Paljonko antaisit 10-vuotiaalle shoppailurahaa?
Lapsi on siis lähdössä kaverinsa ja tämän vanhempien kanssa käymään kaupungilla vähän katselemassa, josko jotain löytyisi.
Lapsen kanssa ollaan menossa ostamaan hänelle kevät/kesävaatetta piakkoin kahdestaan.
Ajattelin laittaa lapselle 20e mukaan, ja lapsen kaveri oli tämän kuultuaan sanonut että se on liian vähän. Jäin nyt miettimään, että onko näin? Isompiin vaate ostoksiin menee kuitenkin helposti satanen, ylikin, mutta en minä sellaisia summia noin pienelle rupea antamaan mukaan.
Kommentit (36)
Tonni on hyvä raha. Silloin poika on iloinen.
20e on hyvä raha, joutuu miettimään miten sen käyttää. Hamppariateriaan 8E ja 12e humpuukiin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
50e antaisin. Nyt on rajoitettu niin paljon elämää koronan takia, että vaikka hassaisi turhuuksiin, niin onpahan sitten kerrankin päässyt shoppailemaan. Pyytäisin säästämään kaikkien ostosten kuitit, ne voisi sitten jälkikäteen käydä ajatuksen kanssa läpi ja opettaa lapselle taloudenpitoa.
Ai ensin lapsi saa hyvällä omallatunnolla törsätä mihin vaan ja sitten sinä syynää kuitit ja opetat taloudenpitoa :D.
Taisi mennä vähän väärässä järjestyksessä. Miten edes opetetaan taloudenpitoa sillä, että hupipäivän jälkeen käydään kuitit läpi? "Hyi hyi, kun ostit kaksi pussia karkkia. Kyllä sinun olisi pitänyt ymmärtää, että vaikka käytit 50 eurosta vain puolet, niin yksi pussi olisi pitänyt riittää".
Eri henkilö, mutta näin toimin omien lasten kanssa. Katsotaan mihin rahat meni - jos meni pelkkiin herkkuihin, niin jatkossa pienempi summa.
Tuon on rankaisumentaliteettiä eikä mitään taloudenpidon opettamista.
Shoppailemaan? Mennään ”katselemaan jos löytyisi jotain”? Voi luoja mitä turhuutta. Eikö ihmiset keksi muuta viihdykettä kuin mennä kuluttamaan aikaa kauppakeskuksiin ja laittaa rahaa turhuuksiin.
Luulin, että tämäkin turhakulutus olisi koronan myötä jäänyt, mutta nyt ihmiset ryntäävät taas ostelemaan ”kun on ollut niin kurjaa” ja varmaan taas ansaittu kaikkea kivaa tavaraa.
Toivoisin, että 10-vuotiaille keksittäisiin jotain muuta vapaa-ajan tekemistä kuin shoppailua. Mutta jos on pakko mennä niin 20€ riittää. Extemporee mielihaluostoksis 50€:lla on aivan liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Osaako tuon ikäiset käyttää rahaa? Oikeasti ihmettelen. Mun kummityttö täytti juuri 10v eikä hän ymmärrä mihin esim 2e riittää :/ en voisi kuvitella että hän menisi vaikka kaverin kanssa syömään hampurilaispaikkaan, ei osaisi tilata eikä maksaa.
No kyllä normaalisti kymmenvuotias osaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaako tuon ikäiset käyttää rahaa? Oikeasti ihmettelen. Mun kummityttö täytti juuri 10v eikä hän ymmärrä mihin esim 2e riittää :/ en voisi kuvitella että hän menisi vaikka kaverin kanssa syömään hampurilaispaikkaan, ei osaisi tilata eikä maksaa.
No kyllä normaalisti kymmenvuotias osaa!
Ja hei, jos vanhemmat eivät ole antaneet lapselle tilaisuuksia opetella, niin ota sinä tuosta kummin tehtävä. Aloitatte vaikka jäätelökioskilta, ei siinä sen kummempaa tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan sen 20€ antaisin itsekin ellei ole omaa rahaa säästössä humputteluun. Tai jos enemmän, niin pitäisi sopia mitä sillä saa ostaa. Oma tytär on sitä tyyppiä, että raha polttelee taskussa ja käyttää melko varmasti kaiken mitä saa. Voi ostaa jotain tarpeellistakin tai sitten jotain hemmetin fidgettejä ja limaa... Melkein 10v tyttö 😄
Vaatteet käydään mieluummin ostamassa niin että olen mukana...
