Opettajat ovat palkkakuopassa
Kommentit (66)
Opettajia on moneenlähtöön, mutta aineenopettajien suhteen sanoisin, että palkat ovat ihan ok. Opettajilla ikälisien osuus on suuri ja näihin vertailuihin vedetään yleensä se peruspalkka, jota käytännössä kukaa ei saa (toki jokaisella on aina joskus ensimmäinen vuosi). Ikälisien lisäksi yleensä löytyy muita lisiä ryhmänohjauksesta yms. (toki ne nyt työllistääkin, ryhmästä riippuen).
Eli palkat pyörivät käyännössä siinä 4000 - 5000 €/kk (joo alapeukkuja tulee). Raskasta työtä varmasti MUTTA muistakaa nyt kuiteknin, että tuo palkkataso on niilläkin, joilla ON pitkät lomat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaajista taas huomaa miten monet luulee, että kun puhutaan opettajista puhutaan luokanopettajista! Ei kaikilla opettajilla ole pitkiä lomia!!!
Juuri näin. Amikseen opettajalla täällä päin 4 viikkoo kesälomaa. Varhaiskasvatuksen opettajalla 4-5 viikkoa.
Olisi kiva tietää mitä ja missä opetat. Esim. Omniassa kokonaistyötajassa on kesäloma 8 vko, syys-, joulu-, ja hiihtoloma päälle.
Ilmeiseti tässä on erilaisia työehtosopimuksia, mutta "täälläpäin" huutelu ei ole kiinnostava, ellet kerro minkä työehtosopimuksen piirissä olet tai kuka on työnantajasi.
Vierailija kirjoitti:
Nyt ei ole kyse palkasta, vaan siitä ettei osata olla kiitollisia.
Näin. Ja jostain syystä meillä on aina ollut kaksi ammattiryhmää, jotka pitävät asiasta järkyttävää meteliä: opettajat ja sairaanhoitajat. Ja puheissa aina unohdetaan toisen ammattiryhmän vähäinen työmäärä (tunnit ja pitkät lomat) ja toisen ryhmän yli- ja vuorotyölisät. Nämä huomioiden ihan ”Insinööritason” korvausta kumpikinamnattiryhmä tehdystä työstä nauttii. En tiedä onko kovan metelin pitämisellä ja ko ammattikuntien sukupuolijakaumalla jotain yhteyttä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lukion opettaja tekee töitä 190 päivänä vuodessa, joko hän tekee 16 tunnin päiviä, tai sitten hän ei mene edes sieltä, missä aita on matalin, hän menee aidan alta.
Toki näitäkin, valitettavasti, lukioissakin on. Häviävän pienessä vähemmistössä kuitenkin. Valtaosa tekee paljon duunia.
Höh?! Miksi kukaan kokenut opettaja tekisi noin pitkiä päiviä?
Kaikki perustuu vankkaan opetettavan aineenhallintaan. Itse olen nyt kymmenettä vuotta lukion aineenopettajana.
Tänään opetan klo 11- ja 13- yhdet tunnit. Niitä valmistelen aamun kotona, työtä se on sekin ja tuntien välissä käyn syömässä. Klo 15 olen jo tennistä pelaamassa.
Itse olen opettanut lukiossa yli 20 vuotta, ja koko ajan pelkkää pääainettani. Aineenhallinta on kyllä vahva. Ilman minkäänlaista itsekorostusta uskallan sanoa myös hallitsevani pedagogiikan. Se ei kuitenkaan riitä, että MINÄ hallitsen aineeni, kun niiden muksujenkin pitäisi jotain siitä oppia. Ja jotta he oppisivat, kyllä se useimpien kohdalla tarkoittaa sitä, että ihan heidän itsensä pitää jotain tehdä. Ja kun he tekevät jotain, he tarvitsevat palautetta ja ohjaamista. Vaikka olen työtäni tosiaan yli kaksi vuosikymmentä tehnyt, en ole vielä päässyt tuohon pisteeseen, jossa voisin tehdä omaa työtäni vain 190 koulupäivänä. Jatkan harjoituksia.
