Lantion palautuminen synnytyksestä?
Olen menossa synnytyksen käynnistykseen viikon sisällä ja vasta nyt lukenut osalla lantion luiden erkanevan(?) jollain tavalla siten etteivät omat housut enää koskaan mahdu vaikka paino putoaisikin lähtökuoppiin? Onko kenelläkään täällä asiasta kokemusta ja tapahtuiko tämä lantion ”luiden muutos” vasta synnytyksessä vai jo raskausaikana?
Itselläni menee tällä hetkellä omat housut jalkaan (ei farkut) kunhan jätän vyötärön riittävän alas ja kauhistuttaa ajatus että synnytyksessä tapahtuisi joku niin radikaali lantion liitosten ”repeäminen” että lantio muuttuisi pysyvästi.
Omalla kohdallani myös sektio on harkinnassa ja nyt kun olen lueskellut muiden muutoksista sekä lantiossa että raskausarvissa, on minua todella alkanut pelottaa vauvan mahtuminen alatietä koska itselläni ei ole myöskään missään kohtaa kehoa raskausarpia havaittavissa. Paino on toki noussut +9kg, mutta mitään sellaisia ”leventymisen” muutoksia ei ole havaittavissa mikä puhuisi sen puolesta että vauva mahtuisi alakautta ulos.
Aivan kamala ajatus että lantio tekisi jotain yht’äkkistä ja radikaalia vasta synnytyksessä ja jäisi sellaiseksi. Ja vielä kamalampaa olisi lapsen jumiutuminen ja vammautuminen.
Kiitos jos jaatte kokemuksianne tästä teemasta.
Kommentit (28)
Toisen lapsen jälkeen ei enää mennyt samat housut, lantio oli leventynyt. Harmitti aluksi, mutta oikeastaan nyt pidän siitä, leveä lantio on naisellinen.
Tapahtuiko teillä tämä leviäminen siis jo ennen synnytystä? Minulla ei ole juuri minkäänlaisia liitoskipuja ollut kuin aivan alkuraskaudessa ja tosiaan raskaus puretaan (tavalla tai toisella) jo 4pvän päästä.
Housujen kokoni on 36. Onkohan täysin epärealistista että vauva mahtuisi alakautta ulos tai voiko lantio jotenkin ”revetä” vasta synnytyksessä?
-ap
Lantion luut voivat palautua vanhoille paikoilleen 6-8 kuukauden jälkeen tai jäädä pysyvästi leveämpään asentoon. Lantiohan levenee raskauden myötä hormonien vaikutuksesta, eikä sillä ole eroa synnyttääkö alateitse vai keisarinleikkauksella. Lapsen jumiin jääminen on äärimmäisen harvinaista, eikä edes solisluiden katkominen aiheuta lapselle haittaa myöhemmässä elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Tapahtuiko teillä tämä leviäminen siis jo ennen synnytystä? Minulla ei ole juuri minkäänlaisia liitoskipuja ollut kuin aivan alkuraskaudessa ja tosiaan raskaus puretaan (tavalla tai toisella) jo 4pvän päästä.
Housujen kokoni on 36. Onkohan täysin epärealistista että vauva mahtuisi alakautta ulos tai voiko lantio jotenkin ”revetä” vasta synnytyksessä?
-ap
Mummoni oli nuorena kokoa 34 ja hyvin äitini, nelikiloinen vauvanjötkäle, mahtui alakautta syntymään. Vaatekoko ei kerro lantion sisäosan kokoa. Nykyaikana on myös tuo hätäkeisarinleikkaus olemassa, jos vaikuttaa siltä, ettei lapsi kerta kaikkiaan alakautta synny.
Eikö sulle ole tehty synnytystapa-arviota?
Mulla on kapea lantio mutta kun lapset syntyneet alle 3-kiloisina niin ei ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Eikö sulle ole tehty synnytystapa-arviota?
Mulla on kapea lantio mutta kun lapset syntyneet alle 3-kiloisina niin ei ongelmaa.
Ja housujen koko edelleen 34 vaikka olen muuten "iso", pituutta 175 cm.
Saat löysän toosan loppuiksesi, ei palaudu synnytyksestä.
Mulla neljäs lapsi tulossa ja kolmesta ekasta olen ollut vanhoissa tiukoissa farkuissani pari viikkoa synnytyksen jälkeen.
Ei raskausarpia eikä roikkuvaa vatsanahkaa. Mitat ihan samat, kuin ennen raskauksia...
Monet palaavat ihan entiselleen.
Vierailija kirjoitti:
No minulla lantio jäi pysyvästi leveämmäksi, mutta ei se kauheasti enää haittaa. Ei se kroppa enää muutenkaan palaudu entiselleen raskauden jälkeen. Ihan viime viikkoina vasta tuli suurimmat liitoskivut, ja silloin tapahtui se lopullinen leviäminen. Kroppa muuttuu, mutta oma elämä myös.. Oletko varautunut siihen?
