Työtön työnhakija vai työkyvyttömyyseläkeläinen?
Kysyn ihan teoreettisesti, koska olen kiinnostunut muiden mielipiteistä ja tiedosta. Voisin toki kysyä asiaa myös viranomaisilta, mutta en halua "sotkea papereitani" näillä mietteillä. Moraalisaarnoja yms. en kaipaa, koska nyt ollaan teorian tasolla.
Olen pitkäaikaistyötön, ja vaikka tosissani haluaisinkin töihin ja haen niitä sinnikkäästi, en niitä tule saamaan enää. Eläkeikään on reilut kymmenen vuotta, ja eläkkeeni tulee olemaan kutakuinkin pienin mahdollinen. Omaisuutta ei ole (enää). Elämäni on jo mennyt pilalle, ja jäljellä on vain huonoja vaihtoehtoja. Minulla on selkävamma, jollaisen vuoksi eräs sukulaiseni jäi 80-luvulla työkyvyttömyyseläkkeelle muitta mutkitta jo nelikymppisenä, mutta nykyisin ei jää kukaan. Oletetaan kuitenkin, että minulla ihmeen kaupalla olisi mahdollisuus samaan.
Saisinko enemmän käyttörahaa työttömänä työnhakijana vai työkyvyttömyyseläkeläisenä? Jo muutama kymppi kuukaudessa on näissä minimipennosissa iso ero. Miten on, tietävämmät?
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömät ovat käsittämättömän herkkähipiäisiä. Alkavat hourailla jostain maataloustuista, kun heitä haastetaan puolustamaan kyseenalaista elämääntapaansa.
JUST. TÄSSÄ TAAS LOISTAVA ESIMERKKI VIHAPUHEESTA! ELI SIIS TYÖTTÖMYYS ON TYÖTTÖMIEN ITSE HALUAMA ELÄNTAPA! JA KUN MUUT SAAVAT ELÄMÄNTAVALLAAN TUHAT KEWRTAA ENEMMÄN TUKEA NIIN SE EI OLEKAAN KYSEENALAISTA. MAATALOUSTUET,YRITYSTUET JNE.
Se ero siinä on, että työttömät eivät tee tukiensa eteen oikein mitään. Sellainen aiheuttaa ymmärrettävästi ärtymystä.
Aivan selvää yleistävää vihapuhetta yhtä kansanryhmää kohtaan.. Mistä sä tiedät mitä ne tekee? moniko on ollut ennen työttömyyttä 30-40vuotta töissä ja maksanut verot. Toisin kuin sinä joka olet skitsoeläkkeellä jo nuorena. Työttömissä on myös paljon ns. ulkomailta tulleita. Vuonna 2015 niitä tuli liki 30000.
Ja mitä tekee hankoheikki talvella? Makaa uunin pankolla 6kk tekemättä mitään ja nostelee tukia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömät ovat käsittämättömän herkkähipiäisiä. Alkavat hourailla jostain maataloustuista, kun heitä haastetaan puolustamaan kyseenalaista elämääntapaansa.
JUST. TÄSSÄ TAAS LOISTAVA ESIMERKKI VIHAPUHEESTA! ELI SIIS TYÖTTÖMYYS ON TYÖTTÖMIEN ITSE HALUAMA ELÄNTAPA! JA KUN MUUT SAAVAT ELÄMÄNTAVALLAAN TUHAT KEWRTAA ENEMMÄN TUKEA NIIN SE EI OLEKAAN KYSEENALAISTA. MAATALOUSTUET,YRITYSTUET JNE.
Se ero siinä on, että työttömät eivät tee tukiensa eteen oikein mitään. Sellainen aiheuttaa ymmärrettävästi ärtymystä.
Aivan selvää yleistävää vihapuhetta yhtä kansanryhmää kohtaan.. Mistä sä tiedät mitä ne tekee? moniko on ollut ennen työttömyyttä 30-40vuotta töissä ja maksanut verot. Toisin kuin sinä joka olet skitsoeläkkeellä jo nuorena. Työttömissä on myös paljon ns. ulkomailta tulleita. Vuonna 2015 niitä tuli liki 30000.
