Kaverista lasu? Onko aihetta?
Kaveri on raskaana. Valitettavasti hän on huonoin vaihtoehto äidiksi jonka tiedän.
Hän on riidoissa koko sukunsa kanssa, työkaverien kanssa ja oikeastaan kaikkien muiden paitsi minun ja erään toisen.
Lapsen tuleva isä on kontrolloiva. Lukinnut kaverin heidän kotiin (kirjaimellisesti) ja läpsinyt tätä ja pakottanut seksiin. Varmasti on muutakin, josta en tiedä. Miehellä on yhtä huonot suhteet ihmisiin.
Ahdistaa, että tälle parille syntyy vauva. Molemmat ovat hyvissä töissä ja asuvat hyvällä alueella. Olen vinkannut kaverille, että hakisi itselleen apua ja heille pariterapiaa (saa raivokohtauksia yms). Eivät kuulema tarvitse sellaista.
Ulkoisten asioiden vuoksi en usko, että ikinä päätyvät lasun piiriin. Mitä tekisitte?
Kommentit (33)
Et todellakaan ainakaan avainta anna! Kuulostaa, että miehesi näkee sivusta aika hyvin tilanteen, itse sitä on joskus vaikea nähdä. Voit tuntea myötätuntoa, mutta muista, että et ole vastuussa ystävästäsi. Ymmärrän toki huolesi jos ystävän miesystäväkin on noin tasapainoton ja väkivaltainen. Valitettava tosiasia vaan on, että sinä et yksin pysty tilannetta muuttamaan mihinkään suuntaan. Hienoa, että olet rohkaissut ystävääsi avautumaan neuvolassa, kenties hän vielä joku kerta ottaa neuvoista vaarin, varsinkin jos synnytyksen jälkeen tulee kotona ongelmat jatkuvat. Muista, että neuvola katsoo kyllä tarkasti lapsen hyvinvoinnin perään ja sitä myötä tietenkin myös äidin. Jos kohdalle sattuu oikein kokenut neuvolantäti, hän saattaa pystyä näkemään rivien välistä tai saamaan avautumaan helpommin.
Neuvolassa terveydenhoitaja voi tehdä ennakoivan lastensuojeluilmoituksen (ennen lapsen syntymää), jos tiedossa on esim päihteiden väärinkäyttöä tms. Voit soittaa lastensuojeluun myös vain kysyäksesi, johtaisiko tämmöisen ilmoituksen teko mihinkään jatkotoimiin. Aina kannattaa kuitenkin matalalla kynnyksellä ottaa yhteyttä.
Jos jatkossa ystäväsi tarvitsee yösijaa miehen käyttäytymisen takia, kerro hänelle, että soittaa poliisille, tai sinä soitat. Kannattaa olla myös yhteydessä turvakotiin. Vaikka välität ystävästäsi, ei kukaan voi olettaa, että sinun kotisi on jatkuvassa valmiustilassa ystäväsi tilanteen tai suhteen vuoksi. Muista pitää itsestäsi vähintään yhtä hyvää huolta kuin ystävästäsi. Jos jossain vaiheessa huomaat kuormittuvasi liikaa, ole siitä rehellinen ystävälle, ja pidä välimatkaa. Sinulla on siihen täysi oikeus, vaikka se voi tuntua vaikealta, trust me; been there done that. Ihanaa, että välität, mutta muista omat rajat <3 niin pystyt myös paremmin olemaan ystäväsi apuna kun jaksat paremmin! Tsemppiä!
Kuulostaa siltä että kaveriasi todella kohdellaan todella kaltoin. Mies pahoinpitelee, suku ei tue vaan riitelee vielä väkivaltaisen suvun lisäksi ja "ystävä" ei puhu suoraan vaan suunnittelee vaikeuttavansa naisen elämää jollain lasuilla. Kyllä on ystävälläsi kestämistä, voisiko hän vaikka muuttaa ja katkaista välit teihin kaikkiin ja aloittaa lapsen kanssa alusta jossain terveemmässä ympäristössä?
Vierailija kirjoitti:
Miksi osan mielestä ei pitäisi ilmoittaa?
Olen itse kasvanut vastaavassa ilmapiirissä, vain yksi teki ilmoituksen, mutta isäni sai sen puhuttua "vihamiehen kiusaksi". Meitä lapsia ei ikinä kuultu ilman isää, edes äitiä.
Toivoin aina, että joku puuttuisi.
