Vaikka työskentelet vuorotyössä, säilytä päivärytmi ja nuku, minkä voit
Mitä tämä vuorotyöhön liittyvä ohjeistus tarkoittaa?
Kommentit (13)
Miten säilyttää päivärytmi yövuorossa?
Olen nyt ehkä aloittamassa vuorotyötä ja en vielä tiedä minkälaiset vuorot on, mutta jo etukäteen olen järkeillyt ja lueskellut. Siis todella olen samaa mieltä, että kannattaisi elää rytmin mukaan. Muutenhan yövuoroa tehdessä ei nuku ollenkaan, jos on tottunut nukkumaan yöllä.
ap
Kui tein 3- vuoroa, nukuin iltavuoron jälkeen normaalisti, aamuvuoron jälkeen normaalisti, yövuoron jälkeen n. Klo. 7:00-15:00.
Siis työvuorojen rytmin mukaan.
ap
Helpottaisi kun yotä tehtäisiin joka toinen kuukausi ja aamua joka toinen. Esim aamu ilta aamu aamu ilta yö yö ilta yö ja siitä sama uudestaan.
Siis täh? Tietenkin yövuoron jälkeen nukutaan aamulla ja päivällä.
Mä teen kaksi yövuoroa peräkkäin ja välissä on aamuvuoroja ja vapaita aina 8 päivää, niin ekan yön jälkeen nukun niin pitkälle iltapäivään kuin pystyn ja sitten tokan yön jälkeen nukun 3 tuntia, että saan rytmin käännettyä vapaille ja aamuvuoroihin taas yönukkujaksi. Sitten sen 8 päivää nukun tietenkin öisin ja taas ne kaksi yövuoro pakottaa nukkumaan päivällä.
En kylläkään tajunnut mitä toi aloitus edes tarkoitti.
En tiedä, maalaisjärjellä ajatellen se on mahdotonta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä tekisin noin, kun pystyn hyvin elämään vuorojeni rytmissä.
Juuri näin. Pitää elää vuorotyön mukaisesti, sen ehdoilla, eikä yrittää siirtyä päivävuoron rytmiin. Perheelliselle tuo toki on varmasti vaikeaa.
mies53v
Vierailija kirjoitti:
Siis täh? Tietenkin yövuoron jälkeen nukutaan aamulla ja päivällä.
Mä teen kaksi yövuoroa peräkkäin ja välissä on aamuvuoroja ja vapaita aina 8 päivää, niin ekan yön jälkeen nukun niin pitkälle iltapäivään kuin pystyn ja sitten tokan yön jälkeen nukun 3 tuntia, että saan rytmin käännettyä vapaille ja aamuvuoroihin taas yönukkujaksi. Sitten sen 8 päivää nukun tietenkin öisin ja taas ne kaksi yövuoro pakottaa nukkumaan päivällä.
En kylläkään tajunnut mitä toi aloitus edes tarkoitti.
Minä kun pääsen yövuorosta kuudelta menen nukkumaan vasta kymmenen ja kahdentoista välillä.
Vähän vaikeaa kun työajatkin on epäsäännölliset.
Vierailija kirjoitti:
Olen nyt ehkä aloittamassa vuorotyötä ja en vielä tiedä minkälaiset vuorot on, mutta jo etukäteen olen järkeillyt ja lueskellut. Siis todella olen samaa mieltä, että kannattaisi elää rytmin mukaan. Muutenhan yövuoroa tehdessä ei nuku ollenkaan, jos on tottunut nukkumaan yöllä.
ap
On muuten sitten vissi ero säännöllisellä vuorotyöllä ja epäsäännöllisellä vuorotyöllä. Ensimmäisessä mennää työergonomisesti viikko yhtä vuoroa jne. Vapaat ovat aina kaksi vapaata peräkkäin. Jälkimmäisessä vuorot vaihtelevat vinks-vonks, saat kroppasi ja mielesi sekaisin + tunteen, että olet aina töissä. En suosittele.
Tehdastyö on ja viikonloput vapaita. Että siinä mielessä pehmeä versio. En yhtään kuitenkaan tiedä onko aina viikko yhtä. Ja minne suuntaan kiertyy. Ja 40 tuntia on viikossa, niin en tiedä onko sitten yli 8 tunnin päivät, jos kierto eteen tai sitten alle 8 tunnin päivät jos kierto taakse.
ap
Miksi ihmeessä tekisin noin, kun pystyn hyvin elämään vuorojeni rytmissä.