Ja mitä tekee hankoheikki talvella? Makaa uunin pankolla 6kk tekemättä mitään ja nostelee tukia.
Onko todella yleistys sanoa, ettei työtön tee tukien eteen mitään? Eikö se ole vähän niin kuin nykytyöttömyyden olemus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP MIKSI OLET HERKKÄ hipiäinen muille tuille? Miksi muista tuista ei saa puhua täällä ihan vertailun vuoksi?
Miksi vain köyhien tukia saa arvostella ja vaatia poistettavaski?!
Jos yrittäisit arvostella niitä tukia asiallisesti? Et siis esimerkiksi muita asioita koskevissa ketjuissa tai massapostituksina...
Me olemme tueneet maataloustuet ja yritystuet esiin vain ja ainoastan näissä sun työttömät ja köyhät ketjuissa. Sun skitsomielei näkee niitä muuaalla. Ja menet itsekin sekaisin jo kun dominoit kahta foorumia
käyhä.
No sittenhän olet käsitellyt niitä väärissä paikoissa. Ei ihme, jos viestejä poistuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieti ainutta elämääsi. On niin paljon muutakin kuin lähiympyräsi.
Jos valitset työnteon, voit saada elämästä niin paljon enemmän, kuin jäämällä paikalleen.
Sitä et nyt huomaa mutta vanhempana, oliko elämä paikalleen jäämisen arvoista.Minä pidän työnteosta, mikä näkyy ansioluettelostakin, mutta en vain pääse edes työpaikkahaastatteluihin. Olen hakenut töitä, enkä tietenkään ole maininnut selkävammastani, mutta tulos olisi yhtä pyöreä nolla, jos mainitsisin. Tässä ketjussa minua kiinnostaa vain se, mikä olisi työttömänä työnhakijana olemisen ja työkyvyttömyyseläkeläisyyden rahallinen ero. Muista jutuista juttelen muualla.
Ap
Emme me tiedä työhistoriaasi, eli mikä oli työkyvyttömyyseläkkeesi taso. Voit sen itse selvittää. Siksi emme voi antaa vastausta kysymykseesi.
Ääliömäisistä kommenteista ei tarvi välittää. Eläkkeelläolo mahdollistaa toimeentulon, jolloin voi tehdä ja harrastaa ihan miihin vain on rahkeita. Kummallinen käsitys tuo jonkun kommentoijan, että eläkkeellä ollessa elämä pysähtyisi ja jotenkin jäisi elämättä. Sehän on oikeasti päin vastoin! Kauheaa ajatella, että käyttää parhaat vuotensa jossain itselle merkityksettömässä pakkopullatyössä, pelkän toimeentulon takia. Mieluummin olen vapaa taivaan lintu, jolla on itsellä elämänsä ohjat. Voin jopa tehdä pieniä työprojekteja, kun sopiva osuu kohdalle.
Terv. Tyytyväinen TyökyvyttömyyseläkeläinenKuule se "merkityksetön pakkopullatyö" on juuri sitä mistä verotulot tulee. Vai luuletko että rahat tulee vaan jostain seinästä?
On eri asia olla ollut työssä ja sitten syystä tai toisesta jäänyt eläkkeelle, kuin työnvieroksujat jotka ei ole mitään ikinä tehneet eikä systeemille antaneet.Mutta mitä vieroksujille voi tehdä? Pitääkö panna tuet leikkuriin kaikilta työttömiltä?
Tässä esimerkki taas selkästä yleistävästä vihapuheesta joka kohdistuu ja leimaa yhtäkansanryhmää,työttömiä. Tämä on foorumin omien sääntöjenkin mukaan kielettyä! Ja tätä varten ap availee ja tehtailee näitä työtön-köyhä-ketjujaan. Tämä on se perimmäinen tarkoitus,ei asiallinen keksutelu!
Kyse on työtön-käyhä-ketjuista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos valitset työnteon, voit saada elämästä niin paljon enemmän, kuin jäämällä paikalleen.