Ap
Mutta onko sulla oikeasti huoli lapsesta vai tästä kaverista? Lasu tehdään, jos huoli lapsesta, siitä ettei hänen olisi turvallista olla heidän kanssaan/hänrä kaltoinkohdeltaisiin. Kuvaamasi asiat vaikuttaa parisuhteen ongelmilta. Rohkaise hakemaan apua, älä tee ilmoituksia lapsesta.
Kiitos neuvolatädin sisko ❤️ Tuli ihan kyyneleet silmiin. Toivon kovasti, että hänelle osuisi sellainen ammattilainen joka näkisi huolen.
Tarkoitukseni ei todellakaan ole vaikeuttaa heidän elämää, siksi mietin onko ilmoituksessa järkeä. Tällä otannalla ei. Rehellisesti, tuntuu etten itse jaksa kannatella toista, ja koska olen ainoa jolle hän avautuu, tuntuu että kannan kaverisuhteessamme terapeutin osaa. Hänen huolet ovat aina olleet iso osa ystävyyttämme, ja juuri nyt kun itselläni on meneillään kaikkea, tuntuu etten riitä. On vain luotettava neuvolaan ja otettava rohkeasti etäisyyttä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neuvolassa kartoitetaan tukiverkot, parisuhteen tila jne.
En tekisi.Luuletko että siellä kerrotaan totuus? Ai hitsi että olet naiivi
Lähtökohtaisesti siellä kerrotaan kyllä totuus, miksi ei kerrottaisi? Ei neuvola ole mikään paikka, josta kerätään pisteitä ja kaunistellaan asioita.
Okei, nyt luin lisää päivittyneitä viestejä. Oot selkeästi tosi ahdistunut niin kuin kerrot, parasta olisi kenties sanoa suoraan kaverille, että et pysty katsomaan vierestä tuota myrkyllistä tilannetta ja pitää vaikka kk taukoa koko kaverista ja katsoa miltä tuntuu, tai vaihtoehtoisesti jättää kaveri pois omasta elämästä kokonaan. Et ole vastuussa kaverisi elämästä, vaikka siltä tuntuisikin. Kaverillasi on vaihtoehtoja, hän ei vaan ole käyttänyt niitä koska ei ole halunnut, tai koska hänellä on sinut. Ja kyllä, aikuisten käyttäytyminen heijastuu suoraan lapsiin, jos isä on niin arvaamaton kuin kerrot, niin tottakai se liittyy myös lapseen, en ymmärrä miten joidenkin mielestä se muka ei liity lapseen.
Ymmärrän ja tunnistan tunteesi, painin tällä hetkellä itse hieman samankaltaisessa tilanteessa, ja ei oo helppoa. Se on todellakin ok, että et jaksa kannatella kaveriasi, varsinkin kun tarve suuremmalle avulle on niin selkeä. Voimia ja rohkeutta sinulle, sinä olet kuitenkin oman elämäsi tärkein ihminen, jos sinä et pidä itsestäsi huolta, niin kuka sitten! ❤️
Ei missään tapauksessa avainta hänelle, mieshän saattaa tehdä siitä kopion ja tulla paukkaa teille aina kun eukko on kadoksissa, vaatimaan että kerrot missä se on.
Lasun teet ihan avoimesti sitten, jos äiti pakenee lapsen kanssa luoksesi. Sitä ennen yritä pitää oma mielenrauhasi, et voi vaikuttaa kaverisi parisuhteeseen, jos hän ei halua sitä muuttaa.
No mitäs jos puhuisit kaverillesi suoraan?
Ap, miksi ees kysyit kun sulle ei selvästikään kelpaa kuin yhdenlainen vastaus.
Tekisin kaverista huoli-ilmoituksen ja kysyisin samalla ennakoivasta lasusta.
Vierailija kirjoitti:
Ap, miksi ees kysyit kun sulle ei selvästikään kelpaa kuin yhdenlainen vastaus.
Itseasiassa hain vahvistusta ilmoituksen tekemiseen, mutta yllätyin kun moni oli sitä mieltä ettei syitä ilmoitukseen ole riittävästi.
Mietin asiaa, ja tulin itsekin siihen tulokseen etten tee ilmoitusta. Vasta mahdollisesti lapsen synnyttyä, jos tilanne on sama.
Olen puhunut kaverille, yrittänyt saada heitä hakemaan ammattiapua, kertonut että olen huolissani. Hänenlaiselleen ihmiselle ei voi puhua kovin suoraan, tai riita ja loukkaantuminen ovat edessä. Hänestä vika on aina muissa.
Ap
Anna kaverin muhia liemessään.