Jos OmaKannassa pyytää reseptin uusimista niin näkeekö uusiva lääkäri potilaskertomuksen?
Kommentit (17)
Eikö sielllä pidä antaa suostumus? Mutta itse kun uusin psyykelääkkeitä niin annan katsoa että näkevät että olen ok.
Minulle lääkäri sanoi ettei ne näe omakannasta mitään.
Tietenkin näkee.
Ja lääkärin pitäisi myös potilaskertomuksesta varmistaa lääkkeen tarpeellisuus ennen reseptin uusintaa.
Tietenkin näkee. Ellet ole kieltänyt tietojesi näkemistä.
Ja tiettyjen reseptien uusimiseen, lääkärillä on kiellosta huolimatta oikeus nähdä potilaan edelliset resptit ja diagnoosit.
Ei näe mitä muut lääkärit on kirjottaneet. Näkee vaan sen reseptin mitä olet uusimassa
Tottakai, ei yksikään täyspäinen lääkäri uusi mitään reseptiä ilman tietoja miksi resepti pitäisi uusia.
Totta kait näkee ja pitääkin tutustua, jotta voi kirjoittaa lääkereseptin tai uusia sen.
Vierailija kirjoitti:
Niin no, tavallaan noin on.
Mutta lääkereillä on käytössään omat tietokannat, joista he tiedot hakevat.
Ja tiettyjä reseptejä ei uusita, ellei lääkäri voi nähdä sitä, mihin ja milloin tietty lääke on aikoinaan määrätty.
Kanta-järjestelmä on vain potilaita varten. Siinä ei todellakaan ole kaikkea sitä tietoa, mitä lääkärit ovat potilaista rekistereihin kirjoittaneet.
Vierailija kirjoitti:
Ei näe mitä muut lääkärit on kirjottaneet. Näkee vaan sen reseptin mitä olet uusimassa
Tämä.
T. Tk-lääkäri (tänään uusin 77 reseptiä)
No ei se lääkäri näe niitä tietoja, joita potilas on kieltänyt eli tietosuojannut.
Mutta tiettyjen lääkkeiden uusimiseen on lääkärillä oikeus nähdä potilaan lääkitys, vaikka potilas olisikin sen kieltänyt. Näitä lääkkeitä ovat mm. voimakkaat kipulääkkeet, rauhoittavat lääkkeet.
Mutta eipä noita lääkkeitä muutenkaan uusita, ilman että ihminen käy itse vastaanotolla.
Vierailija kirjoitti:
Eikö sielllä pidä antaa suostumus? Mutta itse kun uusin psyykelääkkeitä niin annan katsoa että näkevät että olen ok.
Ei sairauskertomuksen katselemiseen potilas anna Omakannassa reseptin uusimista pyytäessään suostumusta vaan siihen, saako lääkäri katsoa muut käytössä olevat lääkkeet reseptikeskuksesta. Tämä on kyllä aika erikoinen "lupa", sillä ainakaan Lifecaressa reseptejä uusiessa ohjelma ei mitenkään näytä, onko potilaan lupaa käydä reseptikeskuksessa vai ei.
Tottakai näkee sairauskertomusmerkinnät, omat ja muiden lääkäreiden tekemät, ja ne on ihan luvallista ja tärkeää katsoa. Kun näitä tulee yhtä mittaa vastaan, jotka uusivat esim. verenpainereseptiä, ja edellisestä kontrollista niin lääkärissä kuin labroissa voi hyvinkin olla parikymmentä vuotta. Lääkäri on vastuussa potilaan hoidosta taas siihen saakka, kun reseptin uusii. Näitä moneen vuoteen reseptiä vain uusineita napataan usein sitten kontrolleihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä.
T. Tk-lääkäri (tänään uusin 77 reseptiä)
Ööö.... voit siis uusia vaikka potilaan pyytämän vanhan reseptin ja et näe että kollegasi on vaikka kirjoittanut saman vaikuttavan aineen reseptin eri nimellä ja potilas jatkaa lääkeainetta kahdella eri kauppanimellä? Tai toista lääkettä, jonka kanssa ei pitäisi enää jatkaa aiempaa lääkettä?
Ei nämä ihan harvinaisia ole. Monet syö "ratiovarmia". (tarkoitan: potilailla ei monta kertaa ole mitään hajua, mitä lääkkeitä käyttävät.)
Ei jos ei ole ollut hoidossa ks. terveyskeskuksessa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin no, tavallaan noin on.
Mutta lääkereillä on käytössään omat tietokannat, joista he tiedot hakevat.
Ja tiettyjä reseptejä ei uusita, ellei lääkäri voi nähdä sitä, mihin ja milloin tietty lääke on aikoinaan määrätty.
Kanta-järjestelmä on vain potilaita varten. Siinä ei todellakaan ole kaikkea sitä tietoa, mitä lääkärit ovat potilaista rekistereihin kirjoittaneet.
Niin, ei se mikään OMAkanta olekaan mitä lääkärit käyttää, vaan Kanta. Jos lupia ei ole niin ohjelma ilmoittaa siitä. Vastaamalla "OK" pääsee kuitenkin normaalisti jatkamaan.
Onko näin, että yksityinen työterveyslääkäri näkisi, mitä julkisella on aiemmin tehty?
Näkee.