Voiko kesäkukat jo istuttaa ulkoruukkuun Etelä-Suomessa?
Ei oo ennen ollut omaa pihaa, niin en oikein oo selvillä näidtä kukista. Selviääkö esim. joku pelargonia, jos nyt istuttaa, vai pitääkö odottaa vielä?
Kommentit (10)
En ole vielä nähnyt pelargonioita edes myytävänä. Jos ruukut eivät ole katoksen alla, varmin aika istuttaa on toukokuun viimeinen viikko.
Orvokkeja voit hyvin jo istuttaa (siis niitä yksivuotisia). Ne pitää vaan muistaa nyppiä.
Kävin tänään Plantagenilla ja myynnissä oli jo vaikka mitä, oli pelargonioita, orvokkeja ja ties mitä, mutta onneksi en nyt sitten mennyt pelargonioita ostamaan. Kiitos vinkistä! Odottelenpa sitten vielä.
Ei vielä, koska huhtikuu on kuukausista julmin ja yöpakkasia voi tulla. Vappuna vasta voi laittaa kasveja ulos.
Minen laittais vielä. Mulla on tuossa siemeniä ja juttuja odottamassa, joten laittelen joskus kesemmällä. Jostain luin, että ei ennen Sepon päivää. Vanhan kansan juttuja, että hallaa esiintyy vielä ennen sitä.
Mä olen harrastelija, että laittelen millon mitä huvittaa. Yleensä on viimeistään kesäkukat (ostetut) laittanut sitten juhannusviikolla maahan.
Noita siemeniä välillä innostun laittamaan ja ne heittelen kesäkuun alkuviikoilla pitkin poikin pihaa.
Yrttejä mä laitoin pääsiäisenä idätyskippoihin ja ne alkaa olla jo kivassa vauhdissa. Ulos siirrän vasta, kun on varmasti lämmintä.
Odotellaan vielä tovi. Toukokuun loppupuolella hyvä, kun ei pakkasta öisin. Kiva kuulla muitakin odottavia multasormia 🌷
Jos oot ihan eteläisessä osassa maata ja mahdollisuus nostaa kukat kylmäksi yöksi sisään tai johonkin tilaan, jossa lämpötila ei mene pakkaselle, niin ehkä jo vapun jälkeen voi laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos oot ihan eteläisessä osassa maata ja mahdollisuus nostaa kukat kylmäksi yöksi sisään tai johonkin tilaan, jossa lämpötila ei mene pakkaselle, niin ehkä jo vapun jälkeen voi laittaa.
Kuvittelin, että ap tarkoitti sellaisia isompia ulkoruukkuja. Painavia ovat nostaa, varsin keramiikkaiset ruukut.
Pakkasta on vielä tulossa. Orvokit kestävät, muut ehkä ei.