Miks kaikki intoilee mökeistä?
Siis ett mitä?
Mökki, kakkosasunto siis, on luokiteltava Vuoden Turhakkeeksi.
Pitäis olla häpeä omistaa oma mökki.
MELKEIN VIELÄ PAHEMPAA on se, että jokaikinen suomalainen mökki on sisustettu synkällä, tummankeltaisella puulaudalla, jossa on mustia täpliä.
MIKSI tuollaista puuta edes käytetään sisustuksessa, kun se on niin kaameen synkkää?
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Huvilan voisin ottaa, sellaista perinteistä mökkiä en. Siis vähintään sähköt, juokseva vesi, sisävessa.
Mulla on perinteinen pyöröhirsimökki. Sähköt, juokseva vesi, suihku, sisävessa, netti ja satelliittitelevisio on toki varustuksena.
Minä en oikein ole mökkeilijä luonteeltani, on ihan kiva olla siellä muutama päivä, joten vuokraaminen on minulle rahallisesti järkevämpää. Mutta ymmärrän niitä joille mökki on tärkeä. Jos minulla olisi oma mökki, haluaisin että se olisi lähellä, autossa kököttäminen ei innosta.
Koska hypetys.
Eihän tuosta ole aikaa kuin 2 vuotta, kun lehdissä kerrottiin laajasti, miten nuorempi sukupolvi ei halua mökkeillä. Tarjolla kun on pilvinpimein sähköttömiä mummonmökkejä ja vesijohdottomia kelohonkamökkejä tiettömien teiden päässä. Monet riitaisten kuolinpesien jäljiltä. Ruotsalaistyyliset pitsihuvilat ja all inclusive comfort zone -mökit olivat 2 vuotta sitten pienenpieni vähemmistö markkinoilla - ja ovat sitä edelleen.
Näitä myös työleireiksi nimettyjä mökkejä on käytetty paremman puutteessa metsästysporukoiden jahtimajoina. Vintiltä voi hyvällä tuurilla löytää 70-luvun keikkajulisteita, Hymyjä ja Saloran radion. Seinät on paneloitu aloittajan kuvaamilla kellastuneilla puupaneeleilla. Kreosoli haisee heinittyneellä pihamaalla. Nyt ne on nimetty fiinisti "etätyökeitaaksi".
Kai nämä "helsingintuomat" kuvittelevat niillä tienaavansa tai jotain. Se on sitä sijoitushommaa, mitä meille kailotetaan jokaisesta tuutista. Kun kaikki ryntäävät ostamaan yhtäaikaa, syntyy itseään ruokkiva hype. Hetkeksi.
Vierailija kirjoitti:
Huomaa miten katkeruus on lisääntynyt mökinomistajia kohtaan nyt korona-aikana. 😁 Uskon kyllä, että varmasti ketuttaa, kun joutuu istumaan vuora-asunnon parvekkeella näillä keleillä! Ps. Terkkuja mökiltä!
Minun henkilökohtainen mielipide on, että on vain mökinomistajien toiveajattelua, että kaikki on heille kateellisia. Samoin kuin se, että kaikki tuppaa lokkeilemaan heidän mökeilleen.
Oikeassa elämässä on mennyt niin päin, että ihmiset ruinaa käymään mökeillään ja suututaan, kun ei halua tulla. Pari kertaa olen suostunut ja ei ollut minun juttu. Elämäni tylsimmät viikonloput.
Jokainen valitsee asumistyylinsä oman halunsa mukaan. Itse asumme omakotitalossa ja meillä on iso piha. Ei mökit kiinnosta. Kun emme enää jaksa pihaa ja taloa hoitaa, istumme varmaan tyytyväisinä kerrostalon parvekkeella auringosta nauttien ja en usko, että olemme silloinkaan kateellisia kenenkään mökille.
