Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluan antaa vauvan adoptoitavaksi

Redroses
22.04.2021 |

Toivon että tämä topic ei täyty syyllistämisviesteistä.
Olen raskaana rv 27, odottanut alusta asti yksin.
Minulla on jo ennen raskautta todettu sairaus, jossa ennuste huono.
Raskaus oli vahinko mutta en halunnut sitä keskeyttää.
Ja sitten asiaan: Haluaisin antaa lapselle parhaat mahdolliset edellytykset elämään. Minä en niitä pysty tarjoamaan, olen sen ymmärtänyt. Siksi olen nyt miettinyt adoptioon antamista suoraan synnytyslaitokselta.
Mutta saako biologinen äiti valita adoptiovanhemmat lapselleen?
Vaikuttaa siihen minkälaiseen perheeseen lapsi pääsee.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa.

Vierailija
2/17 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesti pari sekuntia googlettaa:

"Biologiset vanhemmat voivat esittää toiveita adoptioperheen suhteen ja heidän kanssaan keskustellaan avoimesta adoptiosta eli mahdollisuudesta yhteydenpitoon adoption jälkeen."

https://www.pelastakaalapset.fi/tukea-lapsille-ja-perheille/adoptiot/ha…

Suosittelen etsimään tietoa itse sen sijaan, että kysyy täältä, koska et joka tapauksessa voi koskaan tietää, voitko luottaa saamaasi vastaukseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän sinua. Suomalaisissa lasten adoptioissa on korkea seula, lapsi saa luultavasti hyvät vanhemmat.

Vierailija
4/17 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän muutamat suomalaisen lapsen adoptoineet vanhemmat, ovat todella hyviä tapauksia.

Vierailija
5/17 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus mietin itsekin, että olisiko parempi adoptoida. Kumpi parempi vaihtoehto lapselle. Sitten päädyin kuitenkin itseeni.

Vierailija
6/17 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Biologiset vanhemmat voivat esittää toiveita adoptioperheen suhteen ja heidän kanssaan keskustellaan avoimesta adoptiosta eli mahdollisuudesta yhteydenpitoon adoption jälkeen."

Suosittelen etsimään tietoa itse sen sijaan, että kysyy täältä, koska et joka tapauksessa voi koskaan tietää, voitko luottaa saamaasi vastaukseen.

Eli toivoa ja asiasta voidaan keskustella, mutta mitään takeita toiveen toteutumiseen ei ole. Ja mutta kumoaa aina kaiken ennalta sanotun.

Vierailija
7/17 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saas nähdä, malttaako ammattivalittaja jättää osallistumatta tähän ketjuun.

Vierailija
8/17 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin ainakin omalla kohdallani toteutui tämä. Lapsi sai vanhemmat alueelta jolta haluttiin jopa adoptioäidin ammatti sopi hyvin suunnitelmiin.

Vierailija
9/17 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisia vauvoja annetaan adoptioon niin vähän, että kyllä seula on kova ja tuleva perhe varmasti hyvä. Toivomuksia käsittääkseni saa esittää tulevalle perheelle, mutta sinuna kysyisin suoraan viranomaisilta. Tsemppiä vaikeaan, mutta vastuulliseen päätökseen!

Vierailija
10/17 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Adoptoi ihmeessä, jos tunnet sen parhaimmaksi vaihtoehdoksi. Turvallinen valinta sekä sinulle että vauvallesi siihen verrattuna, että olisit yksinäinen masentunut äiti. Toivon hyvää elämää sinulle. ❤️

Vierailija
11/17 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmasti onnistu helposti, koska lapsen huostaan ottoa käytetään Suomessa ainoastaan biologisten vanhempien rankaisukeinona.

Sinun tapauksessasi sosiaalityöntekijät jäisivät ilman tätä sadistista rankaisemisen kokemusta, joten helpolla et lapsestasi eroon pääse.

Vierailija
12/17 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin vaan tsemppaamaan 💕 Uskon, että teet parhaan päätöksen lapsellesi, on se sitten millainen tahansa. Vaikutat ihmiseltä, joka on joutunut oikeasti miettimään asiaa tarkoin.

Vierailija
13/17 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon että vauvasi saa hyvät suomalaiset vanhemmat . Oisko se isä kiinnostunut ?

Ikävä tilanne . Toivon sinulle kaikkkea hyvää. 

