Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päivähoito alkaa - miten valmistautua? Aamupalat, vaatteet... Neuvokaa ensikertalaista!

Vierailija
07.08.2008 |

Lapset siis 3 ja 6v, molemmat menossa hoitoon kokopäiväisesti. Olen ihan ihmeissäni - mitä kaikkea minun pitäisi äitinä ottaa huomioon?

Syötänkö lapsilleni aamupalan kotona? Mitä vaatteita laitan mukaan, jätetäänkö osa päiväkotiin vai kuljetellaanko niitä päivittäin? Pitääkö hankkia jotain erikoisvarusteita? Saako tärkeät unilelut tms ottaa mukaan? Nimikoinko joka ikisen vaatteen?

Huhhuijaa... :O

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
07.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vie päiväkotiin vaihtovaatekerta ja mielellään myös eri ulkoiluilmoille vaatetta, kurikset ja kumpparit (kaiken voi jättää sinne). Aamupala tarjotaan pk:ssa, tee miten haluat itse. Yleensä päiväkodeissa saa olla unilelu mukana.

Vierailija
2/7 |
07.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi kyselen kokeneemmilta

t. 30-vuotias ap, ei ehkä ihan nuorisoa enää ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
07.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta etkö ole kysellyt ko. asioita hoitajilta? Käytännöt vaihtelevat tietysti päiväkodettain. Itse olen kysellyt paljon hoitajilta ja mielellään ovat kertonee.

Vierailija
4/7 |
07.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin tiedän enemmän kuin suurinosa vanhoista äideistä, jos on uskominen esim. lapsen pukemista...

Vierailija
5/7 |
07.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli jos viet myöhemmin, muista syöttää lapsi kotona! Samoin jos viet aikaisin aamulla (heti kuudelta) ja tiedät, että lapselle tulee helposti nälkä, kannattaa kotona antaa vaikka hedelmä ennen hoitoonmenoa.

Nimikoi kaikki vaatteet, muuten menee hukkaan ja joudut hankkimaan uusia. Permanent tussilla vaan nimi joko kokolappuun tai pesulappuun, se on helpointa. On myös nimikointinauhoja, jotka silitetään tai ommellaan vaatteeseen. Nimikoi myös sukat ja ulkovaatteet. Usein hoidossa sijaisia, jotka ei tunnista lasten ulkovaatteita ja ne nimikoimattomatjoutuu vääriin lokeroihin, kulkeutuu toisten lasten mukana kotiin, silloin olet pulassa kun omalle ei löydy ulos päälle pantavaa.

Mukaan vaihtovaatekerta, voi olla siellä pk:ssa, ei tarvi kuin tuoda puhdasta milloin on sottaantunut ja käytetty vaihtovaatteita.

Lisäksi lapsille sadeasu (saappaat, sadetakki ja kurahousut) yleensä päiväkodeissa ulkoillaan säällä kuin säällä ja kuivana on kigempaa! Kuravaatteet suojaa myös ulkovaatteita turhalta pesulta vaikka olisi kosteusuojattua päällä.

Talvi kun tulee niin lapsen lokerossa kannattaa pitää varalla myös ulkohanskoja, villasukkia, villapuku yms jos kastuu vaatteet eikä kuivu seuraavana ulkoiluun tai tuleekin yllättäen kylmä ilma.

Vie mukaan myös sisätossut, lattiat usein liukkaat tai kylmät ja suoja amyös sukkia eteisessä puettaessa yms.

Itse kuljetan lasten mukana pientä reppua, missä kulke vaihtovaatteet (likaiset kotiin, puhtata hoitoon), lasten tekemät työt, päiväkodin tiedotteet jne.

Unilelu on hyvä olla erillinen päivähoidossa kuin kotona, jotta ei aiheuta katastrofia jos se jää joku päivä hoitoon tai kotiin. Sekin kannattaa nimikoida.

