Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Runojen lukeminen kiinnostaa. Mistä kannattaa aloittaa?

Vierailija
19.04.2021 |

Vaikka olen lukenut jokseenkin paljon, ovat runot olleet tähän saakka jollakin tavalla kiinnostukseni ulkopuolella. Haluaisin kuitenkin nyt perehtyä niihin. Mistä teoksista kannattaa aloittaa?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
20.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

^^

Vierailija
2/26 |
20.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arja Tiainen toimii mulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
20.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olisi runomuotoon kirjoitettu tarina?

Shakespearen näytelmiä?

Hamlet, Romeo ja Julia, McBeth...

Kalevala.

Vierailija
4/26 |
20.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mainitsen vielä tähän, että puhun myös sujuvasti englantia, joten suomenkielisen runouden lisäksi saa ehdotella myös englanninkielistä runoutta. - aloittaja

Vierailija
5/26 |
20.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset tykkää eri asioista niin tykkää eri runoilijoistakin.

Sanoisin, että kokeile Pentti Saarikoskea.

Itse tykkäsin teininä Saima Harmajasta ja Uuno Kailaasta.

Vierailija
6/26 |
20.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuria nimiä

Eino Leino

Pablo Neruda

Anna Ahmatova

Vierailija
7/26 |
20.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene kirjastoon ja syvenny runohyllyjen antiin! Valikoima on laaja ja monipuolinen.

Vierailija
9/26 |
20.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä kannattaa alkuun lukea jotakin antologiaa, jossa on runoja eri aikakausilta ja kulttuuripiireistä, siinä saa käsityksen siitä, mitä kaikkea on olemassa ja huomaa millaiset jutut kolahtavat eniten. Itse pidän esimerkiksi vanhasta kiinalaisesta ja japanilisesta runoudesta sekä yhdysvaltalaisista modernisteista.

Vierailija
10/26 |
20.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Risto Rasan runot ovat ihania

Vierailija
11/26 |
20.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saima Harmaja

Tommy Tabermann

Ei minua kutsu enää kaupungin valot mutta nuo ihmisen silmät.

Vierailija
12/26 |
20.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä kannattaa alkuun lukea jotakin antologiaa, jossa on runoja eri aikakausilta ja kulttuuripiireistä, siinä saa käsityksen siitä, mitä kaikkea on olemassa ja huomaa millaiset jutut kolahtavat eniten. Itse pidän esimerkiksi vanhasta kiinalaisesta ja japanilisesta runoudesta sekä yhdysvaltalaisista modernisteista.

Tämä kuulostaa oikein hyvältä vaihtoehdolta. Osaatko suositella jotakin tiettyä antologiaa? - aloittaja

Vierailija
13/26 |
20.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki Antti Holman runot.

Vierailija
14/26 |
20.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mirkka Rekola

Vierailija
15/26 |
20.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkinmoinen klassikkoantologia on Tuhat laulujen vuotta, joka sisältää länsimaista lyriikkaa nimensä mukaisesti noin tuhannen vuoden ajalta. Uusin laitos on 2000- luvun alusta, ensimmäinen ilmestyi 1957. Mukana ovat myös esim Latinalainen Amerikka ja USA.

Vierailija
16/26 |
20.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wisława Szymborskan "Sata Szymborskaa" -kokoelmasta moni lukiolainen on tykännyt. Helposti lähestyttävää mutta myös riittävän älyllistä kamaa: http://kaannostoimisto.blogspot.com/search/label/Wis%C5%82awa%20Szymbor…

Kotimaisista nykylyriikasta esimerkiksi Harry Salmenniemen "Texas, sakset" voisi olla mielenkiintoinen alku: https://www.kirjasampo.fi/fi/kulsa/saha3%253Au8d25d49e-552b-446b-85ef-5…

Vierailija
17/26 |
20.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Japanilaisia tankarunoja.

Vierailija
18/26 |
20.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän runon haluaisin kuulla -kokoelmissa on monipuolisesti kaikkea.

Vierailija
19/26 |
20.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyger, tyger

Burning bright

In the darkness of the night

What immortal hand or eye

Could frame thy fearful symmetry?

- Siinä kaikki mitä runoudesta tarvitaan.

Ollos hyvä!

Vierailija
20/26 |
20.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelisin Saima Harmajaa. Saima Harmajan päiväkirjoissa runot limittyvät tekstiin joka on kylläkin traagillista mutta ihmeen toiveikasta, vaikkapa runo Kuolema

Saima Harmaja sairaalassa 1931: ”Minun selkäni takana yskii/kuoleva ihminen./Minä en ole kuollut vielä,/minä elän ja vapisen.”

. Viimeisessä runossaan hän kirjoitti: ”Kättä en nosta,/en sinun työtäsi estä./En, rakas Kuolema,/uusia tuskia kestä.”

Saima Harmajan valtavan iloisia kesiä harmaannutti riipivä tuberkuloosi. Loppu oli koko ajan lähellä mutta Saima kirjoitti päiväkirjaansa valtavasti myös iloista. Aina he juoksentelivat kedoilla ja niityillä ja elämä oli hyvää kuin sadussa ja koko ajan päiväkirjassa rakkaudenosoituksia läheisille ihmisille ja mikä eläinrakkaus ja luonnosta iloitseminen!

Välillä synkkiä ajatuksia kuolemasta ja taas aamulla nuoren naisen ilolla maailmaan ja seuraavalla sivulla sitten runo. Runot on hyviä, niissä on hyvä tunnelmma.

Usein ajattelen naisia yleensäkin Saima Harmajan kautta.  Saima Harmaja myös tuntee aikakautensa ilmiöt ja kuuluisuudet, hän myös tietää olevansa lahjakkaampi kuin useimmat juhlitut aikalaisensa- hyvät tietää eikä Saima ylpistele. Kannattaa tutustua.

kirjastonhoitaja M46

Rannalla (17.06 1930)

Ihanat valkeat pilvet

liukuvat taivaalla,

hiljaa ja lumoavasti laulaa ulappa.

Aaltojen hyväilyistä

hiekka on väsynyt.

tulisit aivan hiljaa,

tulisit juuri nyt-

Taottu sydän

Tuskan ahjossa kerran suli sydämeni kova ja hiljainen. Sitä liekit söi, sen puhdisti tuli, ja itse kuolema takoi sen.

Niin, elämä: aseellas raskaimmalla lyö, iske! Enää en murtua voi. Minun sydämeni helisee moukarin alla, mitä kipeämmin lyöt, sitä syvemmin se soi- -

Saima Harmaja 21.11.1931

En osannut päättää kumman laittaisin ;)

Saima Harmaja lopetti runonsa usein tuollaiseen viivaan, hän kertoili usein jatkavansa jotain runoa kyllä pian, tuo kyllä pian oli muutenkin Saiman lausahdus; usein runon voisi ajatella jatkuvan mutta Saima alkaakin tehdä uusia runoja luodessaan uusia säkeitä jo kirjoitettuun runoon. Sellainen pursuava ihminen suorastaan.

Kirjastonhoitaja

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kahdeksan