Vierailija
14/17 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän toisen käden tietona 18-vuotiaan tytön, joka on raskaana, ja hänen tuttavapiiriinsä kuuluvan päälle kolmikymppisen pariskunnan, joka olisi ilmeisesti halukas adoptoimaan tuon lapsen (tyttö ei siis halua kasvattaa lasta itse). Olen itsekin tästä kuultuani viime aikoina miettinyt, mahtaako tuollainen järjestely onnistua Suomessa, että he voisivat keskenään päättää asiasta. Itselläni ei ole asiasta tietoa, joten sikäli tämä viestini nyt oli aloittajalle ja kaikille muillekin täysin hyödytön, pahoittelut siitä.

Vierailija
15/17 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän toisen käden tietona 18-vuotiaan tytön, joka on raskaana, ja hänen tuttavapiiriinsä kuuluvan päälle kolmikymppisen pariskunnan, joka olisi ilmeisesti halukas adoptoimaan tuon lapsen (tyttö ei siis halua kasvattaa lasta itse). Olen itsekin tästä kuultuani viime aikoina miettinyt, mahtaako tuollainen järjestely onnistua Suomessa, että he voisivat keskenään päättää asiasta. Itselläni ei ole asiasta tietoa, joten sikäli tämä viestini nyt oli aloittajalle ja kaikille muillekin täysin hyödytön, pahoittelut siitä.

Oot kattonu liikaa Salkkareita. Siinä toki vauva meni viiskymppisille.

Vierailija
16/17 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietitäänpä todennäköisyyksiä.

Suomessa on todella paljon pariskuntia, jotka toivovat adoptiolasta. Kyseiset pariskunnat on tutkittu ja arvioitu ja kelvollisiksi todettu. Heillä ei ole pitkäaikaissairauksia ja suhde on hyvällä pohjalla.

Toki kaikille voi sattua kaikkea, mutta on huomattavan todennäköistä, että adoptoitu lapsi saa Suomessa hyvän kodin ja kelvot vanhemmat.

Aloittajan ei siis kannata miettiä asiaa sen enempää. Toiveita voi esittää, mutta ei se niin voi mennä, että adoption antaja valitsee. Kyllä se niin menee, että viranomaistaho arvioi niiden tutkimusten perusteella, että kuka pariskunta sen lottovitto-vauvan saa. Lottovottohan se nimittäin on, että suomalaisen adoptiovauvan saa. Sitähän kaikki haluaisivat, mutta vain hyvin harvat saavat.

Minusta ei ole järkevää, että adoptioon antaja yrittää tulla ns toiseksi äidiksi sille lapselle, kun lapsi on pieni. Lapsi siitä kärsii. Parempi luopua ja luottaa siihen, että lapsi saa erittäin hyvän alun elämälle, kun vauvana pääsee tarkkaan valittuun adoptioperheeseen.

Itse varmaan tekisin niin, että kirjoittaisin kirjeen sille lapselle, liittäisin siihen kuvia ja antaisin viranomaisille niille adoptiovanhemmille toimitettavaksi. Että jos haluavat jossain vaiheessa kertoa adoptiosta, niin voivat antaa kirjeen ja valokuvia. Jos adoptiovanhemmat eivät halua kertoa lapselle, niin minulle sekin olisi ihan ok, se voi olla monessa tilanteessa lapsenkin etu tavallaan.

Omassa työssäni näin paljon vastentahtoisia raskauksia. Ja joskus teki sisälläni pahaa, kun päädyttiin suoraan aborttiin, vaikka tiesin, että niitä hyviä adoptiovanhempia olisi pilvin pimein olemassa ja odottamassa.

Vierailija
17/17 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille kommenteista. Lapsen isä on tietoinen suunnitelmistani ja tukee siinä.

Minulla on parantumaton sairaus, joka tulee viemään ennenaikaiseen hautaan. Joten en varmasti tule adotiovanhempia häiriköimään. Haluaisin vain olla valitsemassa lapselleni parasta mahdollista perhettä, jotka jakaisivat samanlaisen ajatusmaailman kanssani. Esim uskonto.

Lisäksi mietin että haluaisin testamentata omaisuuteni lapselleni. Kun on sitä kertynyt perintönä ja itse kerryttäen. Mutta nämä asiat varmasti hoituvat lakimiehen kautta.

Mielelläni lukisin kokemuksia adoptioon antamisesta. Jos joku täällä haluaisi kertoa. Päätös ei ole helppo mutta oikea. Rakastan lasta jo nyt täydestä sydämestäni. Ja jos olisin saanut päättää niin kasvattaisin hänet itse. Mutta kun kaikki asiat eivät ole omissa käsissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yhdeksän