Ongelma tämäkin, mutta antakaas toimivia vinkkejä, miten teinit saa laittamaan astiat tiskikoneeseen?!
Menee nimittäin hermot ihan just, kun muutama miljoona kertaa oon sanonut (eri tavoin), että likaiset astiat laitetaan huuhtelun jälkeen koneeseen, jos siellä on likaisia, eikä jätetä niitä tiskipöydälle tai -altaaseen lojumaan. Mutta kun ne ei sitten millään mene sinne koneeseen. Ärsyttää, kun tuntuu, että aina on likaisia astioita esillä, oli sitten mikä vuorokauden aika tahansa, pyhä tai arki. Miten helkkarissa teinit saa osallistumaan tähän siisteyden ylläpitämiseen? Ratkaisu ei ole, että annan astioiden olla.
Kommentit (25)
Raha on hyvä keino kaikkeen . Jos on paikat siistinä niin näkyy rahapussissa. Samoin kannattaa kannustaa rahalla pärjäämään koulussa. Olen tosissani. vähemmän rahaa tuohon menee kuin aikuisen lapsen auttamiseen myöhemmin.
Onko lapset ikinä laittaneet likaisia astioita koneeseen?
Rahahanat tai netti kiinni, puhelin pois. Näillä saa liikettä kehen tahansa teiniin.
Syö itse kertislautasilta ja katso mitä teinit keksivät kun astiat loppuvat.
Itse jätin viemättä kerran roskapussin kun teinit sitä vain täyttivät ja kukaan ei saanut sitä vietyä piharoskikseen. Itse vein omat roskani siis suoraan ulos. Kyllä siinä taisi viikko mennä kunnes joku luovutti. Enkä viitsinyt siis enää edes pyytää. Kun pitäisi sitä oma-aloitteisestikin jotain tehdä. Voin sanoa, että se roskiksessa oleva vuori oli aikamoinen taidonnäyte.
Koville se kyllä otti.
Ja siis lopetin sen roskiksen viemisen lähes kokonaan. Nykyään sen meillä asuva "joku" aina vie. Huomasivat vissiin, että äidiltä on menossa hermot.
Toimii muuten myös pyykkien kanssa.
Yhteishuoltajuus loppuu. Saatte muuttaa isänne luo pysyvästi. En halua kuulla tai nähdä noin laiskoja lapsia. Tämä täysihoitola loppuu.
Olisiko vinkkejä miten aikuisen miehen saa laittamaan ne koneeseen? Mielellään niin että laittaa ruoanjämät ensin roskiin eikä tyhjennä altaaseen.
Ap. Jätin kerran laittamatta astiat koneeseen a muutaman päivän tuskailin kasvavan kasan kanssa. Olisin vetänyt niin pitkälle, että puhtaat astiat olisivat loppuneet, mutta työkaveri tuli käymään ekaa kertaa, enkä iljennyt olla paskasella keittiöllä.
Laita tiskikone päälle siellä olevine astioineen ja määräät kiertävästi teinit käsitiskaamaan ne altaassa olevat astiat. Tietysti ne, jotka laittavat tiskit koneeseen ei tarvitse tiskata. Ja tiskit tulee tehdä heti kun käsket, eikä "ihan kohta".
Vierailija kirjoitti:
Ap. Jätin kerran laittamatta astiat koneeseen a muutaman päivän tuskailin kasvavan kasan kanssa. Olisin vetänyt niin pitkälle, että puhtaat astiat olisivat loppuneet, mutta työkaveri tuli käymään ekaa kertaa, enkä iljennyt olla paskasella keittiöllä.
Oisit vaan rohkeasti sanonut, että teinikoulutus menossa. 👍
Viet takaisin teinin huoneeseen, laita astiat lattialle, jotain mihin teinit kiinnittävät huomiota. Vastaaja 6 oli keksinyt hyvin.
Kata teineille ne samat lautaset seuraavalla aterialla.
Vie likaiset astiat niiden huoneisiin ja syö itse kertakäyttövälineillä, tai piilota itsellesi yhdet välineet joita peset koneessa.
Vierailija kirjoitti:
Viet takaisin teinin huoneeseen, laita astiat lattialle, jotain mihin teinit kiinnittävät huomiota. Vastaaja 6 oli keksinyt hyvin.
Mä muuten tein myös tätä. Siis niin ärsyttävää kun siihen lautaselle oli jätetty ruokaa vaikkapa esim kananluita. Vein aina sen lautasen ko teinin huoneeseen takaisin ja totesin, että sulta jäin syömättä ruokaa.
T: Se roskisvuoren katselija
Tarpeeksi äksyilet niin teinit muuttaa pois kotoa mahdollisimman nopeasti. Jatka äskyilemistä niin pääset eroon heistä lopullisesti melko nopeasti. Sitten ei tarvi kuin nauttia rauhasta ja siitä että pöydät on omien jälkiesi jäljiltä tiski vapaa. Tunnetaan myös häätämis taktiikkana. Oppivat sitten yksin eläessään siivoamaan jälkensä(ehkä). Todennäköisesti tulevat kinuamaan rahaa astianpesu koneeseen, tai haluavat vuokra kämpän missä sellainen on valmiina. Sellaiseen älä suostu, parempi että joutuvat käsitöihin jotta oppisivat tavoille.
Minä vien sinne teinin huoneeseen haisemaan. Ei tunnu haittaavan. Tosin kaverit ei pääse yökylään, jos huonetta ei ole siivottu, niin välillä siivoaa.
Vierailija kirjoitti:
Kata teineille ne samat lautaset seuraavalla aterialla.
Ai saamari, tän mä otan käyttöön.
Pyykkien kanssa tein jo sen että jos ne ei löydä tietään pyykkikoriin niin sitten niitä ei myöskään pestä. Auttoi heti kun teini joutui vetämään likaiset sukat jalkaan yhtenä aamuna.
-Ohis (paska mutsi)
jättää likaset lautaset ym ao. henkilön paikalle seuraavaksi kerraksi
☝️
Kyllä likaiset tiskit löytää koneeseen ja puhtaat sieltä pois, samoin vaatteet pyykkikoriin, koneeseen ja viikattuna kaappeihin ja roskapussit kulkee roskikseen kun raha/uusien vaatteiden/kännyköiden/muu teknologian vähenee ellei teinit lähde kodin ulkopuolelle töihin. Ruuan saa ei muuta jos ei tee mitään kotitöitä.
Rahaa tippuu vasta kun astiat menee tiskikoneeseen?