Miksi pelottelet ja väität noin? Minun kroppani palautunut ihan entiselleen aina. Yleensä imetyksen takia olen ollut aluksi jopa muutaman kuukauden laihempi ja kapeampi, kuin ennen raskautta. Samoihin vaatteihin palannut myös, kuin käytin ennen raskautta.
Lantio jäi pysyvästi levemmäksi ja häntäluu murtui, ja siitä jäi pysyvä hermokipu, joka haittaa vain pyörällä ajaessa. En siis kärsi istua satulassa. Tuo tapahtui vasta kolmannessa synnytyksessä.
Ekassa sain 3. asteen repeämän eli sulkijalihas poikkk, ja toinen oli sitten epäonninen komplikaatioita sisältänyt sektio.
Kaikkea on siis tapahtunut ;). Vähän liikaakin.
Mutta sen vaan sanon että pisimpään kesti toipua sektiosta, meni yli puoli vuotta että pääsin urheilemaan taas. Jopa se alayiesynnytys pahan repeämän kanssa oli mukavampi kuin sektio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-apPerse siellä synnytyksessä repeää, navasta niskaan ja olet sen jälkeen pelkkää persettä koko akka, siinä jää kardashianitkin toiseksi vaikka kaikkia on mus - talla munalla levitelty.
Näin on, meidänkin muija on ihan pelkkää persettä 3 synnytyksen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-apPerse siellä synnytyksessä repeää, navasta niskaan ja olet sen jälkeen pelkkää persettä koko akka, siinä jää kardashianitkin toiseksi vaikka kaikkia on mus - talla munalla levitelty.
KEKW
Vierailija kirjoitti:
Saat löysän toosan loppuiksesi, ei palaudu synnytyksestä.[/quote
Höh, ei tietenkään löysäksi jää. Eihän iso ulostekaan jätä löysäksi takapuolta.
https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00274/hapyliitoksen-kivut-symfyysikiv…
Häpyluuliitos palautuu ainakin jonkin verran takaisin. On ihan yksilöllistä, miten palautuu. Itselläni jo raskauden aikana lantion mitta on suurentunut, mutta johtuu varmaan paljon reisien ja pepun rasvamäärän lisääntymisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minulla lantio jäi pysyvästi leveämmäksi, mutta ei se kauheasti enää haittaa. Ei se kroppa enää muutenkaan palaudu entiselleen raskauden jälkeen. Ihan viime viikkoina vasta tuli suurimmat liitoskivut, ja silloin tapahtui se lopullinen leviäminen. Kroppa muuttuu, mutta oma elämä myös.. Oletko varautunut siihen?
Miksi pelottelet ja väität noin? Minun kroppani palautunut ihan entiselleen aina. Yleensä imetyksen takia olen ollut aluksi jopa muutaman kuukauden laihempi ja kapeampi, kuin ennen raskautta. Samoihin vaatteihin palannut myös, kuin käytin ennen raskautta.
Ei ollut tarkoitus pelotella, sori siitä. Ihan vaan kerron omasta ja kaveripiirin kokemuksista, niin ei kyllä ole kellään kroppa samassa kuosissa kuin ennen lapsia. Jos sulla on, niin ole iloinen. Itselläni tosiaan leveämpi lantio, löysänahkainen vatsa ja raskausarpia vaikka muille jakaa. Tissit on itsellä suht ok, mut aika monella niistä on tullut nahkaläpyskät. Alapäässä arpia ja peräpukamista jääneitä tyhjiä nahkanypsyköitä löytyy myös. Elämä on. Onneksi ei noihin ehdi niin keskittyä, kun on nämä lapset tässä hoidettavana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut tarkoitus pelotella, sori siitä. Ihan vaan kerron omasta ja kaveripiirin kokemuksista, niin ei kyllä ole kellään kroppa samassa kuosissa kuin ennen lapsia. Jos sulla on, niin ole iloinen. Itselläni tosiaan leveämpi lantio, löysänahkainen vatsa ja raskausarpia vaikka muille jakaa. Tissit on itsellä suht ok, mut aika monella niistä on tullut nahkaläpyskät. Alapäässä arpia ja peräpukamista jääneitä tyhjiä nahkanypsyköitä löytyy myös. Elämä on. Onneksi ei noihin ehdi niin keskittyä, kun on nämä lapset tässä hoidettavana.
Miehilläkin oikein purskahtaa ulos kaikki armeijajutut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko varmasti nyt kaikki, mites miehen pe nis voi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehilläkin oikein purskahtaa ulos kaikki armeijajutut.
Kyllä meillä näistä on keskusteltu kaveripiirissä, ei tässä ole mielestäni mitään outoa.