Oletteko saanut verenpaineen alas ruokavaliolla?
Kuinka nopeeta muutos tapahtuu?
Minulla ollut verenpainetta jo jonkin aikaa. Varmaan vuosia.
130/92 yleensä. Välillä alapaine korkeampi.
Nyt olen jättänyt suolan pois ja aloittanut laihdutuksen.
Ylipainoa on noin 15 kiloa.
Muutama vuosi sitten tiputin jo 20 kiloa mutta junnannut paino. Nyt taas tein ryhtiliikkeen ja painoa tipounut 3 kiloa.
Kasvisten syöntiä olen lisännyt.
Nyt paineet ovat hieman laskeneet.
Parhaimmillaan oli joitakin päiviä sitten kun oli 116/81.
Tänään 125/86.
Välissä ollut 125/90 arvojakin.
Kuinka paljon pystyn itse vaikuttamaan ruokavaliolla?
Entä liikunnalla? Olen vuosia ollut täysin sohvaperuna mutta nyt aloittanut kevyesti liikkumaan.
Kuinka ideaaliin tilanteeseen on mahdollista päästä?
Ikää 39-vuotta (kohta)
Ja verenpainelääkitystä ei ole. Molemmilla vanhemmilla on.
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ottaa verenpainelääkitys. Itse sain lasketuksi poistamalla suolan kaikesta, mutta sen lisäksi otin myös verenpainelääkityksen, varmuuden vuoksi. Hyvät paineet on ollut jo 10 vuotta ainakin, ei tartte huolehtia.
Lääkkeitä ei pidä syödä varmuudeksi. Olen ollut ketogeenisellä ruokavaliolla kohta 10 vuotta ja paineet on nyt kunnossa. Onko sinulla kokemuksellista vertailupohjaa mitä paineesi olisi ilman lääkitystä?
Ei ole, kun olen käyttänyt lääkettä jo yli 10 vuotta. Syön siis sitä myös migreenin estoon. Alussa oli saunassa vähän pyörrytyksen tunnetta, koska paineet laski, mutta muuta haittaa en ole lääkityksestä saanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ottaa verenpainelääkitys. Itse sain lasketuksi poistamalla suolan kaikesta, mutta sen lisäksi otin myös verenpainelääkityksen, varmuuden vuoksi. Hyvät paineet on ollut jo 10 vuotta ainakin, ei tartte huolehtia.
Mitä sulla sitten oli verenpaine kun lääkityksen sait?
Niin, ja miten otit? Kuulostaa omituiselta, ei lääkkeitä määrätä ja syödä”varmuuden vuoksi”.
Ap:lla on mitattu koholla olevia paineita ja jos ruokavaliolla ei tule tulosta, niin lääkitystä varmaan suositellaan. En minä tai kukaan muukaan saa lääkitystä lääkäriltä turhaan. Itse vain ajattelin, että se on verenpaineen puolesta hyvä olla varmuuden vuoksi, ettei tarvitse siitäkään huolehtia. Migreeniä ei valitettavasti estänyt tuo lääke kokonaan, ikävä kyllä.
Ap, onko geneettistä perimää verenpaineen suhteen? Suvussa?
Kannattaa tutkituttaa, sillä siihen ei ruokavalio auta, vain lääkkeet.
Sama kolesterolin kanssa. Itselläni löytyi sattumalta muun tutkimuksen yhteydessä huikeat kokonaiskolesteroliarvot, joka perinnöllinen ominaisuus. Vain lääkkeet auttoivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sulla sitten oli verenpaine kun lääkityksen sait?
Niin, ja miten otit? Kuulostaa omituiselta, ei lääkkeitä määrätä ja syödä”varmuuden vuoksi”.
Ap:lla on mitattu koholla olevia paineita ja jos ruokavaliolla ei tule tulosta, niin lääkitystä varmaan suositellaan. En minä tai kukaan muukaan saa lääkitystä lääkäriltä turhaan. Itse vain ajattelin, että se on verenpaineen puolesta hyvä olla varmuuden vuoksi, ettei tarvitse siitäkään huolehtia. Migreeniä ei valitettavasti estänyt tuo lääke kokonaan, ikävä kyllä.
Aika usein lääkitys on aivan turhaa.
Hyvä, että tartut heti ongelmaan. Asiaa on helpompi korjata nyt kuin sitten, kun molemmat paineet ovat korkeat.
Elämäntavat vaikuttavat, eivät välttämättä kovin nopeasti, mutta vaikuttavat kuitenkin. Ja toki on ihmisiä, joilla on korkea verenpaine terveellisistä elämäntavoista huolimatta. Suolan vähentäminen, alkoholin vähentäminen, laihdutus sekä liikunta. Hyvin olet lähtenyt siis etenemään.