Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei suomalaisissa taloissa ole pantryä?

Vierailija
22.04.2021 |

Tuli mieleen tuosta kodinhoitohuoneesta että jos minä joskus muutan ok-taloon, haluan ehdottomasti pantryn! Siis sellainen sisään astuttava kaappi kuten vaatehuone jonka hyllyillä kaikki murot, jauhot, Kitchen Aidit, muffinsivuoat jne. Näin kerrostaloasukkina älyttömän vähän kaappitilaa ja sekin pieni hankalasti, pitää nousta jakkaralle kaivamaan jotain tai kumartua viimeisimpään alanurkkaan jne.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen vanhaan oli, sen nimi oli ruokakomero.

Vierailija
2/29 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskaan kuullut ruokakomerosta?

Meillä oli tuollainen jo joskus sotien jälkeen...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisihan sellainen kätevä. Haluaisin kyllä mieluummin tavallisten kaappien tilalle ulos vedettävät, saisi hyllyt täytettyä paljon fiksummin.

Vierailija
4/29 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komero on täysin eri asia kuin vaatehuoneen kokoinen ruokavaraston tyyppinen.

Vierailija
5/29 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun sukulaisella on. Aivan mahtava kyllä.

Vierailija
6/29 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissakin vanhoissa ja isoissa taloissa olen tuollaiseen törmännyt.

7/29 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo sellaisessa säilyttää kunnollista syötävää, niin ihan käytännöllinenhän se on varsinkin perheelliselle.

Yhdysvaltalaisten perheellisten YouTube-videoilla näkyy joskus pantryjä, joissa on isoja säkkejä vaahtokarkkeja sekä valtavat limsatölkkivarastot.

Vierailija
8/29 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen ainakin maalaistaloissa oli ruokahuone. Jäi varmaan pois sitä mukaa kun tuli keittiöt ja jääkaapit ym. säilytystilat.

Vierailija
9/29 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on. 2015 valmistunut talo.

Vierailija
10/29 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maaseudulla oli ennen. Silloin tarvittiin normikaappia isompi tila ihan siksi, että ruoka-aineksia ostettiin isoissa erissä. Jauhojakin saattoi olla - monella oman pellon viljasta jauhatettua - iso säkillinen. Sokerikin monen kilon toppana.

Toisin on nyt, minulla ei ainakaan (neljän aikuisen ihmisen perheen ruoanlaittoa harrastavalla äidillä) ole yhtään sellaista pakkausta, joka ei tavalliseen kaappiin mahtuisi.

Minusta ruokakomerot ovat aika epäkäytännöllisiä siksi, että joudut hakemaan kauempaa, eri huoneesta tarvitsemiasi aineksia. Ok, onhan se tavallaan arkiliikuntaa, mutta aikaa ja askelia siihen kyllä menee, kun ruokaa laittaessa haet oven takaa kaikenlaista sen sijaan, että vain ojennat kätesi ja ota vieriseltä tasolta/hyllyltä/kaapista/vetolaatikosta. Mieluummin sama neliömäärä lisää pinta-alaa keittiöön ja seinille enemmän kaapistoa.

Vierailija
11/29 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummolla oli karkkijemma ruokakomerossa.

Vierailija
12/29 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei. Ruokakomero on juurikin sellainen, johon astutaan sisään. Kaappi on pienempi.

Vierailija
13/29 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sellainen tarpeeksi leveä, mutta ei liian syvä, kaappi miel monilla ovilla. Samaa olen kaivannut. Mielelläni luovun saunasta tuollaisten jokapäiväistä elämää helpottavien luksesten vuoksi. Samoin eteisessä pitäisi aina olla kuivauspattteri märille pipoille, tarpeeksi naulakko- ja kaappitilaa, mutta silti avaraa ja valoisaa. Ja tietenkin tila pyykkikoneelle ja vaatekuivatukselle. Siivouskomeron ei saisi olla lähellä keittiötä eikä muita kaappeja. Olohuoneen ja keittiön ei saisi olla yhtä huonetta, vaikka olisivatkin jollakin tapaa yhteydessä. Makuuhuoneen pitää olla tilava.  Ja tietenkin vaatteille on oltava tarpeeksi säilytystilaa. Kaapit huoneissa on kätevämpiä, kuin tilaa vievä komero. Mutta yksi komero kodissa pitää olla, minne voi tunkea tilaa vievtä harrastustarvikkeet ja laukut.

Vierailija
14/29 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi koska suomessa eletään vuotta 2021 eikä 1874.

Vierailija
15/29 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai sellainen tarpeeksi leveä, mutta ei liian syvä, kaappi miel monilla ovilla. Samaa olen kaivannut. Mielelläni luovun saunasta tuollaisten jokapäiväistä elämää helpottavien luksesten vuoksi. Samoin eteisessä pitäisi aina olla kuivauspattteri märille pipoille, tarpeeksi naulakko- ja kaappitilaa, mutta silti avaraa ja valoisaa. Ja tietenkin tila pyykkikoneelle ja vaatekuivatukselle. Siivouskomeron ei saisi olla lähellä keittiötä eikä muita kaappeja. Olohuoneen ja keittiön ei saisi olla yhtä huonetta, vaikka olisivatkin jollakin tapaa yhteydessä. Makuuhuoneen pitää olla tilava.  Ja tietenkin vaatteille on oltava tarpeeksi säilytystilaa. Kaapit huoneissa on kätevämpiä, kuin tilaa vievä komero. Mutta yksi komero kodissa pitää olla, minne voi tunkea tilaa vievtä harrastustarvikkeet ja laukut.

Ihan tavalliselta vähän vanhemmalta omakotitaloltahan tuo kuulostaa. Vanhemmalta siksi, että nykyään on motia tehdä tupakeittiö, eikä olkkaria ja keittiötä erikseen.

Vierailija
16/29 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi pantry! Olen aina halunnut sellaisen!

Vierailija
17/29 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on. Vois olla isompi kyllä. En saisi millään mahtumaan kaikkia ruokatarpeita vain keittiön kaappeihin koska olen laiska ja ostan kerralla paljon.

Vierailija
18/29 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On niitä suomessakin, mutta niille on suomenkielinen nimi.

Vaikka nykyään joissain taloissa on master bed room, en suite ja varmaan kohta pantry ja balcony.

Vierailija
19/29 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruokakomero onkin vaatehuonetta vastaava ja edelleen ne ovat vanhoissa taloissa käytössä, myös kerrostalossa, jotka on rakennettu ennen 60-lukua. Pinta-ala n. 1.5-3m2

Ja syynä, miksi niitä ei nykyään tehdä, on syynä raha, koska jokainen neliö maksaa ja neliöt halutaan tehokäyttöön.

Ruokakomeroiden lisäksi, usein keittiössä oli räppänällä varustettu kylmäkomero, kun jääkaappeja ei ollut.

Meillä on iso ruokakomero ja se on muussa käytössä, koska nykyään ei tarvita isoja ruokavarastoja, kun kaupat on auki 12/7.

Vierailija
20/29 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ei niissä ole enää oikein olkkariakaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yhdeksän