Mutta kuten kirjoitin, tämä on minun henkilökohtainen mielipide vain ja kokemus. Muilla voi olla toisenlaisia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomaa miten katkeruus on lisääntynyt mökinomistajia kohtaan nyt korona-aikana. 😁 Uskon kyllä, että varmasti ketuttaa, kun joutuu istumaan vuora-asunnon parvekkeella näillä keleillä! Ps. Terkkuja mökiltä!
Minun henkilökohtainen mielipide on, että on vain mökinomistajien toiveajattelua, että kaikki on heille kateellisia. Samoin kuin se, että kaikki tuppaa lokkeilemaan heidän mökeilleen.
Oikeassa elämässä on mennyt niin päin, että ihmiset ruinaa käymään mökeillään ja suututaan, kun ei halua tulla. Pari kertaa olen suostunut ja ei ollut minun juttu. Elämäni tylsimmät viikonloput.
Jokainen valitsee asumistyylinsä oman halunsa mukaan. Itse asumme omakotitalossa ja meillä on iso piha. Ei mökit kiinnosta. Kun emme enää jaksa pihaa ja taloa hoitaa, istumme varmaan tyytyväisinä kerrostalon parvekkeella auringosta nauttien ja en usko, että olemme silloinkaan kateellisia kenenkään mökille.
Mutta kuten kirjoitin, tämä on minun henkilökohtainen mielipide vain ja kokemus. Muilla voi olla toisenlaisia
Kuulostat todella ikävystyttävältä ihmiseltä. Kaikki hauskuus elämästä pois... Säälittää jopa hiukan.
Mä en ainakaan niin mökin kuin omakotitalonkin asukkaana kuvittele, että se olisi kadehdittava asia.
itselläni on laaja ystävä- ja tuttavapiiri ja jo sen sisälläkin löytyy todella paljon erilaisia näkemyksiä sopivasta asumismuodosta.
Esim. paras ystäväni on vannoutunut keskusta-asukas, minä taas viihdyn hyvin vähän kauempana kaikesta. Hän jaksaa ehkä yhden yön mökillä, minä taas voisin viettää meidän mökillä vaikka kuukauden putkeen ( ja sinne ei siis tule juoksevaa vettä, minkä vuoksi miehenikään ei siellä kanssani kuukautta viivy)
Nämä erilaiset näkemykset eivät kuitenkaan ole estäneet kohta 30 vuotista ystävyyttämme.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ainakaan niin mökin kuin omakotitalonkin asukkaana kuvittele, että se olisi kadehdittava asia.
itselläni on laaja ystävä- ja tuttavapiiri ja jo sen sisälläkin löytyy todella paljon erilaisia näkemyksiä sopivasta asumismuodosta.Esim. paras ystäväni on vannoutunut keskusta-asukas, minä taas viihdyn hyvin vähän kauempana kaikesta. Hän jaksaa ehkä yhden yön mökillä, minä taas voisin viettää meidän mökillä vaikka kuukauden putkeen ( ja sinne ei siis tule juoksevaa vettä, minkä vuoksi miehenikään ei siellä kanssani kuukautta viivy)
Nämä erilaiset näkemykset eivät kuitenkaan ole estäneet kohta 30 vuotista ystävyyttämme.
Ja en kertaakaan ole häntä mökillemme pyytänyt, mökille pyydän vieraiksi vain heitä joilla itselläänkin on mökki ja tiedän heidän mökkiolosuhteissa viihtyvän. Me ehdimme kyllä näkemään paljon muutenkin ( kun vielä tästä koronapaskasta päästäisiin).
Mökkeilyä voi myös harrastaa vuokraamalla mökin. Ei tarvitse tehdä pihatöitä, eikä edes siivota lähtiessä. Saa vain hyvät puolet. Tulee myös edullisemmaksi, varsinkin jos vain harvoin on käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Oot kyllä kauhea ihminen 😳
Eräs nai kkonen haluaa mökin, mutta miehensä ei halua lisää velkaa. Huvittavaa katsoa sitä kinaa vierestä. Mies haluaa muutenkin erilleen eikä mitään velvoitetta lisää.
Ostakoot naikk onen yksin mökkinsä kissansa kanssa. Jatkuva nurina päällä samasta asiasta.
