Miten hoidatte ruokakulut ja ruokakauppaostokset parisuhteessa?
Kommentit (38)
Meillä kumpikin ostaa omat ruokansa pääsääntöisesti. Meillä on ihan eri ruokavaliot. Jos yhdessä mennään kauppaan ja on jotain yhteisiä ostettavia, niin sitten se maksaa, joka ei viimeksi maksanut.
Jos menen ostamaan omia ruokiani, kysyn mieheltä, tarvitseeko hän jotain ja tuon jos tarvii jotain, samoin toisin päin.
Sehän riippuu siitä, asutaanko yhdessä vaiko vaan tavataan vkonloppuisin ja eletään lomat yhdessä.
Minä maksan yleensä kaiken ruokapuolen ostokset. Mies maksaa wc-paperit, pyykkipulverit, muut paperit, siivousaineet, kaiken muun mitä talouteen tarvitaaan, koske ne ovat helppoja ostoksia hänelle tehdä. Mies maksaa aina kun käydään ulkona syömässä. Mies maksaa myös kotiin tilatut ruuat.
Hän myös maksaa ruokakulut aina kun ollaan reissussa.
Henkilökohtaiset menot kumpikin maksaa tietenkin itse.
Mies käyttää mieluummin aikansa talon remppaan, huoltoon, polttopuihin, autoihin tms töihin joten ostokset, lasnunmaksut tms on jääneet mun hoidettaviksi. Siis ruuan lisäksi lapsen kamat, autojen varaosat, talon remppakamant jne...
Lasketaan vuosibudjetti yhteisille menoille ja ne maksetaan suurin piirtein puoliksi, ei se nyt satkun tai tonninkaan päälle ole. Mies siirtää, tai siis mä olen laittanut hänelle automaattisen tilisiirron, yvteiselle tilille josta menee yhteiset laskut ja mä käyn ruokakaupassa omalla rahallani, jos ostan yli budjetin, niin se on oma asiani, en laskeskele kuitteja.
Vierailija kirjoitti:
Sehän riippuu siitä, asutaanko yhdessä vaiko vaan tavataan vkonloppuisin ja eletään lomat yhdessä.
Lähinnä yhdessä asuvia pariskuntia, mutta muuttuuko tilanne jos syödään ulkona/haetaan ruokaa mukaan ravintolasta ja pari ei asu yhdessä?
Aika harva mies niitä tuikkukuppeja, tähtityynyjä ja sisustustikkaita ostaa.
Naiset kyllä osaa hassata miesten rahat
Ensin käytän omalla tilillä olevat rahat laskuihin ja ruokaan, yleensä työttömyysetuus, sitten kun ne loppuu on, toivottavasti miehen tilipäivä, ja siitä maksetaan laskuja suurimmaksi osaksi ja lopuilla rahoilla ostetaan ruokaa jotta pärjätään siihen asti kun tulee lapsilisät.
Minä käyn kaupassa ja teen pääosin ruuat. Ihan normilapsiperhearkea. Molempien rahat menee eikä riitäkään aina, joten ei tarvitse miettiä kuka maksaa, se maksaa jolla on rahaa.
Ravintolassa molemmat maksaa ruuat erikseen, juomat joskus vuorotellen tarjoten. Kaupassa maksaa se joka siellä käy tai yhdessä käydessä molemmat maksaa omansa ja yhteiset/lasten ostokset karkeasti puoliksi. Omansa = se mitä itse on halunnut kärryyn lapata, kyllä niitä saa molemmat kuitenkin syödä ja yleensä syökin.
Vierailija kirjoitti:
Tässä puhuttiin nyt ruokakuluista...
Me maksetaan 50/50, mut mies syö 80% ruoista. :(
Koska molemmilla on ok rahatilanne, maksetaan aika lailla puoliksi rennolla otteella. Raha-asioiden suhteen on muutenkin sovittu että jos jompaakumpaa alkaa vaivaamaan, tehdään jotain toimenpiteitä, mutta muuten mennään tällä tyylillä. Eli suunnilleen vuorotellen maksetaan isot kauppaostokset ja foodora-tilauksen maksaa yleensä se joka tilausta ehdottaa.
Ollaan kumpikin työttömyystuilla ja yleensä se maksaa kenellä on rahaa, aika tasaisesti maksetaan mielestäni.
Jos jompikumpi haluaa jotain erikoisempaa niin ostaa itse, esim mies tykkää sushista joka on suht tyyristä.
Minä,käyn yleensä kaupassa ja maksan ruokakulut.Mies maksaa kaiken muun, asumisen ym.laskut.
Yhteiset jutut puoliksi, omat jutut maksetaan itse. Kassalla ihan sama miten maksetaan, kun lasketaan kuitit myöhemmin. Joskus minä tarjoan miehelle vaikka noutoruokaa, kun mulla on parempi rahatilanne.
On kyllä tosi rasittavaa vahtia koko ajan kuka mitäkin on maksanut parisuhteessa. Jotain tällaisessa on pahasti pielessä.
Yhdessä. Kaikki rahat mitä tulee, menee elämiseen. Niukkaan sellaiseen.
Meillä on yhteinen tili, johon menee molempien palkat ja josta maksetaan kaikki eläminen. Helppoa ja toimivaa.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä tuikkukuppipersoona
Miksi toisten miesten vaimojen teot haittaavat sinua?
Saat elää koko elämäsi ihan yksin ja ihanan onnellisena. :)
Yleensä mä ostan ja maksan. En ole kiinnostunut mistään rahojen laskemisesta tässä asiassa. Naisystäväni maksaa joskus, jos sattuu käymään ostoksilla. Joskus hän haluaa maksaa itse joitakin itselleen tarkoitettuja ruokia jos satumme olemaan yhtä aikaa kaupassa. Meillä on suunnilleen yhtäsuuret (pienet) tulot.