Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten hoidatte ruokakulut ja ruokakauppaostokset parisuhteessa?

Vierailija
17.04.2021 |

Kuka maksaa ja mitä? Jaatteko vai miten?

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä liikun viikolla enemmän kauppojen lähistöllä joten käyn työmatkalla kaupassa. Viikonloppuna pysyttelen mieluummin kotona ja mies käy kaupassa jos tarve on.

Vierailija
22/38 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen laskenut ruoka-, auto- ja asumismenoille, mukaan lukien koiran kulut, vuosibudjetin. Se jaetaan 24:llä ja molemmat laittaa palkasta sen verran yhteiselle tilille joka kuukausi ja sieltä maksetaan kaikki. Tienataan suunnilleen saman verran, logiikkaa ehkä muutettaisiin jos tulot olisivat hyvin erilaiset.

On kyllä ihan mukava systeemi, esim kun autonrenkaat pitää uusia, on siihen jo rahat olemassa, eikä tartte miettiä kuka maksaa ja mistä ja kenelle.

Ruoassa en koe häviäväni, olen ehkä pienempiruokainen, mutta syön kalliimpia asioita kuin mitä nirso mies syö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me maksetaan 50/50, mut mies syö 80% ruoista. :(

Ehdota parempaa ratkaisua.

Ei mies tietenkään halua kupata sinua, joten kannattaa selittää hänelle tilanne. 

Useita kertoja.

Vierailija
24/38 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä yleensä hoidan ruokapuolen ja lasten tarvitsemat jutut plus pesuaineet. Mies hoitaa lainanlyhennykset ja autoon menevät kulut. Meillä on omat tilit mutta yhteiset rahat joten ei se niin tarkkaa ole kuka mitäkin maksaa, näin se vaan yleensä meillä tosiaan menee.

Vierailija
25/38 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yhteinen ns ruokatili, jonne kumpikin laittaa rahaa ja josta ostetaan ruuat, yhdessä ulkona syömiset yms.

Vierailija
26/38 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä maksan ruokakauppaostokset ja lasten tarvikkeet ja mies maksaa kaiken asumiseen (esim. sähkö, vesi, lämmitys, vakuutukset, liittymät, sanomalehdet... ) ja autoihin liittyvän. Näin ollaan menty jo 20 v ja ihan tyytyväisiä ollaan. Isommat hankinnat, esim. kun ostettiin palju, sitten puoliksi.

Vierailija
27/38 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi aikuista 50+, ei asuta yhdessä. Ruokakulut maksetaan suurinpiirtein puoliksi, ollaan kaikkiruokaisia ja molemmilla sama maku. Molempien jääkaapit ja pakastimet ovat molempien käytössä, eikä koskaan ole tullut riitaa syömisestä eikä ruuan maksamisesta. Ei ole "sinun ruuat ja minun ruuat", eikä kumpikaan kyttää että mitä toinen syö. Ruokatalous meillä toimii tosi hyvin.

Vierailija
28/38 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies yleensä käy töistä tullessaan kaupassa ja maksaa suurimman osan ruokaostoksista. Itse maksan sitten muita kuluja ja laitan yhteiselle säästötilille joka kuukausi, mutta taitaapa miehen pussista enemmän lähteä.

Vierailija
29/38 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se maksaa, joka käy kaupassa. Useimmiten minä, mutta viime aikoina mies on tainnut käydä kaupassa useammin, kun olen ollut vähän huonovointinen. Meillä ei ole mitään ongelmia rahankäytön tai kustannusten jaon suhteen, koska kummallakin on riittävästi rahaa.

Vierailija
30/38 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiset rahat, ei ongelmia. Ruokatilille laitetaan rahaa tilipäivänä ja sieltä maksetaan ostokset. Joskus tilaan viikon ruuat kerättyinä, joskus (kuten eilen) mies kävi kaupassa.

Vierailija
31/38 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän riippuu siitä, asutaanko yhdessä vaiko vaan tavataan vkonloppuisin ja eletään lomat yhdessä.

Parisuhteessa, eikai siihen viikonloppuseurusteluja ja muita satunnaisia säätöjä lasketa.

Vierailija
32/38 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea kysymys, kun kämppis mulla on ollut viimeksi jotain 30v sitten.

Onneksi normaalissa avioliitossa ei tarvitse tuollaisia pohtia.

Vierailija
33/38 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ostan yleensä kaikki viikkoruoat ja tarvikkeet ja mies siirtää oman osuutensa niistä. Minulla on kaksi lasta ja maksan heidän osuudestaan enemmän, mies vähän alle puolet. Tämä on ihan OK.

Vierailija
34/38 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiseltä taloustililtä maksetaan ja tiliä täytetään 50/50.

Vierailija
35/38 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luottokortilla maksetaan, jonka maksut menee miehen tililtä. Kaikki maksetaan tällä luottokortilla, oli kyse sitten matkalipuista, ruoista, hankinnoista yms. Mies maksaa laskut ja jos ei ole omalla tilillä tarpeeksi, ottaa yhteiseltä säästötililtä. Jos taas tilillä on liikaa, hän laittaa säästötilille. Minä pistän ylimääräiset myös säästötilille. Kumpikaan ei laske kuka ostaa mitäkin, mies pitää huolen siitä, että laskut tulee maksettua.

Isommista hankinnoista keskustellaan yhdessä ja lomat vietetään yhdessä joten eipä tuossa ole erityisemmin jakamista. Kummallakaan ei ole omistusasuntoa eikä autoa eikä sellaista, mikä olisi selkeästi vain toisen.

Vierailija
36/38 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä maksan kaiken. Olen hyväpalkkaisessa työssä ja vaimo hoitaa pientä vauvaa kotona. Maksoin tosin jo ennen vauvan syntymääkin.

M30

Vierailija
37/38 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokakulut, asuminen ja muut yhteiset kulut maksetaan nettotulojen suhteessa. Sovittiin tämä kun muutettiin yhteen. Tuntuu todella hyvältä systeemiltä kun osuudet muuttuu palkankorotusten tms muutosten myötä automaattisesti. Kaupassa tai ravintolassa mies maksaa usein mutta säästetään kuitit ja tasataan noin viikon välein. Monesti minä maksan hänelle päin.

Tämä sopii meille loistavasti eikä olla ikinä riidelty rahasta. Yhdessä asuttu viitisen vuotta.

Molemmilla on omat rahat muuten. Itse hoidetaan omat autot, vaatteet, omien lasten kulut (ollaan uusperhe), omat säästöt jne.

Jos ostetaan jotain muuta kuin ruokaa esim kodin tavaroita siitä jutellaan ensin yhdessä.

Juuri eilen suunniteltiin mitä kunnostusta kesämökille tarvitaan tämän vuoden aikana ja millaisella budjetilla.

Naimisissa ollaan ja meillä on avioehto.

Vierailija
38/38 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteisiä om meidän eväät. Porukassa maksetaan kaikki

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yhdeksän