Sitä et nyt huomaa mutta vanhempana, oliko elämä paikalleen jäämisen arvoista.Minä pidän työnteosta, mikä näkyy ansioluettelostakin, mutta en vain pääse edes työpaikkahaastatteluihin. Olen hakenut töitä, enkä tietenkään ole maininnut selkävammastani, mutta tulos olisi yhtä pyöreä nolla, jos mainitsisin. Tässä ketjussa minua kiinnostaa vain se, mikä olisi työttömänä työnhakijana olemisen ja työkyvyttömyyseläkeläisyyden rahallinen ero. Muista jutuista juttelen muualla.
Ap
Emme me tiedä työhistoriaasi, eli mikä oli työkyvyttömyyseläkkeesi taso. Voit sen itse selvittää. Siksi emme voi antaa vastausta kysymykseesi.
Ääliömäisistä kommenteista ei tarvi välittää. Eläkkeelläolo mahdollistaa toimeentulon, jolloin voi tehdä ja harrastaa ihan miihin vain on rahkeita. Kummallinen käsitys tuo jonkun kommentoijan, että eläkkeellä ollessa elämä pysähtyisi ja jotenkin jäisi elämättä. Sehän on oikeasti päin vastoin! Kauheaa ajatella, että käyttää parhaat vuotensa jossain itselle merkityksettömässä pakkopullatyössä, pelkän toimeentulon takia. Mieluummin olen vapaa taivaan lintu, jolla on itsellä elämänsä ohjat. Voin jopa tehdä pieniä työprojekteja, kun sopiva osuu kohdalle.
Terv. Tyytyväinen TyökyvyttömyyseläkeläinenKuule se "merkityksetön pakkopullatyö" on juuri sitä mistä verotulot tulee. Vai luuletko että rahat tulee vaan jostain seinästä?
On eri asia olla ollut työssä ja sitten syystä tai toisesta jäänyt eläkkeelle, kuin työnvieroksujat jotka ei ole mitään ikinä tehneet eikä systeemille antaneet.Mutta mitä vieroksujille voi tehdä? Pitääkö panna tuet leikkuriin kaikilta työttömiltä?
Tässä esimerkki taas selkästä yleistävästä vihapuheesta joka kohdistuu ja leimaa yhtäkansanryhmää,työttömiä. Tämä on foorumin omien sääntöjenkin mukaan kielettyä! Ja tätä varten ap availee ja tehtailee näitä työtön-köyhä-ketjujaan. Tämä on se perimmäinen tarkoitus,ei asiallinen keksutelu!
Tuo viestihän nimenomaan sanoo, että "kaikki työttömät" olisi eri ryhmä kuin "työn vieroksujat". Oletko eri mieltä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP MIKSI OLET HERKKÄ hipiäinen muille tuille? Miksi muista tuista ei saa puhua täällä ihan vertailun vuoksi?
Jos yrittäisit arvostella niitä tukia asiallisesti? Et siis esimerkiksi muita asioita koskevissa ketjuissa tai massapostituksina...
Me olemme tueneet maataloustuet ja yritystuet esiin vain ja ainoastan näissä sun työttömät ja köyhät ketjuissa. Sun skitsomielei näkee niitä muuaalla. Ja menet itsekin sekaisin jo kun dominoit kahta foorumia
käyhä.
No sittenhän olet käsitellyt niitä väärissä paikoissa. Ei ihme, jos viestejä poistuu.
jos puhutaan tt-tuista niin silloin siinä ketjussa ON oikeus puhua myös muistakin tuista. so simply!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kyse on työtön-käyhä-ketjuista.
Tuo kommentisi todistaa kuinka pikkulapsi olet henkisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä et nyt huomaa mutta vanhempana, oliko elämä paikalleen jäämisen arvoista.Tai sitten vaan hommataan sulle ap eläkepaperit ja lähdet minun mukaani epsanjaan asumaan. Minä vielä töitä teen, mutta kaveri olisi kiva mukaan.
kUTEN AIEMINKIN ON JO TODISTETTU. yKS JA SAMA VA JAK KKI on täällä aamusta iltaan spämm äämässä näitä skeidaketjujaan. Ei sillä muuta elämää näemmä.