Ps. Itse en ole kyllä koskaan palkastani valittanut. Päinvastoin, olen ihan tyytyväinen palkkaani ja muutenkin työni etuihin. Mutta että päivät olisi lyhyet? Ei ole. Ettäkö en olisi kiitollinen, että minulla on töitä? Kyllä olen. Koulu ja opiskelijat eivät ole minua varten. Minä olen koulua ja opiskelijoita varten. Onneksi minulle siitä vähän maksetaankin, kuten työstä pitääkin.
Millä tunneilla? Suurin osa opettajista tekee varmasti vähintään sen 40 h/viikko. Opetustunnit ovat noin puolet opettajan työstä, ja töitä riittää kyllä illoille ja viikonlopuille. Itse olen opettajana vuosityöajassa, jossa työaika 40,3 h/viikko ja se merkitään työajanseurantaan päivittäin. Lomaa mulla 6 viikkoa kesällä, kun on yksityinen koulu.
Vierailija kirjoitti:
Opettajia on moneenlähtöön, mutta aineenopettajien suhteen sanoisin, että palkat ovat ihan ok. Opettajilla ikälisien osuus on suuri ja näihin vertailuihin vedetään yleensä se peruspalkka, jota käytännössä kukaa ei saa (toki jokaisella on aina joskus ensimmäinen vuosi). Ikälisien lisäksi yleensä löytyy muita lisiä ryhmänohjauksesta yms. (toki ne nyt työllistääkin, ryhmästä riippuen).
Eli palkat pyörivät käyännössä siinä 4000 - 5000 €/kk (joo alapeukkuja tulee). Raskasta työtä varmasti MUTTA muistakaa nyt kuiteknin, että tuo palkkataso on niilläkin, joilla ON pitkät lomat.
Tähän pääsee ehkä lukion opettaja 10-15 opetusvuoden jälkeen. Mulla aineenopettaja yläkoulussa lähtöpalkka 2600 ja eka ikäkorotus tulee vasta 5 vuoden jälkeen (sekin nettona noin satasen luokkaa)
opettaja kirjoitti:
ti MUTTA muistakaa nyt kuiteknin, että tuo palkkataso on niilläkin, joilla ON pitkät lomat.
Tähän pääsee ehkä lukion opettaja 10-15 opetusvuoden jälkeen. Mulla aineenopettaja yläkoulussa lähtöpalkka 2600 ja eka ikäkorotus tulee vasta 5 vuoden jälkeen (sekin nettona noin satasen luokkaa)
Haluatko hämätä jotenkin, kun ilmoitat palkan bruttona ja korotuksen nettona?
Kaiken lisäksi opettajan tunti on 40 minuuttia!
Kaikkinensa aivan älytön tuntipalkka..
Opettajat tekevät 15 tunnin työpäivää. Iltaisin joutuvat valmistelemaan tunteja ja korjaamaan kokeita ja silti palkka tulee vain neljältä tunnilta päivä. Kesäkin on opetuksetonta aikaa eli palkatonta. Kuka muu suostuisi tähän, kuin opettajat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi lukion lehtorin kokonaisansio oli vuonna 2019 keskimäärin yli 4600 €/kk. Jos on virkanilkkinä kuvitellut ansaitsevansa enemmän, jossakin on vikaa.
Tässä se ongelma onkin. Palkka jakautuu aivan liian epätasaisesti.
T. vuositulot opettajana karvan yli 30000e
Tuossahan tulee tuloja jo 3300 e / työssäolokuukausi. Mene kesällä töihin toisaalle, jos pidät tuota liian pienenä.
Moni meneekin. On se pieni koulutukseen, vastuuseen ja nykyiseen työmäärään nähden. Koska kyseessä on kunta työnantajana, palkka ei hevin nousekaan.
Muistelkaapa omia kouluvuosia. Ennen 2000-lukua alalla oli myös miehiä. Enää ei ole, koska palkka ei houkuttele. Siihen aikaan ammattikoulun käyneiden tai ilman koulutusta töissä olevien palkat olivat suhteessa pienempiä. Ero on kaventunut työläisten hyväksi.
14 viikon vuosittaisiin vapaisiin nähden palkkaa on aivan sopivasti.
