Laihdutko syömällä näin
aamiainen: kaurapuuroa, margariinia, rasvatonta maitoa
välipala: hedelmä
lounas: lautasmallin mukainen ateria
välipala: kahvi ja pulla
päivällinen: lautasmallin mukainen ateria
iltapala: kaksi leipäpalaa margariinilla ja rasvattomalla kinkulla ja tomaatilla, rasvatonta maitoa
Vai laihtuisitko ihan vain syömällä aitoa ravintopitoista ruokaa hiukan vähemmän?
Kommentit (31)
Riippuu paitsi siitä, mitä miellät ravintopitoiseksi ruoaksi että etenkin siitä, millaisia ovat annoskokosi. Terveellisellä, lautasmallin mukaan koostetulla ruoallakin lihoo, jos se lautanen on tarjoiluvadin kokoinen tai kukkuroilleen lapattu. Muuten yleisohjeena, aamupalalle proteiinia (joko puuron joukkoon tai vaikka kananmuna keitettynä) ja kasvista (marjoja puuroon, hedelmä, kirsikkatomaatteja, jotain). Ja iltapalallekin lisää kasvista leivänpäällistomaattien lisäksi. Ja annoskoko tosiaan kohdilleen.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu paitsi siitä, mitä miellät ravintopitoiseksi ruoaksi että etenkin siitä, millaisia ovat annoskokosi. Terveellisellä, lautasmallin mukaan koostetulla ruoallakin lihoo, jos se lautanen on tarjoiluvadin kokoinen tai kukkuroilleen lapattu. Muuten yleisohjeena, aamupalalle proteiinia (joko puuron joukkoon tai vaikka kananmuna keitettynä) ja kasvista (marjoja puuroon, hedelmä, kirsikkatomaatteja, jotain). Ja iltapalallekin lisää kasvista leivänpäällistomaattien lisäksi. Ja annoskoko tosiaan kohdilleen.
Ravintopitoinen ruoka on sellaista, että sen määrää ei tarvitse annostella lautasen koon mukaan. Elimistö hoitaa sen automaattisesti.
Ihan sama mitä syön kunhan en syö yli 1200 kalori päivässä. Jos syön enemmän niin en laihdu vaan jumitan samassa. 10 kiloa pitäisi vielä laihtua. Olen laihtunut 5 kiloa. Hidasta on. Ikä 52v.
Kuulostaa raskausdiabetes-ruokavaliolta. Muistaakseni niissä ohjeissa mitä 10 vuotta sitten sain oli suurin piirtein noin. Aivan valtavasti hiilareita siis, en voinut syödä tuonne päinkään. Joku aamupuuro oli ihan pahin.
Enkä syö kyllä vieläkään. Laihtumisen tarvetta ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama mitä syön kunhan en syö yli 1200 kalori päivässä. Jos syön enemmän niin en laihdu vaan jumitan samassa. 10 kiloa pitäisi vielä laihtua. Olen laihtunut 5 kiloa. Hidasta on. Ikä 52v.
Sun kannattais panostaa ruuan sisältöön enemmän kuin niihin kaloreihin. Sisältö vaikuttaa kaikkein eniten. Oikealla sisällöllä määräkin asettuu oikein.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa raskausdiabetes-ruokavaliolta. Muistaakseni niissä ohjeissa mitä 10 vuotta sitten sain oli suurin piirtein noin. Aivan valtavasti hiilareita siis, en voinut syödä tuonne päinkään. Joku aamupuuro oli ihan pahin.
Enkä syö kyllä vieläkään. Laihtumisen tarvetta ei ole.
Oikeasti raskausdiabetes-ruokavalio ei voi olla noin. Mutta vain Suomessa ohjeistetaan syömään tuolla tavalla. Ilman minkäänlaisia perusteita.
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan ole väliä, mitä syö. Mietipä vähän ravintosi sisältöä.
Laihtuisin jos jättäisin iltapalasta puolet pois, samoin pullan ja ateriat olisi pieniä (ts mulle normaalikokoisia eli esim 1 peruna ja 3 lihapullaa, 3 dl keittoa, 250g kaalilaatikkoa).