Itse on työkyvyttömyyseläkkeellä tämä AP mutta silti potkii täällä niitä kaikkein heikoimassa asemassa olevia- Todella sairas tyyppi!
Anteeksi vaan, mutta enpä ole vielä koskaan spämmännyt mitään, olin ajatukseni kanssa ihan tosissaan ja tässä viime aikoina saanut toivoa siitä, että pääsisin toteuttamaan haaveeni ja muuttamaan Espanjaan. En tiedä mikä täällä tämä keskustelukulttuuri, mutta sinä taidat nyt syyttää huutamalla minua jostain sellaisesta, mitä itse juuri tuossa tekstissäsi harjoitit..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
käyhä.
jos puhutaan tt-tuista niin silloin siinä ketjussa ON oikeus puhua myös muistakin tuista. so simply!
Höpsö. Jos aiheena ovat tt-tuet, niin silloin aiheena eivät tietenkään ole muut tuet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko todella yleistys sanoa, ettei työtön tee tukien eteen mitään? Eikö se ole vähän niin kuin nykytyöttömyyden olemus?
Ai, nyt leikit tyhmää. Laitappa työttömän sana tilalle se ns ma......ulkomailta tullut mieshenkilö. No miten on? Näyttäkö lause nyt vihapuheelta? Modekin poistaisi sen heti. Ja nykytyöttömyyden olemusko on olla tahallaan tarkoituksella niin ettei tee mitään? voi helv...
nyt on 300 000 työtöntä ja sä yleistät noin! Toi kertoo hyvin millä agendalla sä olet täällä ap skitsoeläkkellä oleva häirikkö
Miksi sitten suomenkansalaisia kohtaan saa hyökätä samoin argumentein?
Moni ulkomailta tulluthan tekee töitä. Muu väite olisi valheellinen.
Työtön taas lakkaisi olemasta työtön, jos tekisi töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tein töitä 25 vuotta ilman keskeytystä ja sitä ennen maksoin veroja kesä- ja lomatöistäni pitkälti toistakymmentä vuotta. Kesätöiden teon aloitin kyllä jo kauan veronmaksuikää aikaisemmin, 13-vuotiaana, joten kyllä työnteko on tutuksi tullut. Uskon tuoneeni yhteiskunnan kassaan niin paljon verorahaa, että minua sopisi pitää hengissä sinä aikana, jona en löydä työtä.
En ymmärrä, miten joku voi vihata työttömiä ihmisiä niin silmittömästi kuin se tyyppi, jonka kirjoituksia olen ilmoittanut asiattomiksi tähän mennessä kuutisenkymmentä kappaletta. Sinä, tyyppi, ota nyt tosissasi: tämä ketju ei koske maataloustukia enkä minä, ap, ole trollaamassa, vaan herättelemässä keskustelua yhdenlaisen pitkäaikaistyöttömän tilanteesta. Sinä teet omalle asiallesi vain haittaa syytämällä sitä paikkoihin, joihin se ei kuulu.
Ap
Kyllä työttömien tulee kestää arvostelua. Sitten jos ihmisarvoa loukataan, voi valittaa vihapuheesta.
Eläkkeelle ei pääse! Että turhaan noita mietit. Terv. Työtön sähköpyörätuolia käyttävä joka maannut sängyssä vuosia sairauden vuoksi eikä eläkkeelle pääse
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeelle ei pääse! Että turhaan noita mietit. Terv. Työtön sähköpyörätuolia käyttävä joka maannut sängyssä vuosia sairauden vuoksi eikä eläkkeelle pääse
Teoriassa minä mietin, en turhaan.
Olen ollut muutaman kuukauden Facebookin selkäkipuisten ryhmässä ja lukenut käsittämättömiä tarinoita siitä, miten kamalassa kunnossa olevilta ihmisiltä evätään työkyvyttömyyseläke vuosi toisensa jälkeen. Se, että minä en pysty kävelemään muutamaa kymmentä metriä ja kumartumaan ollenkaan, ei ole mitään verrattuna "kunnolla" selkäkipuisiin, jotka eivät edes puolitajuttomina pääse kipua karkuun.
Ap