Vierailija kirjoitti:
Puolisoni työskentelee kaupan alalla, tekee vuorotyötä 40 tuntia viikossa, 3 iltaa viikolla ja joka toinen viikonloppu töissä, palkka 2400 brutto ja tuossa on vuorolisät mukana, hän on vielä esimies. Lomaa vain 5 viikkoa vuodessa eli 1 viikko talvilomaa ja 4 viikkoa kesälomaa.
Miten tämä liittyy opettajien palkkakuoppaan?
Aineenopettajien palkka vaihtelee paljon. Mulla täydet tunnit alakoulussa ja nettopalkka 2050/kk. Kesältä en saa palkkaa. Minusta tuo palkka on niin huono työn vaativuuteen ja 7v.koulutukseen nähden että hyvällä omallatunnolla teen ne asiat mitkä pystyn melko vasemmalla kädellä.
Vrt. mieheni yläkoulun aineenope ja netto 3100/kk.
Olen ollut myös yläkoulussa opena eikä todellakaan voi sanoa että teinit on niin vaativia tai aineenhallinta vaativampaa että sen takia yläkoulun aineenopeille kuuluu isompi palkka.
Vierailija kirjoitti:
Opettajilla on älytyömän hyvä palkka suhteessa vuositunteihin
Juuri siksi olen opettaja. Kannattaa, mutta ei kannata sitten valittaa kun vituttaa oppilaat ja niiden vanhemmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukion opettajana teen töitä 190 pv vuodessa. Huomenna opetan 2 oppituntia. Niiden valmisteluun menee toki aikaa.
Palkkakuitissa lukee noin 4300 e/kk peruspalkka ja lisät päälle. Toki aineenhallinta pitää sitten olla kunnossa ja kilpailu työpaikoista on kova. Suosituimpiin lukioihin voi olla kymmeniä päteviä hakijoita.
Eikö lukion opettajilla ole vesoja? Ja ilmeisesti kirjoitukset eivät työllistä sinua kovinkaan paljoa?
Kyllä meillä vessat on.
Ei uskoisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi lukion lehtorin kokonaisansio oli vuonna 2019 keskimäärin yli 4600 €/kk. Jos on virkanilkkinä kuvitellut ansaitsevansa enemmän, jossakin on vikaa.
Tässä se ongelma onkin. Palkka jakautuu aivan liian epätasaisesti.
T. vuositulot opettajana karvan yli 30000e
Lukiossamme yksikään vanhempi mafyke-lehtori ei ole alle 5000 e/kk -palkalla töissä.
Joten kannattaa tuolla mainitsemallasi opettajan palkalla alkaa siirtymään lukioon, jossa palkat parempia, mutta toki työkin vaativampaa. Siksi siitä maksetaan enemmän.
Ei lukion ja yläkoulun lehtorin palkkaero ole erityisen merkittävä. Työn vaativuudestakin voi olla montaa mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Puolisoni työskentelee kaupan alalla, tekee vuorotyötä 40 tuntia viikossa, 3 iltaa viikolla ja joka toinen viikonloppu töissä, palkka 2400 brutto ja tuossa on vuorolisät mukana, hän on vielä esimies. Lomaa vain 5 viikkoa vuodessa eli 1 viikko talvilomaa ja 4 viikkoa kesälomaa.
Kysy puolisoltasi haluaisiko hän olla kesät työttömänä, jos tähän tarjoutuisi mahdollisuus.
pitkät lomat ja hyvä palkka. kenkää saaneet suorittaneet tutkinnon, 5 000 kuussa amkssa ja kehuvat että 2.5 kk kesäloma, kukaan ei vahdi ja kysele tulosten perään. saa olla niin kuin haluaa.
töihin pääsee etenkin jos on sukulaisia tai tuttuja suhteita. vähän koko alalla.
tämä oli mm h-helian amk opettajan kommentti kun yksikseen keskusteltiin, olen yksityisellä puolella ja puhuimme ammattien hyvistä ja huonoista puolista. eipä kiinnosta
Nykylapset ovat kyllä nykyvanhempien tuotoksia, valitettavasti..