Kumpi on oikein? Kodin työnjaosta
Se joka laittaa ruuan myös siivoaa sen jälkeen vai hoitaako toinen ruuanlaiton ja toinen jälkien siivouksen. Täällä kiistellään taas ja en kerro kumpi on kumpaa mieltä.
Kommentit (21)
Kylläpä taas väännetään ihmeellisestä asiasta.
Ruuanlaittaja voi ruokaa tehdessään huolehtia, että tasot ovat suurinpiirtein järjestyksessä. Ihan niin kuin vaikka MasterChefissä opetetaan.
Ruuan jälkeen molemmat tekevät oman osuutensa ja passattavia ei ole. Lapsetkin osaavat oikein hyvin auttaa, jos heidän annetaan auttaa.
Helpommalla pääsee, jos kokkaaja siivoaa jälkensä. Etenkin jos kokkaajalla on taipumusta sotkea paljon.
Kumpikaan ei ole oikeassa eikä väärässä. Parisuhteissa sovitaan yhdessä, mikä on toimiva järjestys. Itse olen sitä mieltä, että ruuanlaittaja siivoaa omat jälkensä ihan samalla tavalla kuin siivonnut laittaa imurin ja mopin paikalleen eikä jätä niitä lattialle lojumaan. Leluilla leikkinyt siivoaa omat jälkensä, koiraa ulkoiluttanut pyyhkii koiran tassut jne.
Vierailija kirjoitti:
Kumpikaan ei ole oikeassa eikä väärässä. Parisuhteissa sovitaan yhdessä, mikä on toimiva järjestys. Itse olen sitä mieltä, että ruuanlaittaja siivoaa omat jälkensä ihan samalla tavalla kuin siivonnut laittaa imurin ja mopin paikalleen eikä jätä niitä lattialle lojumaan. Leluilla leikkinyt siivoaa omat jälkensä, koiraa ulkoiluttanut pyyhkii koiran tassut jne.
Olisi kohtuullista että koira pyyhkii omat tassunsa
Vierailija kirjoitti:
Helpommalla pääsee, jos kokkaaja siivoaa jälkensä. Etenkin jos kokkaajalla on taipumusta sotkea paljon.
Onpas siellä kova luotyo omaan kumppaniin. Ihan kuin aikuinen ihminen tahallaan sotkisi.
Kannatan puolet ja puolet, mutta jokainen pari saa päättää itse. Koko hela hoito vie älyttömästi aikaa ja on raskasta. Lisäksi voi alkaa kikkailemaan toisen vuorolle ne vaikeimmat ruoat ja leivonnaiset ja lämmittää itse hernekeittoa ja tarjota ostopullaa. Puolet ja puolet systeemillä on tasaveroisempaa myös ajankäytön kannalta.
Jos kyse on naisrn ja miehen välisestä suhteesta niin nainen tietysti laittaa ruoan, siivoaa jäljet ja tekee kaikki muutkin kotityöt.
Miten sovitaan siinä ennen ruuanlaittoa ja miten paljon tulee sotkua. Joskus pitää pilkkoa ja vatkata ja vaikka mitä montaa sorttia ja sotkua tulee keittiön täydeltä.. Silloin on kiva, että toinen siivoaa. Mutta jos jonkun makaronin keittää ja laittaa kastikkeen sivuun, niin samalla ne pakkaukset laittaa roskiin ja lopuksi astiat koneeseen.
Riippuu siitä, mitä sovitaan ja/tai toimitaan tasapuolisesti.
Minusta kivointa olisi, kun tehtäisiin asioita yhdessä. Eli toinen vaikka kattaisi pöytää toisen paistaessa wokkia ja lopuksi siivottaisiin yhdessä. Näin ei olla kuitenkaan vuosiin tehty vaan minä teen kaiken ruoanlaittoon liittyvän. Jos mies vastaavasti tekee pihahommia tai imuroi, olen tyytyväinen työnjakoon. Jos toinen käyttää koko päivän harrastuksiinsa ja telkan katseluun, en ole tyytyväinen. Myös jos mies oli koko päivän töissä tai ennen työmatkalla, niin asia oli ok.
