Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Runojen lukeminen kiinnostaa. Mistä kannattaa aloittaa?

Vierailija
19.04.2021 |

Vaikka olen lukenut jokseenkin paljon, ovat runot olleet tähän saakka jollakin tavalla kiinnostukseni ulkopuolella. Haluaisin kuitenkin nyt perehtyä niihin. Mistä teoksista kannattaa aloittaa?

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
20.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä kannattaa alkuun lukea jotakin antologiaa, jossa on runoja eri aikakausilta ja kulttuuripiireistä, siinä saa käsityksen siitä, mitä kaikkea on olemassa ja huomaa millaiset jutut kolahtavat eniten. Itse pidän esimerkiksi vanhasta kiinalaisesta ja japanilisesta runoudesta sekä yhdysvaltalaisista modernisteista.

Tämä kuulostaa oikein hyvältä vaihtoehdolta. Osaatko suositella jotakin tiettyä antologiaa? - aloittaja

Tuolla yllä maiittu "Tuhat laulujen vuotta" on hyvä aloituskirja (vähän vastaava on "Maailman runosydän", ja sitten googlaamalla löytää eri maiden ja maanosien runoantologioita. Itse esimerkiksi pidän "Tähtien väri" -nimisestä amerikkalaisen (Yhdysvallat) runouden kokoelmasta, joka sekin on jo vähän vanhempi (1992). Tietty jos haluaa aloittaa suomalaiesta runoudesta voi koittaa "Kason pohjoissta taivasta" -teosta.

Vierailija
22/26 |
20.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Spoon River antologia. Englannin kielinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
20.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edith Södergran

Vierailija
24/26 |
20.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olli-Pekka Tennilä on riemastuttava, samoin Jukka Viikilä. Kristiina Wallinin jotkut kokoelmat ovat olleet vaikuttavia. Risto Ahti kirjoittaa viisaasti.

Vierailija
25/26 |
20.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua on viime aikoina ilahduttanut kovasti Raisa Marjamäki kokoelmallaan Ihmeellistä käyttäytymistä.

ASSOSIAATIOVIRHE

Me pidämme tätä kapeaa ja paradoksaalista

maailmankuvaa yllä.

Me pidämme täällä sadetta.

Ilona eksyy löytääkseen sinne

minne haluaa muttei osaa.

Vierailija
26/26 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen luontoa ja läsnäoloa (oma näkemykseni :)) käsittelevää jenkkirunoilijaa Mary Oliver.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kaksi