Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oliko teillä nuorena (esim. 17 v) kuukausiraha tms? Millä tavalla sen suuruus määräytyi?

Vierailija
18.04.2021 |

Minulla oli kuukausiraha ja saadakseni sen minun piti tehdä yksityiskohtainen selonteko vanhemmilleni siitä, mihin minä rahaa tarvitsen. Siis todella yksityiskohtainen. Sitten keskustelimme asiasta, he tenttasivat vähän ja sain tuon kuukausirahan. Vähän kuin työhönottohaastattelu.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli viikkoraha 5 mk vikko. Ei tuohon viikkorahaan voinut mitenkään vaikuttaa, se oli mikä oli. Sain sen kinuttua itselleni 8. luokalla, kun vanhempani uskoivat että "kaikki muut" saavat viikkorahaa.

Vierailija
2/21 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain lapsilisän 15-17 vuotiaana käyttööni. Ennen sitä meni tilille. 17v.-18v sain saman summan kuin lapsilisä oli, kunnes lähdin opiskelemaan ja muutin kotoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut kuukausirahaa eikä viikkorahaa käytössä. Olimme tosi köyhä perhe.

Vierailija
4/21 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli viikkoraha 5 mk vikko. Ei tuohon viikkorahaan voinut mitenkään vaikuttaa, se oli mikä oli. Sain sen kinuttua itselleni 8. luokalla, kun vanhempani uskoivat että "kaikki muut" saavat viikkorahaa.

Mutta sittenhän vanhempasi toki ostivat sinulle kaiken tarvittavan, kuten bussiliput ja uimahalliliput yms.

Vierailija
5/21 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain teininä 90-luvulla 10 markkaa viikkorahaa joka viikko. Sain sen itse käyttää miten halusin. Joskus ostin karkkia, yleensä säästin rahat ostaakseni kasetteja tai CD:tä.

Vierailija
6/21 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta sittenhän vanhempasi toki ostivat sinulle kaiken tarvittavan, kuten bussiliput ja uimahalliliput yms.

Busseja ei saanut käyttää, vaan piti kävellä tai mennä pyörällä. Uimahallissa ei käyty.

T. 1

Vierailija
7/21 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut "koska en minäkään sinun iässäsi saanut". Sinun iässäsi = koskaan.

Vierailija
8/21 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin oli viikkoraha 5 mk/vko. Sen eteen piti tehdä kotitöitä eikä ollut erikseen miesten- ja naisten töitä. Isästäni oli tasa-arvoista, että raha oli sama myös pienemmille sisaruksilleni, joiden ei koskaan tarvinnut tehdä mitään. Sisko oli varmaan äitini kuolemaan asti "vielä niin pieni" eikä veljen tarvinnutkaan osallistua "naistentöihin".

16-vuotiaana menin kesä-, ilta- ja vkl-töihin. Niillä rahoilla maksoin "kaiken tarvittavan" kuten nuo koulumaksut lukiossa, dösäliput, uimahallit ja vaatteet enkä saanut enää viikkorahaa. Nuoremmat sisareni saivat ja heille maksettiin myös nuo muut menot.

Vierailija
9/21 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut viikko- eikä kuukausirahaa. Jos tarvitsin jotakin, pyysin rahaa tai ostamaan tarvitsemani. Harvoin kyllä tarvitsikaan pyytää, koska koulun loma-ajat olin töissä.

Vierailija
10/21 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

10e sain viikossa. Laitoin usein säästöön. Harmi, että veljeni varasti säästölippaastani rahaa tupakkaan ja kaljaan.

Vierailija
11/21 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain 10e viikossa. Siitä piti maksaa kaikki, vaatteet, meikit, shampoot, leffat ym. Ei tolla rahalla mitään vaatteita ja meikkejä osteta, joten käytin rahat ruokaan, viinaan ja röökiin ja pöllin loput.

N30

Vierailija
12/21 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

10e sain viikossa. Laitoin usein säästöön. Harmi, että veljeni varasti säästölippaastani rahaa tupakkaan ja kaljaan.

Ahaa. Onko hän aikuisenakin varas ja alkoholisti tai elääkö kenties yhteiskunnan varoilla?

Vierailija
13/21 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut mitään tiettyä säännöllistä. Sain rahaa silloin kun tarvitsin/rahat oli loppu.

Vierailija
14/21 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli kk raha kun oli 7v. 17 vuotiaana tienasin omat rahat, niinkuin pitäisi AP. sunkin tehdä.

Vierailija
15/21 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli kk raha kun oli 7v. 17 vuotiaana tienasin omat rahat, niinkuin pitäisi AP. sunkin tehdä.

Olipa outo kommentti. Eikö aikuisilla ole tapana tienata omat rahansa, paitsi jos ovat yhteiskunnan loisia.

Vierailija
16/21 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistelisin, että sain kuukausirahaa 20 mk ja kun täytin 14 nousi se sataan markkaan. Tämä oli 90-luvun loppupuoliskolla.

Vierailija
17/21 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut säännöllistä viikko- tai kuukausirahaa, mutta silloin tällöin sain pikkusumman, sitten vähän isompana  pääsin "töihin" eli mainoksia jakamaan ja viikonloppuisin rappuja siivoamaan ja voin itse kustantaa harrastukset ja muut pikkumenot.

Vierailija
18/21 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin oli viikkoraha 5 mk/vko. Sen eteen piti tehdä kotitöitä eikä ollut erikseen miesten- ja naisten töitä. Isästäni oli tasa-arvoista, että raha oli sama myös pienemmille sisaruksilleni, joiden ei koskaan tarvinnut tehdä mitään. Sisko oli varmaan äitini kuolemaan asti "vielä niin pieni" eikä veljen tarvinnutkaan osallistua "naistentöihin".

16-vuotiaana menin kesä-, ilta- ja vkl-töihin. Niillä rahoilla maksoin "kaiken tarvittavan" kuten nuo koulumaksut lukiossa, dösäliput, uimahallit ja vaatteet enkä saanut enää viikkorahaa. Nuoremmat sisareni saivat ja heille maksettiin myös nuo muut menot.

Itselläni lähes identtinen tarina. Aloitin työt 12v, tein kaikki koulun lomat töitä tehtaassa. Näin jatkui siihen saakka kunnes täytin 18v ja itse piti kaikki ostaa. Pikkusisarusten ei tarvinnut tehdä kesä/lomatöitä koskaan, heille ostettiin mopot ym. ja annettiin myös viikkorahaa. Kiitti vanhemmat. 

Vierailija
19/21 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain viikkorahaa 100markkaa. Annan omalle nuorelle 20e viikossa omaa rahaa. Hän voi ostaa sillä mitä haluaa.

Vierailija
20/21 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saanut viikko- tai kuukausirahaa. Joskus ehkä vitosen ja jotain vaatteita. Tosin olin jo 14- vuotiaana ja siitä eteenpäin kaikki kesät töissä ja tienasin omat rahani.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi neljä