Kokkaa ja korjailee jälkiään kikkailun ohessa. Mausteet takas kaappiin ja roskat roskiin jne. Toinen voi hoitaa vaikka tiskit sitten kun on syöty.
Kokkina hoidan sotkuni itse myös kotona ja siinähän se menee samalla kun ruokaa laittaa. Eikä tarvitse olla edes ammattilainen, että osaa laittaa astiat ja välineet tiskikoneeseen.
Kiltti mies 39v kirjoitti:
Jos kyse on naisrn ja miehen välisestä suhteesta niin nainen tietysti laittaa ruoan, siivoaa jäljet ja tekee kaikki muutkin kotityöt.
Myös syö ja syöttää jälkikasvun, mies nuolee näppejään.
Se, joka kokkaa niin hoitaa, siistimisen ja tiskit.
Meillä tehdään yleensä niin, että asiat laitetaan puoliksi. Usein mies tiskaa samalla kun minä kokkaan. Tai sitten niin, että kumpikin osallistuu sekä ruoanlaittoon että tiskaukseen. Se ei kuitenkaan ole mielestäni reilua, että se joka tekee kokonaan ruoan joutuisi kokonaan myös siivoamaan. Kumpikin kantakoon kortensa kekoon keittiössä, koska kukaan ei elä pitkään ilman ruokaa eikä kukaan tykkää syödä likaisilta lautasilta.
Meillä molemmat kokkaa, mutta minä siivoan yleensä keittiön. Mies taas tyhjentää aina tiskarin ja vie roskat. Ihan tasapuoliselta tuntuu keittiöpuuhat siis. Lapset ei enää asu kotona ja saavat käydessään tulla valmiiseen pöytään.
Vierailija kirjoitti:
Meillä tehdään yleensä niin, että asiat laitetaan puoliksi. Usein mies tiskaa samalla kun minä kokkaan. Tai sitten niin, että kumpikin osallistuu sekä ruoanlaittoon että tiskaukseen. Se ei kuitenkaan ole mielestäni reilua, että se joka tekee kokonaan ruoan joutuisi kokonaan myös siivoamaan. Kumpikin kantakoon kortensa kekoon keittiössä, koska kukaan ei elä pitkään ilman ruokaa eikä kukaan tykkää syödä likaisilta lautasilta.
Eli jos puoliso vaihtaa auton renkaat, toinen siivoaa autotallin?
Se, joka laittaa ruoan, myös siivoaa.
Esimerkki: Vuorotöitä tekevä pariskunta. Henkilö x on aamuvuorossa, henkilö y on iltavuorossa. Aamuvuorossa ollut tekee päivällisen itselleen ja lapsilleen. Kenen pitää siivota kokkauksen jäljet? Sen, joka laittoi ruoan, ja on illan kotona, vai sen, joka tulee myöhään illalla väsyneenä töistä?
Se joka sotkee enempi myös siivoaa enempi.
Jotkut on kokatessaan käsittämättömiä sottapyttyjä - sellainen siivotkoon itse sotkunsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpas siellä kova luotyo omaan kumppaniin. Ihan kuin aikuinen ihminen tahallaan sotkisi.
Kyllä meillä on vaimon kokkauksen jäljiltä kaikki tarvikkeet juuri siinä missä ovat kädestä pudonneet. Maustepusseja tasoilla, kauhoja/lastoja hellan vieressä, kääreitä ja pakkauksia pöydillä, sipulinkuoria siinä missä sipuli tuli kuorittu, roiskeita välitilan laatoilla.
Ehkä hänellä on joku kehitysvamma?
Se joka kokkaa hoitaa koko homman siivouksineen kaikkineen.
Kokkausvuorot sitten vaihtuva.
Älyttömältä tuntuisi kahden ihmisen aikaa tärvätä samaan hommaan joks kerralla.