Kela soitti ja kysyi voiko käsitellä toimeentulotuen syksyyn mutta unohdin että saan veronpalautuksen
Elokuussa. Unohdin kokonan. Pitääkö se nyt soittaa ja korjata? paitsi sain jo päätöksen syyskuulle?
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Eikö kela näe veronpalautuksen tiedot muutenkin? Kuinka suuresta summasta on kyse? Johonkin tiettyyn summaan astihan veronpalautuksia ei edes huomioida, toisaalta sitten jos nyt summa ei älyttömän iso ole, voidaan se varmasti huomioida jälkikäteen sitten jos saat vielä toimeentulotukea lokakuulle.
no se veronpalautus alle 500, eikö sitä muka huomioida? Ja en tiedä näkeekö?
Vierailija kirjoitti:
Laita viesti.
joo laitan ja kysyn:)
Kyllä ne peritään takaisin, ei huolta.
Vierailija kirjoitti:
haluaisin että tt tuki tulee säännöllisesti, niin voiko ne peruuttaa elo---jne--maksut?
Kyllä Kela ottaa mikä Kelan on. Se mikä sinun on, jää nähtäväksi.
Toimeentulotuki on viimesijainen tuki. Veronpalautukset, säästöt, realisoitava omaisuus on käytettävä ensin.
Jos saat veronpalautusta, alle 50€, se ei vaikuta, mutta siitä suuremmat summat pienentävät toimeentulotukea 50 € ylittävältä osalta.
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuki on viimesijainen tuki. Veronpalautukset, säästöt, realisoitava omaisuus on käytettävä ensin.
Jos saat veronpalautusta, alle 50€, se ei vaikuta, mutta siitä suuremmat summat pienentävät toimeentulotukea 50 € ylittävältä osalta.
No niin kyllä mä tän ymmärrän mutta näkeekö ne kelassa että saan veronpalautuksen? vai oisko mun pitänyt sanoa siitä?
Ainakin syyskuulle vaikuttaa ja ehkä lokakuullekin. Elokuussa et tietenkään saa, ellet nyt kokonaan elä toimeentulotuella.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin syyskuulle vaikuttaa ja ehkä lokakuullekin. Elokuussa et tietenkään saa, ellet nyt kokonaan elä toimeentulotuella.
niin mutta oisko mun pitänyt sanoa tästä vai näkeekö ne sen siellä??
Kela näkee suoraan verottajalta mahdolliset veronpalautukset. Jos et korjaa nyt, niin kyllä ne rahat peritään myöhemmissä päätöksissä takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Kela näkee suoraan verottajalta mahdolliset veronpalautukset. Jos et korjaa nyt, niin kyllä ne rahat peritään myöhemmissä päätöksissä takaisin.
Olipa ristiriitainen viesti. Eli näkee mutta silti käsittelee minulle elokuulle rahat ja minun pitää korjata tämä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olipa ristiriitainen viesti. Eli näkee mutta silti käsittelee minulle elokuulle rahat ja minun pitää korjata tämä?
Näkee ne, mutta todennäköisesti vasta "jälkikäteen" eli kannattaa ilmoittaa itse, jotta huomioivat heti tulevissa summissa sen sijaan, että perisivät sitten jälkikäteen takaisin, kun huomaavat.
Sinuna antaisin asian olla tässä vaiheessa. Elokuussa ilmoittaisin muutoksesta eli veronpalautuksesta. Näin saat myös mahdolliset elokuussa erääntyvät sähkölaskut, kotivakuutusmaksut, lääkekulut yms. mukaan elokuun laskelmaan kuluiksi eli vähentämään sitä ylijäämän määrää.
Kela ei kyllä käsittele vielä syyskuun toimeentulotukia. Korkeintaan touko-kesäkuun, ehkä jossain tapauksessa heinäkuun...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näkee ne, mutta todennäköisesti vasta "jälkikäteen" eli kannattaa ilmoittaa itse, jotta huomioivat heti tulevissa summissa sen sijaan, että perisivät sitten jälkikäteen takaisin, kun huomaavat.
Haittaaako jos päätös on silti jo tehty vai pystyykö ne vaan peruttaa ne maksut sitetn sieltä?
Vierailija kirjoitti:
Kela ei kyllä käsittele vielä syyskuun toimeentulotukia. Korkeintaan touko-kesäkuun, ehkä jossain tapauksessa heinäkuun...
Minulle soitettiin ja sanottiin että voiko käsitellä syksyyn. En muistanut koko veronpalautusta. T. AP
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotukea ei peritä takaisin. Ylijäämää voidaan vyöryttää seuraavalle kuukaudelle, mikäli haet toimeentulotukea. Kela näkee suoraan Sitä paitsi palautukset heti, kun Verottajalta saatavilla.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä oon saanut 6kk päätöksen kerralla.
Eikö kela näe veronpalautuksen tiedot muutenkin? Kuinka suuresta summasta on kyse? Johonkin tiettyyn summaan astihan veronpalautuksia ei edes huomioida, toisaalta sitten jos nyt summa ei älyttömän iso ole, voidaan se varmasti huomioida jälkikäteen sitten jos saat vielä toimeentulotukea lokakuulle.