hb ja rautatabletit
 Minulle määrättiin jo ensimmäisellä neuvolakäynnillä rautatabletteja, vaikkei hb ollut sen alempi kuin 124. En kuitenkaan aloittanut kuuria, koska olin lukenut, ettei rautavalmisteita suositella enne kuin rv 13:sta lähtien. (tuolloin oli menossa rv 9).
 Nyt taas viime käynnillä neuvottiin rautavalmisteita aloitettavaksi, kun hb laskenut 116:sta. Rautatabletit ovat merkiltään Spartocine ja aloitin niitä nyt käyttämään, kun viikkoja on takana 15. Nyt kuitenkin luin täällä palastalla kommentin, ettei rautaa saisi ottaa ennen puolta väliä eli rv 20!! Hjälp!! Onko asia näin?! Voivatko neuvolasta määrätä jotain, mikä ei olisi suositeltavaa?? Mitä liian aikainen rautavalmisteiden ottaminen voi aiheuttaa?
 ..Vai panikoinko nyt aivan turhaan??
Kommentit (2)
 Mä jouduin aloittamaan rautatabletit jo rv 8 tai 9 (en muista tarkalleen), koska hemppa oli laskenut 110:een 121:stä muutamassa viikossa. Terkkari sanoi, että rautalisiä ei yleensä suositella ennen rv 12 mutta esimerkiksi mun tilanteessa oli parempi aloittaa hirvittävän väsymyksen vuoksi. Nyt loppuraskaudesta hb on pysynyt hyvänä ilman tablettejakin.
 Ja kuulemma parempi syödä apteekin tutkittuja tabletteja, eikä mitään luontaistuotekaupoista saatavia valmisteita, koska niitä ei tosiaan oo niin tarkasti tutkittu, että ois turvallisia raskauden aikana.
 t. Vilja rv 36+2
rautatabuja kun neuvolassa kävin. Oli hemppa laskenu 118 -> 114 viime kerrasta. Ja se lääkäri sanoi, että ensimmäisellä kolmanneksella suositella syötävän ylimääräistä rautaa, mutta sen jälkeen on turvallista. Ja minulle suositteli ottavan Obsidan nimistä valmistetta (joka sopii erityisesti raskauden ja imetyksen aikaiseen käyttöön) aluksi joka toinen päivä ja katsotaan auttaako se, näin seuraavaan kertaan, sitten katsotaan jatkoa.
Ja minä uskon neuvolan tätiin ;) Eiköhän nekin tiedä aika paljon... en siis usko, että sulla on mitään syytä panikoida :)
Onnea vaan!
Ninnukka rv 12