Mökki olisi minulle kauhistus, onneksi olen vapaa valitsemaan, enkä moista riesaa joudu hankkimaan 😊
Itse asun omakotitalossa, isolla tontilla. Löytyy paljut, puusauna ja uima-allas, pihasta pääsee metsään ja puuhommia saa tehdä, grillauskin onnistuu mainiosti pihassa olevassa grillikatoksessa.
En keksi ainoatakaan syytä hankkia mökkiä, enkä myöskään halua edes vierailla kenenkään mökillä. Ei vaan ole missään määrinun juttuni.
Vierailija kirjoitti:
Mökki olisi minulle kauhistus, onneksi olen vapaa valitsemaan, enkä moista riesaa joudu hankkimaan 😊
Itse asun omakotitalossa, isolla tontilla. Löytyy paljut, puusauna ja uima-allas, pihasta pääsee metsään ja puuhommia saa tehdä, grillauskin onnistuu mainiosti pihassa olevassa grillikatoksessa.En keksi ainoatakaan syytä hankkia mökkiä, enkä myöskään halua edes vierailla kenenkään mökillä. Ei vaan ole missään määrinun juttuni.
Oletko jotenkin yksinkertainen, kun et tajua että ihmiset jotka nauttivat mökkeilystä saattavat itse asua esim. kaupungin keskustassa ja esim. kerrostalossa? Ei kaupunkilaisihmisiä kiinnosta pätkääkään maalla asuminen, vaan nimenomaan vaan sillon tällön siellä käyminen. He nyt nauttivat, kun etätöitä voi tehdä myös sieltä käsin. Ei kukaan oletakkaan, että te maalaisjuntit taloissanne mitään mökkejä kaipaattekaan, kun elämänne siellä on kun ikuista mökkielämää. Me kaupunkilaiset halutaan elämään muutakin sisältöä.
Vierailija kirjoitti:
Mökkeilyä voi myös harrastaa vuokraamalla mökin. Ei tarvitse tehdä pihatöitä, eikä edes siivota lähtiessä. Saa vain hyvät puolet. Tulee myös edullisemmaksi, varsinkin jos vain harvoin on käyttöä.
Tuo on hyvä vaihtoehto, jos ei nimenomaan halua mökiltä sitä, että siellä on kaikkea puuhailtavaa.
Itsekin tein tuota useampia vuosia, ennen kuin saimme tuon oman paikan. Nyt taas sitten nautin juuri noista pihatöistä, niin mökillä kuin kotonakin. Mutta mä oonkin joku Muumimamma ehkä.
Me ollaan vuokrattu mökkejä monena kesänä ja välillä viikonloppujakin kun ei omaa mökkiä ole. Se on kätevä systeemi kunhan on valmis menemään aina vähän tuntemattomaan ja roudaa omat tarvikkeet edes takas. Muutama kiva paikka löydetty kokeilujen jälkeen jonne ollaan sitten menty uudestaan, mutta haittapuolia on että nuo parhaat paikat täytyy vaan aina varata tosi ajoissa jos meinaa saada tietylle ajalle tietyn paikan. Joskus myös vuokramökit voi olla pieniä pettymyksiä, kun ei kuvaukset esitteissä aina vastaa todellisuutta ja on erilaisia mökinomistajia, toiset laittaneet vimpan päälle vaikka perusmökki kyseessä mutta selkeästi monilla paikoilla myös rahastuksen makua eikä olla pidetty huolta kuten omaansa jos eivät omistajat itse käytä paikkaa. Viimeksi osui tällainen hieman nuhjaantunut paikka eikä tee mieli mennä sinne uudestaan. Eli aika arpapeliä tuokin. Nyt mietitty oman ostoa että olisi joku helppo "pakopaikka" täältä kaupungista ja sillä optiolla että voidaan sitten mahdollisesti vuokrata paikkaa myös muille tulevaisuudessa.
Siellähän sinäkin persnaamaisena paistattelet.