Mitä vikaa fisgeteissä ja limassa? Eikö 10-vuotias jo saa ihan itse päättää mihin rahansa laittaa? Ja miksi ei osaisi itse päättää vaatteistaan? Sit, jos ostaa jotakin sellaista mikä ”ei ole soveliasta” tuon ikäiselle, niin siitä sit keskustellaan tietysti.
Vierailija kirjoitti:
20e on hyvä raha, joutuu miettimään miten sen käyttää. Hamppariateriaan 8E ja 12e humpuukiin
Eli parempi ostaa kertakäyttöhumpuukia pakotettuna kuin kestävämmällä ajatuksella jotain lapselle mieluisaa? Ok
Itse antaisin sen 20€ ja lähinnä nimenomaan ruokailua varten. Olen toiminut lasten kanssa niin, että ennen vaateostoksille lähtöä mietitään yhdessä (myös minä yksin toimin näin), mitä ihan oikeasti lapsi tarvitsee. Vaaterahaa antaisin sitten sen mukaan tarpeellisen määrän. Jos tarkoitus on lähteä kahdestaan myöhemmin, lapseni ei välttämättä haluaisi ostaa vaatteita kaveriperheen kanssa.
Tigerkrääsä ostetaan omilla rahoilla. 10v lapsellani on ehkä noin 100€ tällä hetkellä rahaa, jolla voi halutessaan ostaa slimea, vihkoja tai sellaisia vaatteita, jotka eivät tule tarpeeseen.
Olen jollakin tavalla ajatellut, että tällainen mahdollisimman vähän tavaran ja vaatteiden ostaminen olisi nykypäivänä yleisempi käytäntö ja että ihmiset opettaisivat sen lapsilleen. Että shoppailua shoppailun itsensä vuoksi ei opetettaisi lapselle. Meillä toki on kyse myös pitkälti rahasta, mutta haluan uskoa, että toimisin samalla tavalla, vaikka rahaa olisi enemmän käytössä.
En päästäisi lasta shoppailemaan.
Vierailija kirjoitti:
Shoppailemaan? Mennään ”katselemaan jos löytyisi jotain”? Voi luoja mitä turhuutta. Eikö ihmiset keksi muuta viihdykettä kuin mennä kuluttamaan aikaa kauppakeskuksiin ja laittaa rahaa turhuuksiin.
Luulin, että tämäkin turhakulutus olisi koronan myötä jäänyt, mutta nyt ihmiset ryntäävät taas ostelemaan ”kun on ollut niin kurjaa” ja varmaan taas ansaittu kaikkea kivaa tavaraa.Toivoisin, että 10-vuotiaille keksittäisiin jotain muuta vapaa-ajan tekemistä kuin shoppailua. Mutta jos on pakko mennä niin 20€ riittää. Extemporee mielihaluostoksis 50€:lla on aivan liikaa.
Tämä. Meillä suunnitellaan ostokset etukäteen. Lapsi ostaa nykyään omat vaateet ennalta sovittujen sääntöjen perusteella. Jos olisi ihan pakko niin lapsi saisi käydä ostamassa lenkkarit ja omalla pankkikortilla.
Antaisin 10-v lapselle viikkorahaa 5 euroa eli 20 eur kk. Sillä saisi budjetoida shoppailun. Syntymäpäivänä muiden lahjojen lisäksi lahjakortin johonkin mukavaan paikkaan
Kysyisin etukäteen kaverin vanhemmilta mitä on tarkoitus tehdä ja sen mukaan sitten arvioisin rahan. Oma lapseni oli kerran Helsingissä kaveriperheen mukana ja oli kyllä yllätys kun olivat käyneet vain luksusliikkeissä ja tyyliin Kämpissä syömässä. Lapsi oli ostanut jonkun avaimenperän koko rahallaan.
Jos 500€ ei riitä niin enempää ei tule.