä enimmäkseen vastuullisiin käsiin, eikä eläinsuojeluyhdistysten tarvitsisi loukuttaa tuhansia ja taas tuhansia hylättyjä kissoja joka vuosi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kaksi