Loppuvuoden lapsi- Mitkä kuukaudet tähän lasketaan?
Minun esikoinen on syntynyt syyskuun puolessa välin, enkä ole koskaan ajatellut hänen olevan "loppuvuoden lapsia". Toki lähempänä loppua kuin alkua. Toinen syntyi elokuussa ja olen kuullut hänestäkin puhuttavan loppuvuoden lapsena. Ja tämä nimitys on ilmeisesti joku leima ja taakka koulumenestystä ajatellen.
Kommentit (15)
Loppuvuoden lapseni on syntynyt lokakuussa ja onhan tuolla ainakin nyt ekalla vielä melkoinen ero sekä fyysisesti että henkisesti tammi-maaliskuussa syntyneisiin kavereihinsa. Ero kyllä tulee tasoittumaan vuoden parin sisällä, mutta nyt on vielä kaikin tavoin "pikkuinen" kavereihin verrattuna. Onneksi on fiksut kaverit ja oma lapseni on heille melkein kuin pikkusisarus, josta huolehtivat. Kouluasioissa kyllä pärjää, kulkee ihan samaa tahtia muiden kanssa.
Loppuvuodenlapsi on loka-joulukuussa syntynyt. Tämä ainakin tutkimuksissa.
Poikani on syntynyt joulukuussa. Tytär heinäkuussa.
No ei syyskuu ole mikään loppuvuosi. Lokakuu aikaisintaan. Itse laskisin loppuvuoden lapsiksi marras-joulukuussa syntyneet.
Riippuu paljon missä järjestyksessä lapset ovat syntyneet.
Minun esikoinen on tammikuun lopussa syntynyt ja erittäin fiksu ollut aina ja muita luonnollisesti edellä. Toinen lapsi syntyi lokakuun alussa ja toki koululuokassaan pienempi kokoinen kuin muut. Mutta isoveljen "koulutuksessa" joutunut pärjäämään ja oppimaan asiat nopeammin kuin ikäisensä monet muut. Eli +-0
Ap:lle sanoisin että sinun syys-ja elokuun lapsesi ovat alkusyksyn lapsia ja en ajattelisi heidän kuuluvan loppuvuodenlapsiin.
12 kuukautta jaettuna kahtia on 6. Eli periaatteessa heinäkuusta alkaa loppuvuosi. Ehkä kuitenkin syyskuu mielletään enemmän loppuvuodeksi, kun vuodenaika muuttuu.
Kuinka paljon olenkaan saanut v****ilua osakseni siitä että olen syntynyt lokakuussa. Eräskin huhtikuussa syntynyt (nykyään ex-)ystäväni epäili ääneen, että mun täytyy olla vahinko koska eihän kukaan tervejärkinen ajoita lapsensa syntymää keskelle pimeyttä. Itse onnistui ajoittamaan ensimmäisen lapsensa syntymän heinäkuun helteisiin, seuraavaa suunnitteli toukokuulle...
Vierailija kirjoitti:
Loppuvuodenlapsi on loka-joulukuussa syntynyt. Tämä ainakin tutkimuksissa.
Mä oon kans ajatellut, että se olis tuo viimeinen kvartaali.
Meidän poika syntynyt joulukuun alussa. Saa kokeista 10 ja 9 ja on luokan pisimpiä.
Vierailija kirjoitti:
Poikani on syntynyt joulukuussa. Tytär heinäkuussa.
Pojalle erityisen ikävää kun heillä koko ja fyysinen pärjääminen korostuu ja henkisen puolen kypsyys usein jää tytöille.
Kaikki lapseni syntyneet tammi-helmikuussa ja tavallista tyhmempiä.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu paljon missä järjestyksessä lapset ovat syntyneet.
Minun esikoinen on tammikuun lopussa syntynyt ja erittäin fiksu ollut aina ja muita luonnollisesti edellä. Toinen lapsi syntyi lokakuun alussa ja toki koululuokassaan pienempi kokoinen kuin muut. Mutta isoveljen "koulutuksessa" joutunut pärjäämään ja oppimaan asiat nopeammin kuin ikäisensä monet muut.
Mulla syyskuussa syntynyt nyt 11v poika, jolla periaatteessa voisi jo olla takamatkaa alkuvuoden lapsiin vaan eipä ole, siitä on kahden isoveljen perässä pysyminen pitänyt huolen. On sekä tiedollisesti että sosiaalisesti taitava ja myös tietää kaikkia muiden mielestä jänniä juttuja, kun veljet on 13 ja 14.
Olen itse loppuvuonna syntynyt, tosi hyvin koulussa pärjännyt nainen. Veljeni alkuvuonna syntynyt ja hänkin tosi hyvin pärjännyt. Uskon teoriaan että pojille loppuvuonna syntymisestä voi olla enemmän haittaa koulutien alussa.
Loogisinta olisi, jos...
1. Tammi - huhti = alkuvuosi
2. Touko - elo = vuoden keskivaihe
3. Syys - joulu = loppuvuosi
Taakka vain, jos toteuttaa taakkuutensa ts ei pysy toisten kanssa samassa tahdissa ja häiriköi. Oma poikani syntynyt heinäkuun lopussa ja onhan se ero tammikuussa syntyneeseen tyttöön selvä alaluokilla esim omatoimisuudessa. Mutta fiksu pärjää aina.