Kunhan kalorit jää n 1200/pvä. 1400 on normaali kaloritarve vaikka liikun tai teen hyötyliikuntaa (tänäänkin jo tunnin puutarhahommia ja 30 min kävelylenkki). Vanhemmiten kaloritarve on älyttömän pieni.
n 61v
En, lihoisin tuolla. Hirveetä pupellusta. Pulla aivan turha, syön ehkä kerran vuodessa yhden pullan, miten joku mättää joka päivä? Aamupalan ja lounaan väliin ei tarvita mitään, kunhan aamupalaan lisää proteiinia ja rasvaa pitämään nälkää. Lautasmallista leipä pois ja hiilareita vähemmälle, kasviksia ja proteiinia lisäten, niin alkaa kuulostaa jo järkevältä.
Vierailija kirjoitti:
Laihtuisin jos jättäisin iltapalasta puolet pois, samoin pullan ja ateriat olisi pieniä (ts mulle normaalikokoisia eli esim 1 peruna ja 3 lihapullaa, 3 dl keittoa, 250g kaalilaatikkoa).
Kunhan kalorit jää n 1200/pvä. 1400 on normaali kaloritarve vaikka liikun tai teen hyötyliikuntaa (tänäänkin jo tunnin puutarhahommia ja 30 min kävelylenkki). Vanhemmiten kaloritarve on älyttömän pieni.
n 61v
Laihtuisit, jos muuttaisit ruokasi sisältöä. Määrän kärsimättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
n 61v
Syön paljon broileria, vasikkaa, punaistakin lihaa, palkokasveja, muita kasviksia, täysrasvaisia maitotuotteita, oliiviöljyä, pähkinöitä ja siemeniä, kaikki leipä (max 1/pvä) on täysjyvää ja usein itse leivottua.
Mitä vielä ehdottaisit?? Kerropa
Olen normaalipainoinen keski-ikäinen etätöitä tekevä nainen. En lihoisi, enkä laihtuisi kys. ruokavaliolla.
Tuo vastaa aika hyvin ruokavaliotani. Vuosien varrella on tullut muutama kilo lisää. Yleensä paino on noussut silloin kun stressiä on ollut paljon ja sitä on tullut hoidettua viinillä ja hyvällä ruualla. Kun noudatan ravitsemussuosituksia 90 % olen terve, normaalipainoinen ja hyvävointinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
n 61v
Syön paljon broileria, vasikkaa, punaistakin lihaa, palkokasveja, muita kasviksia, täysrasvaisia maitotuotteita, oliiviöljyä, pähkinöitä ja siemeniä, kaikki leipä (max 1/pvä) on täysjyvää ja usein itse leivottua.
Mitä vielä ehdottaisit?? Kerropa
Kerron sen, että valehtelet.
En tiedä, en ole kokeillut. Muutenkin aterioiden luetteleminen on sinänsä vähän turhaa, jos annoskoosta ei lopulta sanota mitään.
Vierailija kirjoitti:
Olen normaalipainoinen keski-ikäinen etätöitä tekevä nainen. En lihoisi, enkä laihtuisi kys. ruokavaliolla.
Tuo vastaa aika hyvin ruokavaliotani. Vuosien varrella on tullut muutama kilo lisää. Yleensä paino on noussut silloin kun stressiä on ollut paljon ja sitä on tullut hoidettua viinillä ja hyvällä ruualla. Kun noudatan ravitsemussuosituksia 90 % olen terve, normaalipainoinen ja hyvävointinen.
Toki tulkitsen avauksen annoksia summittaisesti, siis että pulla voisi olla myös joku muu herkku (en tykkää pullasta) ja rasvaton maito voisi olla joku muu maitotuote, kuten jugurttia tai raejuustoa.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, en ole kokeillut. Muutenkin aterioiden luetteleminen on sinänsä vähän turhaa, jos annoskoosta ei lopulta sanota mitään.
Annoskoko tulee automaattisesti, jos ruoka on ravinteikasta. Keho osaa itse sen hoitaa.
Joku oman elämänsä ravitsemustieteilijä spämmää aatettaan antaumuksella.
Vierailija kirjoitti:
Joku oman elämänsä ravitsemustieteilijä spämmää aatettaan antaumuksella.
Jotkut osaa hakea tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä! Olen pätkäpaastoillut nyt vuden verran, pitänyt kalorit max 1200 ja painoa pudonnut 18 kg!
Ikää 53.
No mikä on sitä ravintopitoista ruokaa. Nämä avaukset on turhia kun ei kerrota mitä se ravintopitoinen ruoka on.
Ja ei en ole ylipainoinen