Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko antaisit 10-vuotiaalle shoppailurahaa?

Vierailija
17.04.2021 |

Lapsi on siis lähdössä kaverinsa ja tämän vanhempien kanssa käymään kaupungilla vähän katselemassa, josko jotain löytyisi.

Lapsen kanssa ollaan menossa ostamaan hänelle kevät/kesävaatetta piakkoin kahdestaan.

Ajattelin laittaa lapselle 20e mukaan, ja lapsen kaveri oli tämän kuultuaan sanonut että se on liian vähän. Jäin nyt miettimään, että onko näin? Isompiin vaate ostoksiin menee kuitenkin helposti satanen, ylikin, mutta en minä sellaisia summia noin pienelle rupea antamaan mukaan.

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo 20€ on tosi pieni raha. Jos käy kahvilassa vaikka niin menee väh 5€ ja jos pizzalla niin menee yli 10€. Onko lapsella ostoslistalla jotain erityistä? Antaisin ainakin 40€ja kuitit pyytäisin ostoksista.

Vierailija
2/36 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

50e antaisin. Nyt on rajoitettu niin paljon elämää koronan takia, että vaikka hassaisi turhuuksiin, niin onpahan sitten kerrankin päässyt shoppailemaan. Pyytäisin säästämään kaikkien ostosten kuitit, ne voisi sitten jälkikäteen käydä ajatuksen kanssa läpi ja opettaa lapselle taloudenpitoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tosiaan, onko tarkoitus syödäkin sillä rahalla. Mutta jos on aikomuksena käväistä vaan kaupoissa eikä mitään tiettyä asiaa edes ostoslistalla, on minusta ihan sopiva.

Vierailija
4/36 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 riittää hyvin, jos käy hampurilaisella ja vaikka Tigerissa. Meillä pienet käy shoppailemassa jotain tuollaista. Vaatteet ostetaan oman perheen kanssa. Mutta jos on tarkoitus ostaa vaatteita ja on aikuinen mukana, voisin antaa 40-50.

Vierailija
5/36 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 10-vuotiaalla on viikkorahakin 40€. Jos lähtee shoppailemaan eikä ole tarkoitus käyttää omia rahoja, vaan vanhempien, 50€ on ihan minimi.

Vierailija
6/36 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos itse lähdet kaupoille ja käyt vaikk kahvilla, otatko sä 20€ mukaan?

Vierailija
7/36 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin eilen shoppailemassa mun ystävän kanssa.

Rahaa meni n 150 euroa.

Vierailija
8/36 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

40-50e? Jos tarkoitus on syödä ja hankkia ehkä jotain "tiimarikrääsää". Alle tuon on hiukka liian vähän jos löytyy jotain minkä haluaisi ostaa mutta rahat jää alle. Anna lapselle vapautta, näet sitten miten käyttää rahan ilman sinun seuraa ja myöhemmin voi jutella rahankäytöstä.

Vierailija
9/36 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lanttiakaan, tyhjänpäiväiseen ajankuluosteluun ei pidä opettaa.

Vierailija
10/36 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaako tuon ikäiset käyttää rahaa? Oikeasti ihmettelen. Mun kummityttö täytti juuri 10v eikä hän ymmärrä mihin esim 2e riittää :/ en voisi kuvitella että hän menisi vaikka kaverin kanssa syömään hampurilaispaikkaan, ei osaisi tilata eikä maksaa.

Vierailija
11/36 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

20e shoppailuun ja 10e seteli ruokaan.

Vierailija
12/36 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on tasan 100€.

Vierailija
13/36 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaako tuon ikäiset käyttää rahaa? Oikeasti ihmettelen. Mun kummityttö täytti juuri 10v eikä hän ymmärrä mihin esim 2e riittää :/ en voisi kuvitella että hän menisi vaikka kaverin kanssa syömään hampurilaispaikkaan, ei osaisi tilata eikä maksaa.

Ei varmaan ikinä ymmärrä tai opikaan, jos ei anneta rahaa ja vastuuta sen käytöstä.

Vierailija
14/36 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä ainakin osasin. Jo pienempänä sain pari euroa viikkorahaa, jonka osasin käyttää tarkkaan niin, että sai mahdollisimman paljon karkkia :D 10-vuotiaana kävin bussilla kavereiden kanssa toisella paikkakunnalla shoppailemassa, ja kyllä me osattiin kaupoissa ja jossain mäkkärissä asioida.

Vierailija
15/36 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

50e antaisin. Nyt on rajoitettu niin paljon elämää koronan takia, että vaikka hassaisi turhuuksiin, niin onpahan sitten kerrankin päässyt shoppailemaan. Pyytäisin säästämään kaikkien ostosten kuitit, ne voisi sitten jälkikäteen käydä ajatuksen kanssa läpi ja opettaa lapselle taloudenpitoa.

Ai ensin lapsi saa hyvällä omallatunnolla törsätä mihin vaan ja sitten sinä syynää kuitit ja opetat taloudenpitoa :D. 

Taisi mennä vähän väärässä järjestyksessä. Miten edes opetetaan taloudenpitoa sillä, että hupipäivän jälkeen käydään kuitit läpi? "Hyi hyi, kun ostit kaksi pussia karkkia. Kyllä sinun olisi pitänyt ymmärtää, että vaikka käytit 50 eurosta vain puolet, niin yksi pussi olisi pitänyt riittää".

Vierailija
16/36 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

50€ olisin itse antanut.  Siitä riittää ruokaan ja johonkin kivaan vaatteeseen. Toki meidän perheessä myös käytäntö että loppurahat annetaan takaisin, jos ei muuta ole sovittu. 

Vierailija
17/36 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai ensin lapsi saa hyvällä omallatunnolla törsätä mihin vaan ja sitten sinä syynää kuitit ja opetat taloudenpitoa :D. 

Taisi mennä vähän väärässä järjestyksessä. Miten edes opetetaan taloudenpitoa sillä, että hupipäivän jälkeen käydään kuitit läpi? "Hyi hyi, kun ostit kaksi pussia karkkia. Kyllä sinun olisi pitänyt ymmärtää, että vaikka käytit 50 eurosta vain puolet, niin yksi pussi olisi pitänyt riittää".

Eri henkilö, mutta näin toimin omien lasten kanssa. Katsotaan mihin rahat meni - jos meni pelkkiin herkkuihin, niin jatkossa pienempi summa. 

Vierailija
18/36 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei osaa 10v-vuotiaana yhteen ja vähennyslaskua niin aika huolestuttavaa. Itse kävin jo ekaluokkalaisena kaverin kanssa ostamassa Tiimarista koulutarvikkeita.

Vierailija
19/36 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan sen 20€ antaisin itsekin ellei ole omaa rahaa säästössä humputteluun. Tai jos enemmän, niin pitäisi sopia mitä sillä saa ostaa. Oma tytär on sitä tyyppiä, että raha polttelee taskussa ja käyttää melko varmasti kaiken mitä saa. Voi ostaa jotain tarpeellistakin tai sitten jotain hemmetin fidgettejä ja limaa... Melkein 10v tyttö 😄

Vaatteet käydään mieluummin ostamassa niin että olen mukana...

Vierailija
20/36 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos vähän kyselisit että mitä siellä kaupungilla on tarkoitus tehdä ja sen mukaan tuota rahamäärää. "Vähän katselemassa" ei edes kerro että onko siellä tarkoitus olla pari tuntia vai koko päivä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yhdeksän