Useissa paikoissa unilelu on vain unille menolla mukana, omia leluja leikkeihin voi tuoda lelupäivänä. Tämäkin päiväkotikohtaista, toisissa leluja voi olla aina mukana.

Vierailija
6/7 |
07.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamupala on tarjolla päiväkodissa, yleensä kai klo 8-8.30. Itse olen aamujemme sujumisen kannalta pitänyt aamupalaa päiväkodissa ehdottoman käytännöllisenä juttuna, meillä kun koko porukka nukkuu siihen viimeiseen mahdolliseen minuuttiin ja nuorin vielä suunnilleen potalla aamupissallakin ;) Toisaalta jos teillä herätään luontaisesti aikaisin niin toki voitte syödä aamupalan kotonakin, ei ne väkisin sitä päiväkodissa tuputa.

Vaatteet on ihan oikeasti vähän hankala juttu, varsinkin näin kesällä, syksyllä ja keväällä kun kelit vaihjtelevat. Yleensä päiväkodissa ei tykätä että ollaan sisällä samoissa housuissa kuin ulkoillaan, koska hiekkaa ja rapaa tulee sisään. Eli kannattaa varata mukaan ainakin seuraavat, siis nämä nyt ennen märkiä kelejä

- Ulkoiluun sopivat housut (farkut ja/tai shortsit tms.)

- Sisävaate (hame, verkkarit, shortsit jne.)

- T-paidan lisäksi lokeroon on hyvä viedä esim. pitkähihainen T-paita ja joku collegeverkkaritakki, koska aamuppäivällä on viileämpää ulkoilla kuin iltapäivällä.

- Hattu

- Sopivat kengät (meillä on käytössä lenkkarit ja mukana on olleet iltapäiviksi myös crocsit)

- Sisätossut (nyt kyllä paljaat jalat on vielä mukavampi vaihtoehto)

Varavaatteita voi säilyttää lokerossa ja sinne kannattaa varata ihan normaalisti jotain varavaatteita: sukkia (myöhemmin sukkahousut), joku paita, vara sisävaate (meillä tytöillä katastrofi jos sisävaate on jostain syystä jäänyt kotiin, sukkahousuilla ei voi olla), pikkarit jne.

Ihan normaalit ulkoiluvaatteet riittävät, tosin itse varaan päiväkotiin aina kahdet hanskat, kun märät eivät tahdo ehtiä kuivua aamu ja päiväulkoilun välissä. Sadevaatteet ja saappaat pitää olla ja niitä voi säilyttää päiväkodissa.

Meillä on päiväkodissa silloin tällöin jumppaa ja uimakoulua, mutta erikoisvarusteita nämä eivät vaadi. Talvella on luistelua ja hiihtoa.

Unilelu kannattaa ottaa mukaan ja sen saa ilman muuta ottaa mukaan. Useimmissa päiväkodeissa on lisäksi oman lelun päivä, jolloin päiväkotiin saa viedä jokin lelun.

Nimikoi kaikki! Itse olen tunnollinen tässä asiassa, mutta sukkia en ole jaksanut nimikoida - ajattelen että jos ne katoavat, ei tappio ole kovin suuri. Pesukoneemme syö muutenkin niitä jatkuvastai ja saan olla ostamassa uusia :)

Nimikoinnista saan aina kiitosta eikä meillä kyllä tavarat häviäkään. Lapasiin ja sukkiin ompelen kanttinauhasta laput, muihin vaatteisiin kirjoitan tekstiilitussilla nimen lappuun. Hanki hyvä ohutkärkinen tekstiilitussi, ja pidä sitä jossain eteisen lähellä, näin saat uusiin vaatteisiin sipaistua nimen vaikka juuri päiväkotiin lähdössä, se helpottaa elämää.

Tsemppiä, kyllä se siitä lähtee!

Vierailija
7/7 |
07.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap iloisena

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme seitsemän