Eikö vanhoissa taloissa ole paikkaa pesukoneen poistoputkelle?
Kommentit (12)
Lavuaariinhan niitä viritellään. Kerrostaloissakin.
Hommaat lavuaariin sellaisen poistoputken missä on liitäntä pesukoneen poistoputkelle. Ei maksa maltaita ja itse voi asentaa näppärästi.
Lavuaarin reunalle nostan sellaisen kaarrokkeen avulla, kun pesen pyykkiä. En ole ikinä asunut talossa, jossa olisi kiinteä paikka poistoputkelle. Olen asunut taloissa vuosilta 1952-2015
Meillä on rintamamiestalossa pesukone keittiössä ja poistoletku laitetaan tiskialtaaseen.
- Käsienpesualtaan alla olevaan viemäriin voi laittaa liitoksen poistoputkelle.
- Jos tilassa on lattiakaivo, ohjaa poistoputken sinne
- Hätätilassa, ei suositeltavaa WC-pönttöön. Vielä huonompi idea: kylpyamme.
poistoputki on johdettu lattiakaivoon pannuhuoneessa.
Lattiakaivo ja vesieristeet pitäisi aina olla tilassa, missä on pesukone. Tiedän, että on kodinhoitohuoneita joissa ei ole. Väärin rakennettu. Tiedän, että monissa taloissa ei ole mahdollisuutta, suosittelen remonttia. Vakuutus ei korvaa vesivahinkoa, jos pesukone on keittössä, olohuoneessa, eteisessä tai lattiakaivottomassa vessassa. *Parempi ettei vesivahinkoja tule, silloin ei ole ongelmaa. Pelkkä poisto ei riitä.
Mutta jos poistoputki yltää hyvin lavuaariin ja se lattiakaivo löytyy, ei se kovin vaativa homma ole muuttaa sitä altaan poistoputkea niin, että siihen yltää pesukone. Kannattaa varmistua, että putki on riittävän suuri halkaisijaltaan. Meillä edellisessä asunnossa vedet tulvi lavuaariin, kun kokenut putkimies ei osannutkaan tehdä hommia oikein ilman suunnittelua. Itse olen nykyään alan firmassa töissä ja nyt tiedän, että "kyllä kuka tahansa osaa kylppäriremontin suunnitella" -asenteella ollut putkari teki jopa kolmekin perusvirhettä. mutta siinä suunniteltiin koko kylppäri, ei pelkästään tilaa pesukoneelle, kaksi niistä liittyi pesukoneeseen, liian pienet poistoputket ja putket suihkukaapissa lattian kautta.
Meillä on pesukone kylppärissä. Putki menee pesukoneesta lattiakaivoon.
Lattialle ne vedet valuu ja sieltä lattiakaivoon
Mä laitan letkun lavuaariin. Oon solminut siihen letkuun henkarin kiinni ja sen henkarin koukun saa kätevästi kiinnitettyä lavuaarin ritilään; iloisesti vedet valuu lavuaariin.
Vessanpönttöön.