Haluaisin auttaa väkivallan ja vainoamisen uhreja, mutta mikäköhän koulutus sellaiseen vaaditaan?
Itse olen elänyt nuo asiat läpi ja koen vahvasti, että haluaisin olla tukena muille.
Kommentit (13)
Riippuu miten haluat auttaa.
Psykologi/ pyskiatri/ (psyko)terapeutti - traumojen käsittely
Sosiaalityöntekijä/ sosionomi - elämän järjestäminen kriisin keskellä tai esim. väkivaltaisen suhteen jälkeen.
Oikeustiede - oikeuksien tukeminen, lähetysmiskieltojen hakeminen jne.
Poliisi - paikalla silloin kun tapahtuu
Yhteiskuntatieteet - esim. järjestötoiminta etujärjestöissä
Riittää lähihoitaja, tai sitten AMK - opinnot.
Naisten linjalle tai muihin järjestöihin voi päästä vertaisasiantuntijaksi ilman varsinaista alan koulutusta : )
Sosiaalialaa en suosittele, se on täynnä väkivaltaa koko työala, menet pilalle siellä.
Voit tehdä myös vapaaehtoistyötä esim. rikosuhripäivystyksessä. Sitä kauttaa voit myös selvittää, millä kaikilla tavoilla voisit auttaa ammatiksesi.
Esimerkiksi lähihoitaja, sairaanhoitaja tai sosionomi. Sitten siihen päälle jotain lyhyempiä erikoistumiskoulutuksia. Tai sitten suoraan joksikin terapeutiksi tai psykologiksi.
Kannattaa tosin miettiä jaksaako väkivaltatyötä, jos itsellä on siihen liittyviä käsittelemättömiä traumoja. Voi olla melko triggeröivää ja aiheuttaa uupumuksen, jos omia kokemuksia ei ole ensin käsitellyt kunnolla.
Voisiko kokemusasiantuntijuus olla sun juttu? Itsekään en suosittele varsinaista työtä ko asioiden parissa, jos omakohtaista kokemusta. Helposti vääristyy asiat.
Oletko luonteeltasi millainen? Pelkkä omakohtainen kokemus ei riitä, koska jokainen tapaus on erilainen. Turhautuisitko, jos sama uhri tulee sadannetta kertaa vastaanotolle, mutta aina palaa takaisin tekijän luokse? Noita nimittäin riittää.
Ota selvää kokemusasiantutijuudesta.
Hieno tavoite, mutta älä mene mihinkään istituutioon sisälle jossa suojellaan omia viranomaisia. Sen neuvon annan. Googlea Joakim Lindholm- expoliisi joka kertoo poliisin sisältä tapahtumista, m urha.fi llä on oma ketju sille linkkeineen.
Hänellä on realistinen näkemys. Hyviä poliiseja on mutta on myös käytäntöjä jossa joutuu itsekin vainotuksi siellä. Samaa varmaan muuallakin.
Entäs seurakunta, kyseleppä sieltä mahdollisuuksiasi.
Kiitos vastauksista! Olen jo nelikymppinen, niin ei nyt tule lähdettyä ihan psykologiksi asti opiskelemaan. Omat kokemukseni olen pitkällisessä terapiassa saanut käsiteltyä ja tahto on vahva olla tukena heille jotka käyvät läpi noita vaikeita asioita. Itselleni tietenkin ensin tuli mieleen turvakodit, kun siellä olen itsekin ollut, mutta täytyy nyt vähän selvitellä mikä se tieni voisi olla sitten. Rikosuhripäivystyksellekin iso peukku!
Ihme kun et muutu toiseksi ihmiseksi kokonaan kun olet ollut oikein turvakodissa jo töissäkin.
Vierailija kirjoitti:
Ihme kun et muutu toiseksi ihmiseksi kokonaan kun olet ollut oikein turvakodissa jo töissäkin.
Eihän tuo sanonut siellä töissä olleensa. Asiakkaana varmastikin. Harjoittele sisälukutaitoa.
Psykologi tai sosiaalityöntekijä mm.